Etter at Kai Stensberg flyttet virksomheten sin fra Gjøvik til Reinsvoll, har han opplevd stor vekst. I 2012 solgte han 286 biler, mens i 2013 ble det hele 491 biler.Foto: Asbjørn Risbakken
Etter at Kai Stensberg flyttet virksomheten sin fra Gjøvik til Reinsvoll, har han opplevd stor vekst. I 2012 solgte han 286 biler, mens i 2013 ble det hele 491 biler.Foto: Asbjørn Risbakken

I fjor solgte Kai 491 biler

– Folk tror ikke det er sant, sier han.

De ringer fra hele landet og vil kjøpe biler på Toten.

– Det er ikke alle som tror jeg selger så mye som jeg gjør, sier Kai Stensberg til Oppland Arbeiderblad.

Telefonen ringer jevnt. Det ringes morgen, formiddag, ettermiddag, kveld, på hverdager og i helgene. Stensberg prøver å være så fleksibel som mulig, og resultatet for 2013 er imponerende.

– 2013 var et utrolig bra år. Jeg solgte 491 biler. Folk tror ikke det er sant, men jeg har regnskap å vise til, sier han.

Flyttet bedriften

I 2012 solgte han 286 biler. Hovedforklaringen på den enorme økningen er flyttingen av virksomheten fra Kirkeby i Gjøvik til Reinsvoll. På Kirkeby drev han utendørs og hadde om lag 35 biler stående til enhver tid.

Kontrakter med kundene ble skrevet i bilene eller hjemme i Nordlia. Bilene sto ute, og det var ifølge Stensberg tidkrevende, spesielt vinterstid.

Høsten 2012 kjøpte han en industrieiendom på Reinsvoll hvor han har plass til 17 biler inne. God plass utendørs gjør dessuten at han kan ha mellom 50 og 90 biler stående. Bilene selges ved hjelp av annonser på internett, og nå har han 56 biler liggende ute for salg.

Hjelp av kona

– Jeg selger alle merker. Prisen ligger stort sett på mellom 10.000 og 200.000 kroner. Kundene kommer fra store deler av landet, men jeg har mange lokale kunder. Jeg får tak i biler gjennom åtte-ni bilforhandlere som jeg har avtale med. Bilforhandlere vil som regel ikke selge biler som er eldre enn fire år, og de skal gjerne ha gått under 120.000 kilometer. Jeg har blitt kontaktet av flere bilforhandlere som vil ha avtale med meg, men jeg har takket nei for jeg har ikke kapasitet til mer, sier Stensberg som driver et enmannsforetak.

– Men det er kona, Monika Hager, som gjør papirarbeidet. Jeg hadde ikke klart dette uten henne, sier han.

Startet som hobby

I tillegg har han hjelp av de voksne barna sine og noen venner til noen praktiske gjøremål som for eksempel henting av biler. Stensberg presiserer at både kona, barna og vennene får betalt og skatter av inntekten.

– Det hender det kommer folk på døra og spør om jobb, men jeg har avtaler med et lokalt bilpleiefirma og et lokalt verksted om vask og reparasjoner, sier han.

52 år gamle Stensberg har markedsføringsutdannelse, og jobbet for bilforhandler Morten Hagen før han begynte i juridisk avdeling i Totens Sparebank. På fritida drev han med bruktbilsalg.

I 1999 stiftet han et selskap. I 2005 tok han permisjon fra jobben i banken for å selge biler. Tre år etter sa han opp jobben.

– Nå har jeg solgt bruktbiler på fulltid i snart ni år. Det har gått jevnt oppover siden 2008, og i fjor omsatte jeg for circa 45 millioner kroner. Jeg satser på å være en ærlig og redelig bruktbilselger og føler jeg har god dialog med kundene, sier han.

Les flere bilsaker i Oppland Arbeiderblads motormagasin her

LES OGSÅ: De beste og dårligste bruktbilene