En dårlig skrueforbindelse i motoren gjør at Porschen kan ta fyr.
En dårlig skrueforbindelse i motoren gjør at Porschen kan ta fyr.

Porsche 911 GT3: Alle som eier denne får ny motor

Porsche tilbakekaller etter brann - gjelder også biler i Norge.

Porsche 911 er ikke bare en sportsbillegende. Det er også ifølge gjentatte statistikker og kvalitetsundersøkelser en av de beste bilene man kan kjøpe.

Mye handler selvfølgelig om at bilene eies av entusiaster som kanskje ikke kjører så mye og at bilene får omsorg og pleie ut over gjennomsnittet. Men det er heller ikke til å komme i fra at den generelle kvaliteten er høy.

Men selv de beste kan komme i skade for å gjøre feil. Mang en ingeniør i Stuttgart har den siste tiden gått rundt med en dyp bekymringsrynke i pannen.

2014-modellen av 911 GT3 (991) har nemlig begynt å brenne. Fem av i alt 785 produserte biler har bokstavelig talt gått opp i røyk.

Porsche Macan: Drømmebilen for mange nordmenn


Har funnet årsaken

Etter intensive analyser har Porsche-ingeniørene nå funnet feilen - og årsaken til denne.

En dårlig skrueforbindelse på veivstakene (markert med rød ring) forårsaker problemene.
En dårlig skrueforbindelse på veivstakene (markert med rød ring) forårsaker problemene.

Det viser seg at en skrueforbindelse på veivstakene kan løsne og skade veivhuset - med oljelekkasje til følge. Og at den lekkende oljen i varm motor kan antenne. Enkelt greit og dramatisk.

Porsche velger derfor å bytte motor – for sikkerhets skyld – på alle disse bilene. Selvfølgelig har de nye motorene en forbedret skrueforbindelse på veivstakene.

Dette var bilen drømmedama skulle hatt ...

Gjelder også norske biler

Dette berører også norske Porsche-eiere.

– Ja, det finnes en håndfull slike biler i Norge, bekrefter Dag Christian Stenbo i Porsche Norge

– Vi beklager selvfølgelig det inntrufne, men når galt først skulle skje, så synes jeg at fabrikken løser dette på en enkel, grei og god måte, sier han.

Skal kunne stole på bilen sin

Hvor mye koster et slik motorbytte?

– Det vet jeg faktisk ikke og det spiller heller ingen rolle. Det sentrale her er at vi får ordnet opp i dette på en god og effektiv måte. Det skal vi klare.

– Det viktigste er at kundene blir fornøyde og at de har en bil som de vet at de kan stole på – i kjent Porsche-tradisjon, avslutter Stenbo

Porsche-vraket ble solgt for 350.000 kroner!


Gjelder kun GT3-modellen

Det er bare denne ¿ altså 2014 modellen av  GT3 - som er rammet av problemene
Det er bare denne ¿ altså 2014 modellen av GT3 - som er rammet av problemene

Bilene motorbyttet gjelder er kun GT3-modellen av 2014-årsmodell, som kom i salg på ettersommeren i fjor.

Motoren er en 3,8-liters boksersekser på friske 475 hestekrefter.

Hvilket i sin tur er nok til å gi bilen en toppfart på 315 km/t, mens 0–100 km/t går unna på raske 3,5 sekunder.

Les også: Vår test av Porsche 911 Turbo her: