- Elbil er helt suverent på bygda

Bare for de urbane? - Nei, mener Ole Christian.

Ole Christian Østreng fra Løken kjører Nissan Leaf.   En glimrende bil også på bygda, sier han (Foto: Bjørn Ivar Bergerud, indre.no/ANB)
Ole Christian Østreng fra Løken kjører Nissan Leaf. En glimrende bil også på bygda, sier han (Foto: Bjørn Ivar Bergerud, indre.no/ANB)

Ole Christian Østreng og hans familie på Løken er en av bare 28 registerte eiere av elbil i Aurskog-Høland kommune. På landsbasis er det 21.780 elbiler og tallet stiger fort.

– Da vi fikk behov for bil nummer to etter familieforøkelse, bestemte vi oss raskt for at elbil sto øverst på ønskelista. Vi bestilte en Nissan Leaf og har vært meget fornøyde brukere i to år. Faktisk er Nissan Leaf blitt bil nummer én, foran vår Mitsubishi, forteller Østreng til Indre Akershus Blad.

Incentiver

Mange mener at elbilen kun passer for brukere i sentrums­nære strøk, hvor man får fullt utbytte av incentiver som kjøring i kollektivfeltet, gratis parkering, gratis passering av bomringen og hvor det er mange ladestasjoner tilgjengelige.

– Elbilen er like mye en bil for bygda som for byen, mener Østreng.

– Hvorfor det?

– Du kan kjøre mellom ti og 15 mil, avhengig av årstid og føreforhold. Noe mer trenger man som regel ikke til en bil nummer to i Aurskog-Høland. Elbiler, som har momsfritak, er forholdsvis rimelige å kjøpe. Dagens elbiler er meget komfortable og plassen i en Nissan Leaf kan sammenlignes med en Golf. Den holder mer enn nok til vår familie. I tillegg er driftskostnadene svært lave. I snitt koster det meg 1 krone og 50 øre per mil å kjøre elbil, inkludert utgifter til nettleie. På toppen av det hele kommer miljøaspektet. Jeg ser bare fordeler, sier Østreng.


– Kan pendles med

– Kan den brukes som pendlerbil?

– Ja, og jeg vet at noen i Aurskog-Høland pendler til Oslo med elbil. Det betinger at man kan lade batteriet på arbeidsplassen. Når man er ferdig med å bruke bilen om kvelden, er det bare å lade batteriet gjennom natta og sette seg inn i en varm bil ved bruk av timer. Så er bilen klar for bruk igjen, sier elbilbrukeren fra Løken.

– Hva er ulempen?

– Kald bil om vinteren. Det tar tid å varme opp bilen dersom den har stått ute. I tillegg sluker varmeapparatet strøm. Jeg skulle ønske bedre løsninger på dette området, og det er allerede i nyere Nissan Leafer. Utviklingen skjer fort på elbilfronten, sier han.

Helt suveren

I hverdagen går familiens bil tur/retur fra Løken til Aurskog, i tillegg til mindre småturer innad i kommunen.

– Det går veldig greit og krever liten planlegging. På lengre turer må man planlegge i forhold til hvor det er hurtigladere, når man eventuelt skal overnatte og hvor lange etapper man kan kjøre. Men som nummer to-bil er den som sagt helt suveren, også på landsbygda.

Han kunne ønske seg en hurtigladestasjon i Aurskog-Høland, hvor batteriet lades 80 prosent på om lag 20 minutter.

– Dette er en god nødløsning når man er i behov av mer energi. Elbilbygda Aurskog-Høland burde ha dette, sier Ole Christian Østreng.

Du kan lese mer om bil og trafikk på indre.no - her:

Har du synspunkter - eller lignende erfaringer? Si din mening i kommentarfeltet under:

Brooms bilekspert: Moroa kan være over før elbileierne aner det