Denne blanke grillen tilhører en svært eksklusiv Mercedes   nemlig toppmodellen S 65 AMG. Prisen er dessverre uoverkommelig for de aller fleste, men har du 3 millioner å bruke på bil, da ...
Denne blanke grillen tilhører en svært eksklusiv Mercedes nemlig toppmodellen S 65 AMG. Prisen er dessverre uoverkommelig for de aller fleste, men har du 3 millioner å bruke på bil, da ...

Mercedes S-klasse: Denne blir 400.000 kroner billigere

Likevel vil bare fem nordmenn kjøpe den.

Selveste spydspissen i stjernefamilien – Mercedes S-klasse – ble lansert i Norge i fjor vår. At dette er bilen som nå setter standarden i direktørbil-klassen har vi i Broom slått fast, etter at vi både har vært på den internasjonale lanseringen i Canada og testet den i Norge.

Så langt har vi fått de "billige" modellene, innstegsmodellene med lavt utslipp og forbruk. Nå kommer de store kanonene – modellene som virkelig skal vise hva du kan gjøre med en slik bil. Under panseret finner du to ulike V12-motorer.

Og la oss ta den gode nyheten med en gang: Prisen går ned. Mye. 400.000 kroner sparer du på toppmodellen S 65 AMG, sammenlignet med hva utgående modell kostet.

LES OGSÅ: S-klasse: Nå kan du kjøpe Mercedesen som egentlig ikke finnes

Mercedes-AMG-bakfra
Mercedes-AMG-bakfra

Mer prisreduksjon

Nå er det nok noen som jubler, og med fare for at dere skal sette jubelen fast i halsen – her kommer den dårlige nyheten: Prisen er likevel 45.000 kroner OVER 3 millioner kroner.

Der har du altså forklaringen på at det historisk sett kun er fem personer i Norge som årlig punger ut det V12-modellene til S-klasse koster.

Hvis du klarer deg med ikke helt lusne 530 hk, som det er i den andre V12-modellen, S 600, må du "bare" ut med 2.290.000 kroner. Det er en prisnedgang på 300.000 kroner. Ikke verst avslag det heller.

På bruktmarkedet kan du gjøre S-klasse-kupp!

Bestselger

– For våre aller mest kresne kunder er det kun de tolvsylindrede versjonene av S-Klasse som gjelder. For dem, og for alle oss drømmere, er dette en stor dag, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

Nye S-Klasse ble lansert i mai 2013 og er i dag verdens mestselgende luksusbil. De to tolvsylindrede motorene er tilgjengelige på den lange versjonen av bilen.

S 600 leveres blant annet med Magic Body Control, et system som skanner veioverflaten og forbereder støtdemperne på kommende ujevnheter.

S 65 AMG har en egen AMG-justert variant av samme system.

Mye av utstyret som er ekstra tilvalg på S-Klasse, leveres som standard på de to toppmodellene.

Mercedes-AMG-interiør
Mercedes-AMG-interiør

LES OGSÅ: Luksusbilprodusenten har tapt 36 mill. per solgte bil

Brennkjapp

Og for drømmere, og dere ytterst få som seriøst vurderer å kjøpe, så kan vi jo fortelle litt om ytelser, forbruk og effekt. S 600 har altså 530 hk – og fikser 0–100 km/t uten å blunke på 4,6 sekunder. Toppfarten er 250 km/t – elektronisk begrenset, naturligvis.

Går du får den råeste versjonen kan du trøste deg med at du kaster bort ENDA mindre tid av livet ditt på veien fra 0–100 km/t – det koster unna på 4,3 sekunder. Men så har den jo 630 hk til å hjelpe den med å flytte på seg da ...

Begge modellene er altså tilgjengelig for salg i Norge nå. Skal vi se, nærmeste tippekommisjonær var hvor, sa du?

Mercedes S 600 Motor: 6-liter, V12 Effekt: 530 hk / 800 nm CO2-utslipp: 264–259 gram 0–100 km/t: 4,6 sek. Toppfart: 250 km/t Pris: 2.290.000 (Pris forrige generasjon: 2.591.000)

Motor: 6-liter, V12

Effekt: 530 hk / 800 nm

CO2-utslipp: 264–259 gram

0–100 km/t: 4,6 sek.

Toppfart: 250 km/t

Pris: 2.290.000 (Pris forrige generasjon: 2.591.000)

Mercedes S 65 AMG Motor: 6-liter, V12 Effekt: 630 hk/ 1000 nm CO2-utslipp: 279 gram 0–100 km/t: 4,3 sek. Toppfart: 250 km/t Pris: 3,045.000 kroner (Pris forrige generasjon: 3.430.000 kroner)

Motor: 6-liter, V12

Effekt: 630 hk/ 1000 nm

CO2-utslipp: 279 gram

0–100 km/t: 4,3 sek.

Toppfart: 250 km/t

Pris: 3,045.000 kroner (Pris forrige generasjon: 3.430.000 kroner)

LES OGSÅ: Gammel dieselpurke? Ikke akkurat!!