Lena Solhaug (40), Kine Engebakken (27) og Lenita Michelle Hvisser (23) går mot strømmen og jobber som bilselgere   der de aller fleste kollegene er menn.
Lena Solhaug (40), Kine Engebakken (27) og Lenita Michelle Hvisser (23) går mot strømmen og jobber som bilselgere der de aller fleste kollegene er menn.
På planet på Amarok
På planet på Amarok

Kvinnedagen: Nå selger de fletta av gutta

For ikke lenge siden var kvinnelige bilselgere utenkelig – slik er det ikke lenger!

Det er 101 år siden kvinner fikk stemmerett i Norge. Kjøre bil har de gjort lenge – og de bestemmer også mye om hvilke biler familiene rundt om ender opp med. Joda, gutta liker å tro at vi fortsatt har mest å si, men ofte er det damene som har det siste ordet.

Likevel er bilbransjen i høyeste grad dominert av menn. Men stadig oftere treffer vi også kvinnelige bilselgere. Det er ikke så altfor lenge siden det var relativt utenkelig for mange.

Vi har tatt en prat med tre jenter som representerer den nye generasjonen bilselgere – for å høre hvordan det er å jobbe i et fortsatt veldig mannsdominert yrke.

Del med Facebook-vennene dine!

LES OGSÅ: Hun får en jobb ingen kvinner har hatt får henne

Startet som frisører

Lenita Michelle Hvisser (23), Kine Engebakken (29) og Lena Solhaug (40) er alle sammen ansatt som salgskonsulenter og kundeveiledere hos Møller Bil på Jessheim.

Men at det var her de skulle ende opp var ingen selvfølge. Både Kine og Lenita er utdannet frisører og har helt annen bakgrunn enn bilbransjen.

Det er interessen og tilfeldigheter som gjør at de har endt opp her.

LES OGSÅ: Halvparten av kvinner vet ikke hvilke dekk de kjører på

Klippet håret på selger

– Jeg klippet håret til en Skoda-selger, og etter at vi hadde snakket sammen en stund sa han: Du skulle vært bilselger du! Han fortalte om en stilling hos Skoda, og plutselig tok livet en helt ny retning, forteller Lenita.

Hun søkte og fikk jobben – og har nå et halvt år bak seg som selger.

Banekjøring

Historien om Kine er litt av samme typen. Interessen for bil har vært der hele tiden, hun jobbet som beauty konsulent for Chanel på Gardermoen, og drev med banekjøring og styreverv i BMW-klubben på fritiden.

Bilinteressen kom fra pappa, som i sin tid startet BMW-klubben som i dag har flere tusen medlemmer.

– Bilselgeryrket lå latent og da det ble en ledig stilling hos Møller, inviterte jeg meg selv på kaffe med daglig leder, forteller Kine.

Ikke lenge etter var hun fast ansatt. Det er nå blitt tre år siden.

LES OGSÅ: 12 prosent av menn kjører alltid over fartsgrensen

Hadde ikke kvinneklær

Men det var Lene som var først ute i trioen vår. Hun har allerede ni år bak seg i Møller Jessheim.

– Jeg startet som kundemottaker på verkstedet. Og det sier kanskje litt om hvor uvanlig akkurat det var at Møller ikke hadde kvinneklær til meg den gangen, humrer hun.

Lenge var det mange som trodde de hadde kommet til sentralbordet når hun svarte.

SE VIDEO: – Når deres kone skal kjøre er dekkene ekstra viktig

– Elsker jobben

Men heller ikke for henne var det selvsagt at det var akkurat bil som skulle bli hennes bransje. Hun er utdannet hjelpepleier, ingen av foreldrene hadde bil og selv fikk hun lappen først som 28-åring.

– Ja, det er nok litt utypisk for dem som jobber med dette. Men jeg elsker jobben min. Det er både hyggelig og utfordrende å finne riktige biler til kundene våre, forteller hun.

LES OGSÅ: Damer over 30 bulker mest

Ved-panseret-på-Amarok
Ved-panseret-på-Amarok

Mer ydmyke

Så hva har egentlig jenter å tilføre, sammenlignet med gutta. Vi lar dem svare på det selv:

– Vi er kanskje bedre til å lytte til kunden, og litt mer ydmyke, mener Kine og får bekreftende nikk fra Lenita.

– Vi har en munn og to ører, ja, bekrefter Lena.

Men hun er rask med å legge til at dette kan variere mye fra selger til selger – blant både kvinner og menn.

LES OGSÅ: Unge menn kan være farlig selvsikre bak rattet

Involverer kona

– Det kan nok være at vi er litt flinkere til å involvere kona og for den del barna i kjøpsprosessen også. Vi har jo selv opplevd hvordan det er å bli oversett av en selger, og da er det kanskje mer naturlig for oss å henvende oss til dem, sier Lena.

De er også enige om at kvinner etter hvert har fått mye mer å si når familien skal kjøpe seg bil.

– Bilkjøpet er noe hele familien er involvert i, og kvinner har blitt mye flinkere til å si ifra hva de mener, tror Kine.

LES OGSÅ: Hva gjør egentlig bilselgere hele dagen?

– MÅ ikke ha sportsunderstell

– Jeg merker også at en del enslige kvinnelige kjøpere gjerne vil ha en kvinnelig selger å forholde seg til, forteller Kine.

De tror også at kvinner tenker litt mer på komfort og det praktiske, enn menn.

– Behovsanalysen er viktig. Kanskje bør ikke kunden ha 19" felger, sportsunderstell og masse ekstrautstyr hun ikke trenger, men er bedre tjent med høy komfort og lavere pris. Poenget må være at de skal være fornøyde, hvis ikke bytter de bil ofte. Og det er ikke særlig god økonomi, sier Lenita.

LES OGSÅ: Enkle grep kan gi deg mange tusenlapper mer for bilen

Nekter å møte blikket

Men fordommene er fortsatt noe de tre jentene opplever med jevne mellomrom.

– Det er noen som med en gang tenker at hun er blond og har ikke peiling på bil. De vil ikke møte blikket mitt, og i alle fall ikke snakke med meg om bil, forteller Lenita.

Felles for jentene er at den typen kunder ikke får knekke motivasjonen, men snarere tvert imot blir en utfordring de gjerne går løs på.

– Det er ekstra moro når vi klarer å "omvende" noen som ikke har tro på kvinnelige bilselgere, sier Kine.

Les også: Denne bruken var nok ikke soltaket beregnet på:

Overlevering viktig

Jentene mener at selve overleveringen er svært viktig for hvilket inntrykk kunden får. Lena har et eksempel:

– Jeg husker også at jeg solgte en relativt gammel og svært billig Polo til en kunde. Selv om det er en aldrende bruktbil og lav pris, la jeg vekt på at overleveringen skulle holde samme nivå som nybil. Og kunden fortalte at det var den beste kjøpsopplevelsen han hadde hatt, forteller hun.

Les også: Denne bilreklamen er berømt – uten en eneste bil

Automat og 4x4

Når vi først har tre selgere tilgjengelig, vil gi gjerne høre hva som selger best om dagen.

– På bruktbil er det automat og firehjulstrekk som gjelder. Det er også populært med biler som har mer enn fem seter, de forsvinner raskt, forteller Kine.

– De som handler nybil vil også gjerne ha firehjulstrekk – og nye Golf er jo veldig populær. Elbil er det også voldsom interesse for – både e-up! og ikke minst nye e-Golf. Vi ser også at SUV er veldig populært og spiser en god del av stasjonsvognsalget, sier Lenita.

Det som derimot ikke er så lett å bli kvitt er sedaner og spesielle sportsbiler. Cabriolet er heller ikke enkelt.

– Jeg hadde en cabriolet med rødt skinn, den var ikke så lett å finne eier på, smiler Kine.

Les også: Slik gikk det da menn skulle lage en egen bil for kvinner

Pruting

På biler som er tungsolgte er det ofte litt prutningsmonn. Men akkurat det er ikke det jentene setter mest pris på.

- Det er litt slitsom - og mye enklere når kunden har faste rabatter. Da kan vi konsentrere oss om selve bilen, og begge parter får en hyggeligere kjøpsopplevelse, mener Lenita.

Kine og Lene er enige.

- Noen biler har vi ikke noe å gå på i det hele tatt, andre ganger kan vi komme kunden i forkjøpet med en god pris. Men det er ikke slik at det er voldsomme marginer på bilsalg lenger. Her har det skjedd mye de siste årene. Det er stor konkurranse, og selv om bil koster mye, sitter forhandleren igjen med lite, forteller Lene.

LES OGSÅ: Rust på bruktbil: Dette er de 20 beste

Skaper forventning selv

Men de tror at norske bilforhandlerne til en viss grad er med på å skape en forventning om at det er mulig å prute. Blant annet gjennom tilbud i reklamekampanjene.

- Det hender ikke sjelden at det er kampanjer hvor det står at en kan få avslag eller spare alt fra 20.000 til 100.000 kroner - og da gis det jo en forventning hos kunden at det er mulig å prute mye, fortsetter Lena.

Innbytte

I tillegg til prisen på bilen som står til salgs, kommer gjerne en innbyttebil. Mange synes det er for mye jobb å selge bilen privat, og ønsker derfor å gi den inn som del av kjøpet.

- Her er det en god del urealistiske forventninger til hva en får. Det mange glemmer er at vi må klargjøre og selge bilen med garanti - og at vi også skal unngå å gå i tap på den. Det betyr gjerne at vi må tilby 30.000-40.000 kroner under det markedsverdien er, forteller Kine.

LES OGSÅ: Egen bilbutikk? Slik kommer du i gang

Neste salget alltid det beste

Det er hyggelig å prate bil - både med gutter og jenter. Men vi merker at våre tre intervjuobjekter nå begynner å bli klare for å komme i gang med arbeidsdagen igjen.

I utstillingslokalet vandrer en potensiell kjøper litt målløst rundt - og det er minst tre selgere som gjerne vil komme han til unnsetning.

Det neste salget er alltid det beste ...

Tett-på
Tett-på

Topp 10: Eldre bruktbil: Dette er de aller beste