En markant front og kraftige hjulbuer er med på å gi T Roc særpreg. Bilen er langt mer sporty enn storebror Tiguan og det er nok også et viktig poeng i forhold til å posisjonere de to ulikt.
En markant front og kraftige hjulbuer er med på å gi T Roc særpreg. Bilen er langt mer sporty enn storebror Tiguan og det er nok også et viktig poeng i forhold til å posisjonere de to ulikt.

T-Roc: Her er Volkswagens nye SUV

Akkurat avduket i Genève – nå blir det trangt om plassen.

Volkswagen har allerede to SUV-er i modellutvalget sitt, med henholdsvis Tiguan og Touareg.

Men de skal ikke gi seg der, tvert imot. Nå tyder mye på at hele tre nye modeller er på vei.

På toppen av modellutvalget skal de komme med sjuseter-SUV-en CrossBlue. Vi har allerede sett mini-SUV-en Taigun ved flere anledninger – og på bilutstillingen i Genève akkurat nå viser de fram bil nummer tre: Nemlig T-Roc.


Rydder plass

Forvirret? Vel, når VW-konsernet er på offensiven gjelder det å følge med i timen. Planen er nemlig å pøse ut nye modeller i stor fart de kommende årene, og for Volkswagen som merke blir det viktig å være i enda flere nisjer enn de er i dag.

Opprinnelig trodde vi (og mange flere) at Taigun skulle være eneste modell under dagens Tiguan. Men slik ser det ikke ut som det blir. I stedet sørger VW for å rydde plass til enda en modell: Noen år fram i tid kan det altså være slik at du kan velge mellom hele fem SUV-er fra VW!

LES OGSÅ: Ny tøffing i SUV-klassen

Tiguan skal vokse

Der Taigun er basert på merkets minstemann up!, har T-Roc samme røtter som dagens Golf. Det betyr at den er basert på konsernets svært fleksible plattform kalt MQB.

I utgangspunktet skal Tiguan også ha samme utgangspunkt. I praksis betyr nok det at neste generasjon Tiguan kommer til å vokse en god del, for å gi plass til T-Roc. I dag er Tiguan en av de mest kompakte bilene i klassen. Det er nærliggende å tro at den kommer til å vokse med inntil 20 centimeter når den kommer i ny utgave – og at T-Roc går inn kanskje litt under dagens Tiguan.


T-Roc er basert på samme plattform som nye Golf, VW-konsernets svært fleksible MQB-plattform.
T-Roc er basert på samme plattform som nye Golf, VW-konsernets svært fleksible MQB-plattform.

Dacia Duster: Vi har testet Norges billigste SUV

Ikke produksjonsklar

Da plasserer den seg også midt i en klasse som nå vokser svært fort. De små SUV-ene tar stadig større markedsandeler, særlig i Europa.

Tilbake i 2012 ble det solgt 245.000 biler i dette segmentet, i år er tallet ventet å havne på rundt 640.000. Det vil naturligvis VW ha så stor del av som mulig.

I Genève blir det understreket at T-Roc ikke er en produksjonsklar modell, og at man heller ikke har tatt den endelig avgjørelsen om å sette den i produksjon. Det skal blant annet avhenge av responsen bilen får her.

EcoSport: Ny billig-SUV på vei

Noe på T

Men det vil overraske oss mye om ikke dette blir noe av – og det relativt kjapt også. Som konseptbil har den bare tre dører. Den løsningen kan utmerket vel bli med videre, men naturligvis i kombinasjon med en mer tradisjonell femdørs-løsning. Særlig fronten viser at VW nå ønsker å gi SUV-ene sine litt mer machofaktor enn tidligere, mangelen på det er noe særlig Tiguan har fått en del kritikk for.

Navnet T-Roc antyder at VW kommer til å fortsette tradisjonen med å kalle SUV-ene sine ett eller annet på T.

Audi Q2: Dette er aldri gjort før

VW viser et helt nytt bilkonsept i Geneve akkurat nå. Det handler om kompakt SUV og navnet er (i alle fall foreløpig) T-Roc.
VW viser et helt nytt bilkonsept i Geneve akkurat nå. Det handler om kompakt SUV og navnet er (i alle fall foreløpig) T-Roc.

Her kan du lese om den nye stor-SUV-en fra VW