Det er flotte linjer over den unike Aerosport coupeen fra Delage, som nå er til salgs i USA etter å ha tilbragt nesten 60 år i Danmark. Men så koster den penger, også. (Foto: Vintage Motors of Sarasota)
Det er flotte linjer over den unike Aerosport coupeen fra Delage, som nå er til salgs i USA etter å ha tilbragt nesten 60 år i Danmark. Men så koster den penger, også. (Foto: Vintage Motors of Sarasota)

Delage Aerosport: Hvis du har rundt 21 millioner til overs...

Denne er supersjelden - og med spennende historie.

Det finnes biler som er fryktelig mye verdt, men som likevel kan brukes – i trygg forvissning om at om noe skulle gå i stykker, så er det mulig å finne nye deler.

Blant annet gjelder det en hel rekke gamle muskelbiler og flotte etterkrigsbiler, som har blitt mye verdt til tross for at de er produsert i både noen hundre og kanskje noen tusen eksemplarer. Da kan man kalle det både investering og nytelse når man satser sparepengene på en slik.

Gammel Volvo kan være en smart "investering"

Unik bil – til ganske unik pris

Men av og til dukker det opp biler som man kan lure på hvem som skal kjøpe. Bilen på bildene er en slik – en 1938-modell Delage D8 120 Aerosport Coupé med karosseri fra Letourneur & Marchand.

Et ekstremt langt panser og en svært aerodynamisk og futuristisk karosseriform preger designet, som Letourneur og Marchand sto for. (Foto: Vintage Motors of Sarasota)
Et ekstremt langt panser og en svært aerodynamisk og futuristisk karosseriform preger designet, som Letourneur og Marchand sto for. (Foto: Vintage Motors of Sarasota)

Den flotte, og for sin tid både eksklusivt og revolusjonerende designede luksusbilen, ble bygget i 12 eksemplarer, hvorav denne var nummer 11 i rekkefølgen. I dag skal kun 8 av dem eksistere fremdeles, og vi tipper at ingen av de andre kan se tilbake på en så begivenhetsrik historie som denne.

Les også: Disse bilklassikerne har økt kraftig i verdi

Men mer om det om et øyeblikk. For bilen er altså til salgs hos et firma i Sarasota, Florida, for den nette sum av 3.450.000 dollar. Hvilket tilsvarer en skarve bruktbil under 21 millioner kroner. Og hvor interessert man enn er i å kose seg med veteranbilene sine, er vel sjansene små for at noen heretter vil få nyte denne bilen.

Se annonsen på JamesEdition her:

Eksklusivitet og kjøreglede

Her snakker vi om garasjepynt. Og det er egentlig litt synd.

Franske Delage bygget nemlig svært kjøreglade biler, i tillegg til at de som nevnt var svært eksklusive.

Denne har en 4,7 liters 8-sylindret rekkemotor. Mens produksjonen i det kriserammede Delage-konsernet dabbet av allerede før krigen, og aldri kom i gang igjen skikkelig før merket ble oppkjøpt av Delahaye, som i sin tur også måtte kaste inn håndkleet på 1950-tallet, ble faktisk den 8-sylindrede motoren produsert i et visst antall for bruk i tanks og krigsmateriell.

Delage produserte luksusbiler, og da denne ble bygget hadde de vanskelige tidene i realiteten allerede innhentet produsenten. De fusjonerte med Delahaye, som i sin tur gikk over ende like inn på 1950-tallet. (Foto: Vintage Motors of Sarasota)
Delage produserte luksusbiler, og da denne ble bygget hadde de vanskelige tidene i realiteten allerede innhentet produsenten. De fusjonerte med Delahaye, som i sin tur gikk over ende like inn på 1950-tallet. (Foto: Vintage Motors of Sarasota)

D8 120 Aerosport Coupeen ble det altså bare bygget 12 stykker av, og denne har som nevnt innledningsvis en spesiell historie.

Satte dansk fartsrekord

Hva den kan ha kostet ny tør vi ikke engang tippe på, men den ble i hvertfall bestilt av en fransk luftfarts-pionér ved navn Felix Amiot som sikkert kunne betale for seg. At det futuristiske og svært strømlinjeformede designet på bilen var tiltalende for en av datidens barske flyvere er for øvrig lett å forstå.

Les også: Kari bruker stadig sin urestaurerte, 44 år gamle Mustang

Han fikk imidlertid ikke nyte den så lenge. Etter krigsutbruddet beslagla nemlig tyske myndigheter bilen i 1940, og sendte den nordover til Danmark, der den ble brukt av en tysk offiser. Etter frigjøringen ble bilen igjen beslaglagt, nå av danske myndigheter. Deretter ble den solgt av den danske staten til en dansk krigshelt, motstandsmannen Jens Lillelund, som i sin tur solgte den til forretningsmannen Knud Vilhelm greve Schulin etter en stund.

En ubrutt vindusflate langs siden er en av de mange særtrekkene på det vakre karosseriet. (Foto: Vintage Motors of Sarasota)
En ubrutt vindusflate langs siden er en av de mange særtrekkene på det vakre karosseriet. (Foto: Vintage Motors of Sarasota)

Greven sørget for å gjøre Delagen berømt enda en gang, da han hadde et ganske ekstremt hastverk for å rekke en ferge, og passerte en politikontroll underveis. Dette skal etter hva vi forstår ha resultert i både dansk fartsrekord på den tiden, og en solid rekordnotering når det gjaldt beløpet på fartsboten han fikk.

Restaurert to ganger av samme eier

Etter å ha stått og forfalt noen år i grevens eie, vandret bilen videre til en av Københavns kjente advokater, Hans Jørgen Beier, i 1956. Han fikk bilen totalrestaurert i 1957, og rakk å gjøre den jobben én gang til i 1999, før han solgte den etter 57 års eierskap så sent som i fjor.

Les også: Snart snakker bilene med hverandre - for å hjelpe deg

Hva bilen innbragte den gangen sier historien ikke noe om, men det er grunn til å tro at når den nå legges ut til salgs av den nye eieren i USA, så er det tatt høyde for en ”viss” fortjeneste i prisen. Bilen har vakt oppmerksomhet i USA, og har blant annet blitt vist frem på fasjonable Amelia Island Concours d´Elegance etter at den kom fra Danmark.

Motoren i D8-modellene var en rekke-åtter på 4,7 liter. Om bilproduksjonen var på vei ned for det kriserammede merket, kom den samme motorkonstruksjonen i det minste til nytte i en del tanks og annet krigsmateriell. (Foto: Vintage Motors of Sarasota)
Motoren i D8-modellene var en rekke-åtter på 4,7 liter. Om bilproduksjonen var på vei ned for det kriserammede merket, kom den samme motorkonstruksjonen i det minste til nytte i en del tanks og annet krigsmateriell. (Foto: Vintage Motors of Sarasota)

En usannsynlig vakker og unik bil, som det altså er liten grunn til å tro at fremtidige eiere kommer til å tore å nyte på den måten den kanskje burde ha blitt nytt. Og har du 21 millioner til overs, så er det vel uansett veldig mange andre måter å få enda mer moro ut av dem på enn å svi av alt på én bil...

Les også: Veteranbil som pensjonsforsikring? Tja, hva med disse: