Ford merket i grillen vil kanskje skremme bort noen kjøpere som heller vil ha premium   men samtidig er det også mange som ikke vil flashe altfor mye med bilvalget sitt. Edge er den kommende toppmodellen til Ford i Europa.
Ford merket i grillen vil kanskje skremme bort noen kjøpere som heller vil ha premium men samtidig er det også mange som ikke vil flashe altfor mye med bilvalget sitt. Edge er den kommende toppmodellen til Ford i Europa.

Ford Edge: Stor SUV for de som vil snobbe litt ned

Fords nye toppmodell skal utfordre statusbilene.

Før jul i fjor debuterte nye Ford Edge som konsept på bilutstillingen i Los Angeles, USA.

Nå har den også kommet til Europa. Dette er nemlig en av nyhetene på Fords stand på bilutstillingen i Genève som åpnet dørene i forrige uke. Her gir Ford oss en forsmak på en bil de venter seg mye av – ikke minst i Europa.


Kutter kostnadene

Edge er basert på samme plattform som nye Ford Mondeo. Mens vi i Europa fortsatt venter på en ny Mondeo, har den amerikanske versjonen vært i markedet en god stund allerede – der borte heter den Fusion.

Fords strategi her er å selge samme bilmodell over hele verden og dermed spare betydelige utviklingskostnader.

Det blir av mange sett på som ganske dristig, og ikke minst når det gjelder større biler. På småbiler varierer gjerne ikke smaken like mye fra marked til marked.

Vi har allerede kjørt det som blir neste Mondeo – les mer her:

Viktig imagebygger

Større SUV-er derimot: Der er det nok å se hva som selger godt i USA, kontra hva som er bestselgerne i Europa. Men Ford mener altså at de skal klare å fri til begge markedene, med en bil som i det alt vesentlige er identisk.

For den europeiske delen av Ford blir også Edge svært viktig som en imagebygger.

De har manglet en klar toppmodell i mange år. Edge skal inn i en tøff klasse, men samtidig mener Ford de skal klare å være minst på nivå med konkurrentene, samtidig som de skal overgå de fleste på både kjøreegenskaper og utstyrsnivå.

Sterkt skrånende bakluke er med på å kamuflere størrelsen litt, sett fra siden. Det understreker også at Ford med Edge vil ha en av de mer sporty SUV-ene på markedet, alt handler ikke om mest mulig innvendig plass.
Sterkt skrånende bakluke er med på å kamuflere størrelsen litt, sett fra siden. Det understreker også at Ford med Edge vil ha en av de mer sporty SUV-ene på markedet, alt handler ikke om mest mulig innvendig plass.

– Hva er best på vinteren, bensin eller diesel?


Vignale som egen merkevare

En annen faktor er at mange kunder innenfor dette segmentet ikke ønsker å flashe altfor mye med bilvalget sitt. De vil ha en stor, komfortabel og velutstyrt SUV – men de vil kanskje ikke symbolisere overfor omverdenen at de har brukt veldig mye penger på bil, eller er opptatt av bil som statussymbol.

Ford skal de neste årene bygge opp Vignale som sin egen merkevare, tilpasset de som vil ha "noe ekstra". Her handler det ikke bare om utstyrt og luksus. Målsettingen er også å ta spesielt godt vare på kundene som velger Vignale-utgaver, blant annet ved å gjøre bilhverdagen deres enklere.

Det er allerede bekreftet at Mondeo kommer i Vignale-versjon. Det vil overrasket oss mye om ikke også Edge gjør det.


Slik ser det ut inne i Edge-konseptet. Ford prioriterer ryddig design og eksklusive materialer i sine større modeller.
Slik ser det ut inne i Edge-konseptet. Ford prioriterer ryddig design og eksklusive materialer i sine større modeller.


Forrige Kuga: Noen måneder til – så er den borte

Påkostede utgaver

Ford skal rulle ut en rekke nye sikkerhetssystemer i Edge. Blant disse er et system som både bremser opp foran – og om mulig styrer bilen unna – hindringer i veien.

De har også kommet svært langt med et system som gjør at bilen parkerer seg selv i trange luker, eller i garasjen. Det er ventet at en versjon av dette skal debutere på Edge.

Ford venter selv at de påkostede utgavene kommer til å stå for størstedelen av salget, her trekker de blant annet lærdom fra S-Max hvor 70 prosent av salget har vært av topputgaven Titanium.


Massivt inntrykk

Når Edge er på plass, har Ford tre biler i crossover/SUV-segmentet i Europa: Minstemann EcoSport, Kuga – og altså Edge.

Designmessig har Edge fått et tyngre og mer kantete preg enn Kuga. Særlig fronten gir et ganske massivt inntrykk, med en diger og fremtredende grill.

Ford lover at Edge skal ha klasseledende interiørplass.

Foreløpig vet ikke noe konkret om lanseringen i Norge eller resten av Europa, ut over at bilen skal være på plass i 2017.

Sjeldent valg: Dette er for millionærer som vil snobbe ned

Den neste generasjonen Edge debuterer på bilutstillingen i Los Angeles i fjor. Nå har den også kommet til Europa, og Ford-standen i Geneve.
Den neste generasjonen Edge debuterer på bilutstillingen i Los Angeles i fjor. Nå har den også kommet til Europa, og Ford-standen i Geneve.


LES OGSÅ: Ford-sjefene stoppet spennende coupe