Hvem skal egentlig betale denne –når bilen har blitt solgt? Illustrasjonsbilde.  (Foto: Broom.no)
Hvem skal egentlig betale denne –når bilen har blitt solgt? Illustrasjonsbilde. (Foto: Broom.no)

Årsavgiften: Husk å betale innen fristen - ellers blir det dyrt

Fristen er på torsdag.

20. mars er en merkedag for alle bileiere - da skal nemlig den årlige avgiften til staten betales. Og det er dessverre ikke bare småpenger det er snakk om.

Totalt skal det kreves inn 9,46 milliarder kroner. Satsen for 2014 er 2.995 kroner for bensinbiler og 3.490 kroner for dieselbiler uten partikkelfilter.

Og er du for sent ute, og betaler for eksempel 21. mars, dagen etter fristen, får du et tilleggsgebyr på 250 kroner.

LES OGSÅ: Her bor de som ikke betaler årsavgiften

Hvem skal betale?

Men hvis man har solgt bilen siden nyttår – hvem er det egentlig som er ansvarlig for å betale da? Er det du som var eier av bilen da rakettene smalt?

Eller er det den nye eieren. Vedkommende som faktisk kjører bilen nå?

– Har du solgt bilen etter årsskiftet, må du sørge for at ny eier betaler. Hvis ikke, må du gjøre det selv, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er den som sto som bileier ved årsskiftet som får kravet om årsavgift tilsendt.

I tillegg er eier ansvarlig for å betale årsavgiften innen fristen 20. mars, uavhengig av om man har fått tilsendt giro eller ikke.

– Mangler du giro eller har mistet den, gå inn på www.toll.no og legg inn bilens registreringsnummer. Da får man nytt KID-nummer, tipser Engebretsen, i en pressemelding.

Hvorfor har noen biler grønne skilter?

9.463 milliarder kroner

Bare i årsavgift i 2014 skal norske trafikanter betale 9,463 milliarder kroner til staten. Det er flere måter å unngå å betale årsavgift på, men bare å la være å betale er selvsagt en dårlig måte.

Hadde du planer om å vrake bilen, håper vi du gjorde det før i dag. Da slipper du nemlig å betale årsavgiften.

– Vraker du bilen mellom 21. mars og 1. juli får du tilbakebetalt halve årsavgiften, forteller Engebretsen videre.

Purregebyr er unødvendig

Hvert år får staten inn mange titalls millioner kroner ekstra i purregebyr på årsavgiften. Likevel velger faktisk noen å avstå fra å betale årsavgiften som en protest.

I 2013 var det 328 000 som fikk purring på årsavgiften, mens 146 000 fikk avskiltingsvedtak.

– Dette med hvem som skal betale årsavgiften på biler som er solgt er et tilbakevendende problem, forteller Benny Christensen, Brooms egen bilekspert.

– Nesten 400.000 brukte biler skifter eier i Norge hvert år. Det vi si at omtrent 100.000 av disse berøres av årsavgift-problematikken, men det er helt unødvendig, mener Benny.

LES OGSÅ: Disse bilene har økt kraftig i verdi

Få det med i kontrakten

– For meg er det mest logisk at ny eier, som faktisk skal kjøre og bruke bilen i det kommende året, betaler for årsavgiften. Men det er ikke noe regelverk, eller lover rundt dette. Her må kjøper og selger bli enige seg imellom.

– Så dette handler bitte litt om planlegging, mye om kommunikasjon mellom parterer og ikke minst er det svært viktig å få dette med i kjøpekontrakten.

– Det er ikke vanskelig og da har man det svart på hvitt. Da unngås all tvil, avslutter Benny.

Les også: Billig moro kan fort bli dyrt