Snart forsvinner den helt som nybil   men på bruktmarkedet skal Nissan Qashqai +2 leve videre i mange år.
Snart forsvinner den helt som nybil men på bruktmarkedet skal Nissan Qashqai +2 leve videre i mange år.

Qashqai +2: Populær bil – men snart forsvinner den

Denne bestselgeren blir faktisk ikke erstattet.

Qashqai har vært en eneste stor suksess for Nissan.

Bilen med det rare navnet har vært en spydspiss i klassen av crossovere. Den var tidlig ute – og selv om konkurrentene har strømmet inn på markedet, har Qashqai holdt unna og solgt i store antall. Populariteten økte ytterligere da den kom i en XL-versjon. Den heter litt beskjedent Qashqai +2 – der to-tallet betyr to ekstra bakseter.

Takker for seg

Andre generasjon Qashqai er akkurat lansert på det norske markedet, og har fått tommelen opp av mange – inkludert oss i Broom.

Men med den nye forsvinner også sjuseterutgaven. Qashqai skal heretter "bare" være femseter. Storebror X-Trail som kommer til sommeren, skal heretter ta seg av de som trenger mer enn fem seter.

Det betyr at dagens +2 takker for seg når sommeren nærmer seg. Og da må du ut på bruktmarkedet for å sikre deg denne.

LES OGSÅ: Dette kan være et skikkelig SUV-kupp

Begrenset plass

Der er det til gjengjeld ganske mye å velge mellom, det ligger i skrivende stund over 100 eksemplarer til salgs ute på finn.no.

Qashqai +2 er en svært kompakt sjuseter. Det betyr i praksis at plassen helt bakerst er sterkt begrenset, og best egnet for barn. Men det gir ekstra fleksibilitet – og også god bagasjeromsplass når setene ikke er i bruk.


Qashqai +2 er ikke noen plassorgie, men muligheten for sju seter er noe mange synes er veldig fint å ha.
Qashqai +2 er ikke noen plassorgie, men muligheten for sju seter er noe mange synes er veldig fint å ha.


Derfor kan to ekstra seter være veldig smart investering

C-moment

Slik sett er nok dette mer bilen for dem som av og til trenger ett ekstra sete – enn de som har fire eller fem unger og utnytter setekapasiteten veldig ofte.

For dem blir dette fort for trangt. Atkomsten til de bakerste setene krever litt C-moment, og å sitte bakerst er ikke hyggelig for andre enn unger. I tillegg blir det fint lite bagasjeplass igjen når etter eller begge av de bakerste setene er i bruk.

Ned mot 150.000,-

Til gjengjeld får man en bil med kompakte mål, som slett ikke føles som å kjøre buss. Qashqai + 2 tar seg fram i trange bygater og du trenger ikke å grue deg for parkeringshusene – som mange med de største flerbruksbilene kanskje gjør.

I bruktmarkedet starter prisene nå på ned mot 150.000 kroner. Da får du en fire-fem år gammel bil som gjerne har gått rundt 100.000 kilometer. Til denne prisen er det tohjulstrekk – som de langt flere Qashqaiene på norske veier har. Skal du ha 4x4, kryper prisen opp mot 250.000 kroner.

Nå er det slutt for dette billigmerket

Vanskelig å gjøre kupp

Populariteten gjør at det er mange ute i bruktmarkedet som ønsker seg en Qashqai. Å gjøre noe kupp på denne bilen, er derfor ikke enkelt.

Her gjelder det å følge med i markedet og se hva biler blir lagt ut for – og hvor fort de blir snappet opp.

Qashqai har generelt høy byggkvalitet. Fra 2011 har også alle norsksolgte biler fem års nybilgaranti. I forhold til trygghet og forutsigbarhet i eierskapet er det naturligvis ikke dumt å finne et eksemplar som fortsatt har noen år igjen av nybilgarantien.

Hjelp: Trenger sjuseter med 4x4 – til maks 50.000,-

Det er ikke så lett å se utenpå at dette er en sjuseter - Nissan la ikke på så veldig mange centimeter i lengden.
Det er ikke så lett å se utenpå at dette er en sjuseter - Nissan la ikke på så veldig mange centimeter i lengden.

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett