Nissan sprøeste designmodell, Juke, har fått en facelift   og dessuten et nytt medlem i familien   nemlig toppmodellen Juke Nismo RS.
Nissan sprøeste designmodell, Juke, har fått en facelift og dessuten et nytt medlem i familien nemlig toppmodellen Juke Nismo RS.

Nissan Juke Nismo RS: Se hvem som tar den helt ut

Raskere og barskere - men fortsatt langt fra pen.

Det er ikke Nissan vi er mest vant med at skal ta design helt ut og gå veier ingen andre har gjort før dem. Men da de viste oss crossoveren Juke første gang, beviste de at de ikke er redde for å finne på noen skikkelige sprell.

Modig, spenstig og noe helt annet enn alle andre – jepp, det skal de ha for. Men vakkert? Nei, du skal ha noen ganske spesielle tilbøyeligheter for å mene det.

Nå har den "vanlige" Juken fått en facelift. Versting-Juken, Nismo, har dessuten fått litt botox- og silikoninnlegg i tillegg. Resultatet for sistnevnte: Mer krefter, mer muskler – i tillegg til et nytt ansikt.

Både vanlige Juke og versting-Juke blir vist for første gang nå i forbindelse med bilutstillingen i Genève.


LES OGSÅ: Dette er power fra Japan!

Nissan-Juke-Nismo-RS-forfra
Nissan-Juke-Nismo-RS-forfra

Ny toppmodell

Det skal sies at en runde med justeringer på fangere, nye front- og baklys og LED-lys ikke på noen måte er nok til å endre på det faktum at denne bilen i beste fall er og blir en merkelig skapning.

Det som hjelper litt, synes vi, er når Nismo-pakken er på plass. Da tas liksom galskapen enda lenger, men på en måte som gjør den rå – i stedet for rar.

Og nettopp Nismo er utgangspunktet for den nye toppmodellen, Nismo RS. Og det er ikke bare utseendet som skjerpes – her skjer det ting med både motor, understell og bremser også.

LES OGSÅ: Her er en ulv i Volvo-klær

Nissan-Juke-Nismo-RS-bakfra
Nissan-Juke-Nismo-RS-bakfra

218 hk

RS får 218 hk/280 nm (250 nm med Xtronic automatgir) – mot 200 hk/250 nm som dagens Nismo-modell har. Sportsbremser og tunet motorlyd blir også standard.

Ytelsene er ikke sluppet enda – men dagens Nismo med 100 hk gjør 0–100 km/t på 8,2 sekunder med automatgir.

Designendringene omfatter ny V-formet grill, RS-merker og røde bremsekalipere, pluss tilvalg av Recaro bøtteseter.

LES OGSÅ: Her er tre for deg som vil leke deg litt

For entusiaster

Med høyere effekt, skarpere chassisoppsett, kraftigere bremser og mer ekstrautstyr, bygger nye Nissan Juke Nismo RS videre på Nissan Juke Nismo.

– Nissan Juke Nismo står for tre prosent av Juke-salget i Europa, og det er opplagt at entusiastene legger større vekt på ytelser. Den nye Nismo RS-versjonen leverer nettopp dette, sier Guillaume Cartier, Senior Vice president for salg og markedsføring for Nissan i Europa

Xtronic-modellene er nå utstyrt med rattmontert girspak for betjening av den 8-trinns manuelle modusen.

Nissan-Juke-Nismo-RS-interi
Nissan-Juke-Nismo-RS-interi

LES OGSÅ: Nissan Juke: Den styggraske andungen

Røde kalipere

Nye Juke Nismo RS kan gjenkjennes på de røde bremsekaliperne og de diskrete RS-merkene på fronten og bak. I kupeen legger man merke til RS-logoen i turtelleren, ruskinn rundt instrumentpanelet og er en spesiell vanntrykkfinish på girspakkule/girspaker og i instrumentpanelet.

Tilbehør på RS-versjonen omfatter spesielle Recaro sportsseter (bøtteseter), xenon frontlys, Nissans Around View Monitor og Safety Shield som inkluderer filskiftevarsling, blindsonevarsling og bevegelsesdetektor som gir visuell og hørbar varsling for å unngå kollisjon.

LES OGSÅ: Fuego – den gjorde sportsbildrømmen oppnåelig

Tre farger

Juke Nismo RS leveres i tre forskjellige eksteriørfarger – White Pearl, Black Metallic og Silver Grey – og med kun én skreddersydd interiørutforming: Den gjennomgående sorte Nismo-kupeen.

Nismos detaljer inkluderer også røde sidespeildeksler og en tynn rød stripe rundt bilens nedre kant, nye LED-kjørelys og 18 tommer lettmetallfelger som fremhever nye Jukes robuste uttrykk.

Facelift av vanlige Nissan Juke.
Facelift av vanlige Nissan Juke.

Mer Nismo: Racerbilen du kan levere i barnehagen med