Volkswagen e Golf har fått en eventyrlig start på det norske markedet   over 1500 kontrakter bare den første uken.   VI har aldri opplevd maken, sier Anita Svanes som er informasjonssjef hos importøren Harald A. Møller AS.
Volkswagen e Golf har fått en eventyrlig start på det norske markedet over 1500 kontrakter bare den første uken. VI har aldri opplevd maken, sier Anita Svanes som er informasjonssjef hos importøren Harald A. Møller AS.

VW e-Golf: Setter rekord – allerede før den er i landet

Elbilfeberen raser i Norge, solgte over 1500 den første uken.

En elbil er Norges mest solgte bil så langt i 2014. Nissan Leaf har klart det få hadde trodd var mulig da den kom på markedet for et par år siden – og det samlede elbilsalget formelig skyter til værs her til lands.

Det kommer det etter alt å dømme til å fortsette med. For da Volkswagen i forrige uke åpnet for bestillinger på den elektriske utgaven av Golf, var responsen nesten eventyrlig.

Aldri sett maken til

Allerede før lunsj den første dagen, var over 1000 bestillinger inne. Og når den første uken nå er endelig oppsummert, viser tallene over 1500 bestillinger – og mer enn 700 kontrakter.

VW Golf har vært Norges mest solgte bil i flere år, slik sett er importøren godt vant med både respons og bestillinger. Men dette har man aldri sett maken til.

– Vi kan få et prisras på elbil

Elektrisk lillebror

– Nei, det er rett og slett rekord – og naturligvis utrolig moro. Vi er strålende fornøyd med starten på salget av e-Golf, sier informasjonssjef Anita Svanes som akkurat nå er på bilutstillingen i Genève.

VW lanserte elektrisk utgave av lillebror up! i fjor høst. Den heter e-up! og har også truffet markedet svært godt. Men noe i nærheten av den responsen e-Golf har fått, har den ikke vært.

Innvendig er den ganske lik en alminnelig VW Golf, men instrumentet til høyre er unikt for e-Golf.
Innvendig er den ganske lik en alminnelig VW Golf, men instrumentet til høyre er unikt for e-Golf.


Les mer: De skal selge 10.000 Golf i år


Ventelister?

– Vi tror dette skyldes flere faktorer. Golf har jo en svært sterk posisjon på det norske markedet fra før. Vi har merket stor oppmerksomhet rundt e-Golf helt fra det ble kjent at den skulle komme. e-up! har nok også gått opp løypa litt. Jeg vil tro det er noen kunder som liker konseptet, men som kanskje trenger litt mer plass. Dermed har de ventet på e-Golf og var kjapt ute med en gang vi åpnet for bestillinger, sier Anita Svanes.

– Klarer dere å dekke etterspørselen – eller blir det ventelister som på enkelte andre elbiler?

– Fabrikken merker seg den store interessen fra Norge, men ventetid avhenger av hvor mange biler vi selger, avslutter Svanes.


Inntil 190 km rekkevidde

Med startpris på 244.200 kroner, eksklusive frakt og leveringsomkostninger, er prisene absolutt konkurransedyktige.

VW oppgir selv rekkevidden til mellom 130 og 190 kilometer, "avhengig av kjørerute, kjørestil og bilens last". Bilen kan naturligvis hurtiglades.

Den elektriske motoren yter 85 kW/115 hk og har et dreiemoment på 270 nm. 0–100 gjøres unna på 10,4 sekunder, og gjennomsnittsforbruket er beregnet til 12,7 kWh/100 km.

VW e-Golf har solgt i over 2000 eksemplarer - før den i det hele tatt er i landet. Nå ligger det an til solide ventelister.
VW e-Golf har solgt i over 2000 eksemplarer - før den i det hele tatt er i landet. Nå ligger det an til solide ventelister.

Vi har testet Tesla Model S i 2000 kilometer – les mer her:

Mye utstyr

e-Golf kommer standard med mye utstyr innabords. På sikkerhetsfronten kan vi nevne City-nødbrems, adaptiv cruise control, Pre-crash kollisjonsbeskyttelse og multikollisjonsbrems.

Blant øvrig utstyr er ”Discover Pro” radio- og navigasjonssystem med 8-tommers touchscreen, oppvarmet frontrute, automatisk klimakontroll og DAB +-radio.

VW tilbyr vanlig femårs nybilgaranti på bilen, i tillegg 8 års garanti (eller 160 000 kilometer) på batteriet. De første kundene får bilene sine på forsommeren.

Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!


Volkswagen lanserte elektrisk utgave av småbilen up! i fjor - nå er det også klart for el-Golf.
Volkswagen lanserte elektrisk utgave av småbilen up! i fjor - nå er det også klart for el-Golf.

Derfor er lillebror e-Up! et smart bilkjøp