Den ferske General Motors direktøren, Mary Barra, har fått en tøff start på jobben   og har de siste ukene måtte kalle tilbake over tre millioner biler.
Den ferske General Motors direktøren, Mary Barra, har fått en tøff start på jobben og har de siste ukene måtte kalle tilbake over tre millioner biler.

Tilbakekaller ytterligere 1,7 millioner biler

Presset toppsjef: – Noe har gått alvorlig feil.

Det har blitt en tøff start på jobben for den nye General Motors-sjefen, Mary Barra. I februar ble det satt i gang tilbakekalling av 1,6 millioner biler, etter flere ulykker der airbagene ikke ble løst ut som de skulle.

Det er dessuten blitt klart at bilprodusenten har visst om feilen i over ti år, uten at det ble tatt grep før nå.

I tillegg påstår den private amerikanske organisasjonen Center for Auto Safety at feilen i løpet av denne tiden kan ha kostet så mange som 303 menneskeliv. Selv mener GM at det er snakk om 31 ulykker og 12 dødsfall.

Nå risikerer de enorme søksmål.

Midt oppi denne heksegryta må de sannelig kalle tilbake nye 1,7 millioner biler. Totalt er det altså snakk om over tre millioner tilbakekallinger på noe få uker. Slikt svir...

LES OGSÅ: Slik sjekker du hvor sikker din bil er

– Forferdelige ting har skjedd

Barra er den første kvinnelige toppsjefen i bilverden, og ingen skal påstå at hun har fått en enkel jobb.

Ifølge en video som ligger ute blant annet på Huffington Post sin nettside, kommenterer hun saken.

– Noe har gått galt og forferdelige ting har skjedd, sier hun i klippet – og lover samtidig at dette nå skal tas tak i.

Hun understreker også at de skal gjøre egne undersøkelser om hvordan feilene kan ha skjedd og endre på rutiner.

LES OGSÅ: Så farlig kan det være å krasje i gammel bruktbil

Syv nye modeller

Å kalle tilbake biler på grunn av feil eller mangler er ikke noe bilprodusentene gjør med glede. Det viser jo gjerne at de ikke har gjort jobben grundig nok første gangen – og er naturligvis både kostbart og negativt for merkevaren.

Men særlig når det kommer til sikkerhet skal det ikke være noe å lure på – da må det gjøres.

Bilene som nå må tilbake er Chevrolet Express og GMC Savannah, Cadillac XTS og Buick Enclave, GMC Acadia, Chevrolet Traverse og Saturn Outlook.

Hvorvidt dette også gjelder biler som er solgt i Norge er i skrivende stund ikke klart - uansett er dette bilmodeller som kun i svært begrenset utstrekning har vært solgt i Norge de siste årene.

Se hva som skjer når lastebilen smeller inn i personbilene

Airbager til besvær

De to første bilene har feil på systemet som varsler om at passasjerer sitter uten sikkerhetsbelte, XTS har bremseproblemer som kan føre til brann og de siste har en feil på sidekollisjonsairbagene.

Nettopp feil på airbager har vært årsaken til mange tilbakekallinger opp gjennom årene.

I fjor ble flere tusen biler kalt tilbake også i Norge, på grunn av dette.

Det startet med at den japanske bildelprodusenten Takara Corporation gikk ut med melding om at det kunne være feil på airbager produsert av dem fra 2000 til 2002.

Takara hadde levert disse airbagene til både Toyota, Honda og Nissan.

General Motors Corporation (GM/GMC)

Et bilkonsern fra USA, blant de største i verden målt i antall produserte og solgte biler.

Produserer Buick, Cadillac, GMC og Chevrolet.

Var mest solgt i verden i hele 27 år på rad - fra 1931 til 2007.

Ble grunnlagt i 1908, og har i dag ca. 327.000 ansatte over hele verden.

Produserte i 2013 9.714.652 modeller.

Hovedkvarteret ligger i Detroit, Michigan, USA, men produksjon av biler og lastbiler foregår i hele 33 forskjellige land.

Kilde: GM.com/Wikipedia

Skuffende resultater: De minst sikre nybilene