Endelig går også Seat inn en en av bilklassene som vokser aller mest: Nemlig SUV klassen. Konseptbilen IBX er forsmaken, produksjonsklar bil skal være her om to år.
Endelig går også Seat inn en en av bilklassene som vokser aller mest: Nemlig SUV klassen. Konseptbilen IBX er forsmaken, produksjonsklar bil skal være her om to år.

Seat IBX: Dette kan være starten på et comeback i Norge

De har vært borte siden 2006, nå skjer det kanskje noe?

Seat har i flere år vært problembarnet i VW-konsernet. Mens både VW, Audi og Skoda har hatt store framganger og positive regnskapstall, har den spanske underavdelingen slitt tungt.

Målet har vært å lage sporty og lekne biler – og skille seg ut med design innrettet mot den sørlige delen av Europa. Men det har ikke Seat lyktes spesielt godt med.

Årsakene er sikkert mange. Men i bransjen blir dette sett på som en ganske interessant kulturkonflikt. Det er tydeligvis ikke enkelt å sitte i Tyskland og skulle forstå søreuropeisk smak!

Snu minus til pluss

Men Seat kan i alle fall glede seg over at VW-direktørene ikke har mistet troen på sin spanske underavdeling. Målsettingen er helt tydelig å snu skuta og gjøre også Seat til en positiv bidragsyter.

Viktig i så måte er siste nyhet fra merket: Nemlig bekreftelsen på at de nå skal komme med sin aller første SUV.

Seat Leon Sport: – En undervurdert bil

– Gode nyheter

Seat-sjef Jürgen Stackmann (du kan jo gjette hvor han kommer fra) har akkurat kunngjort at lenge omtale planer om en slik modell nå er banket gjennom i styret i VW-konsernet.

– Dette er svært gode nyheter. Vi går nå inn nye markeder, i et de største og raskest voksende segmentene i verden. SUV-en blir et viktig bein å stå på i den framtidige selskapsstrategien vår og stort skritt på veien mot å sikre lønnsomhet for selskapet, sier Stackmann i en uttalelse.

– Hvorfor får vi ikke kjøpe Seat i Norge?

Kompakt SUV

Seat viste konseptbilen IBX første gang på bilutstillingen i Genève, tilbake i 2011. Det er ventet at deler av designet blir med over til produksjonsklar modell. For Seat vil det bli viktig å skille seg ut fra mer trauste konkurrenter, sannsynligvis kommer vi til å få se et ganske lekent og sporty design.

Størrelsesmessig blir dette en kompakt SUV, på linje med konkurrenter som Nissan Qashqai og Mitsubishi ASX. Den skal bygges på VW-konsernets svært fleksible MQB-plattform, som allerede danner utgangspunkt for en rekke modeller.

Produserer for Audi

Det er ventet av den nye SUV-en kommer med både forhjulstrekk og 4x4. Mye av utviklingen skal skje hos Seat, i Martorell, Spania.

Her har de forresten også produsert suksessmodellen Q3 for Audi siden 2011. Finanskrisen har gjort Spania svært konkurransedyktig på bilproduksjon, med relativt lave lønninger og svært godt tilfang av arbeidskraft.

Det er naturligvis positivt for Seat i dagens situasjon. Det er ventet at den nye modellen skal komme på markedet i 2016.

Les testen: Liten Audi med mye godfølelse

Blir det comeback?

Seat har vært borte fra det norske markedet helt siden 2006. Først ga VW-importøren Harald A. Møller opp satsingen.

Deretter ble importen videreført av et annet selskapet en kort periode, men så ble også dette lagt ned. De siste årene har det kommet inn noen eksemplarer via Sverige, her er det snakk om svært lave volumer.

Men med flere og mer attraktive modeller, kan dette naturligvis forandre seg på sikt. En SUV er i så måte veldig riktig i forhold til vårt marked. Dette er en bilklassene som vokser mest for tiden, og hvor det også kan være gode marginer å hente.

Hva tror du – er det marked for Seat i Norge? Si din mening i kommentarfeltet under:

Er det skummelt å kjøpe brukt Seat?

Seat viste sin IBX som konseptmodell første gang under bilutstillingen i Geneve i 2011. Nå er det bekreftet at den skal i produksjon.
Seat viste sin IBX som konseptmodell første gang under bilutstillingen i Geneve i 2011. Nå er det bekreftet at den skal i produksjon.

Helt nytt bilmerke på vei til Norge – les mer her: