Nei – det er ikke det samme hvor du monterer dekkene

Ekspertene er klare på hvor de beste bør være.

  De beste dekkene bør være bak, det er det klare rådet fra dekkgiganten Continental.
De beste dekkene bør være bak, det er det klare rådet fra dekkgiganten Continental.

Vi har startet på mars, og dermed nærmer det seg tid for dekkskift i flere deler av landet.

Noe av det viktigste du bør gjør i denne forbindelsen, er å ta en nøye sjekk på dekkene, både de du nå skal ta av – og de du skal sette på. Hvordan er tilstanden? Er det mønsterdybde nok til en sesong til, eller er det tid for å skifte?


Klare i anbefalingen

Dessuten: Dekk slites forskjellig. Et klassisk spørsmål i den forbindelsen er hvor du skal montere de ulike dekkene. Skal du plassere de beste foran, på de hjulene som tross alt styrer bilen, eller er dette likegyldig?

Nei det er det ikke, mener dekkgiganten Continental. De er helt klare i sin anbefaling: De beste dekkene bør monteres på bakhjulene!

Vegdirektoratet snudde: Tillater superdekk likevel

Gode dekk livsviktig

– For uerfarne førere er dette det tryggeste. I ekstreme situasjoner er det mer skummelt om det slipper på bakdekkene enn om det slipper på fordekkene, og med gode dekk bak har man en god mulighet til å unngå en utforkjøring på glatt føre, sier Frank Larsen, Technical Manager hos Continental i en pressemelding.

Mange får problemer på glatte norske vinterveier, og gode dekk er livsviktig. Samtidig viser en undersøkelse Continental har gjort i samarbeid med InFact at spesielt unge førere tror de er bedre til å kjøre bil enn gjennomsnittet.

Nå kan du kjøre uten luft i dekkene


– Blir betenkt

44,5 prosent av de mellom 18 og 29 år mener de er bedre enn gjennomsnittet til å kjøre bil. Bare 21,1 prosent av de mellom 45 og 64 år mener det samme.

I samme undersøkelse kommer det fram at 32,5 prosent av alle menn mener de er bedre til å kjøre bil enn gjennomsnittet, mens bare 18,6 prosent av kvinnene mener det samme.

– Jeg blir litt betenkt når jeg ser disse resultatene med de unge og menns overdrevne tro på egne ferdigheter. Unge menn er også overrepresentert på ulykkesstatistikkene. Vi vet samtidig at mange unge slurver med dekksikkerheten. Hvis vi kan få denne gruppen til å kjøre med bedre dekk, og også tenke på at de beste dekkene bør være bak, vil vi begrense antallet ulykker, sier Larsen.

Helt på grensen?

Minste tillatte mønsterdybde på personbil-vinterdekk er tre millimeter, men ekspertene anbefaler at man skifter ved fire millimeter. Dekkegenskapene reduseres nemlig mye fra fire til tre millimeter.

Er vinterdekkene dine helt på grensen når du tar dem av i vår? Da kan det være smart å kjøpe nye vinterdekk først som sist – mulighetene for å få en god pris her er som regel langt bedre på våren enn til høsten, når "alle" andre skal ha vinterdekk.


Bilen kan bli både stillere – og mer komfortabel


Best mulig skodd

På sommerdekk er kravene til mønsterdybde 1,6 millimeter. Også her anbefaler ekspertene å skifte før man her helt nede på minimumskravet.

Husk også at hvis du er så vidt over når du legger på sommerdekkene, da er det stor fare for at dekkene vil ha for lite mønsterdybde utover i sommersesongen. Noen få kvadratcentimeter med gummi er den eneste kontakten bilen din har med underlaget, da er det viktig å sørge for å være best mulig skodd!



Derfor trenger du to sett dekk – uansett bil