Røde er gjennomgangstonen på den nye og spotslige billigmodellen Opel Adam S. Under panseret er det en turbomotor som yter 150 hk   og sørger for en toppfart på over 220 km/t.
Røde er gjennomgangstonen på den nye og spotslige billigmodellen Opel Adam S. Under panseret er det en turbomotor som yter 150 hk og sørger for en toppfart på over 220 km/t.

Opel Adam S: Liten, kvikk – og billig

Lommerakett for de urbane - debuterer i Geneve nå.

Familiens minstemann står i fokus når Opel nå avduker to nye versjoner av Adam på den internasjonale bilutstillingen i Genève.

Side om side med Adam Rocks, som vi har omtalt tidligere, står nemlig den hittil mest sportslige versjonen av Opels småbil: Adam S.

En ny versjon av Opels 1,4-liters bensinturbo sørger for å gjøre Opel Adam til en «lommerakett» med 150 hestekrefter og et dreiemoment på 220 newtonmeter.

Opel-Adam-bakfra
Opel-Adam-bakfra

LES OGSÅ: Morsom småbil? Sjekk disse

150 hk

Sammenlignet med dagens 1,4-liter uten pustehjelp, leverer Adam S så mye som 50 prosent flere hestekrefter og 70 prosent mer moment.

Motoren på 150 hester kobles opp mot en sekstrinns manuell girkasse. Dette sørger for å gi Adam S en toppfart på over 220 kilometer i timen. I en bil på størrelsen med en skoeske! Husk at denne bilen med sine knappe 370 centimeters lengde faktisk er mindre enn en for eksempel Mini og Audi A1 ...

Les vår test av Opel Adam her:

Lavt utslipp

Motoren har variable ventiltider og turboen er integrert i eksosmanifoilen for å redusere vekt og gjøre den nye drivlinjen så kompakt som mulig.

Adam S er utstyrt med start/stopp-teknologi og motoren oppfyller selvsagt utslippskravene i Euro 6.

Ingeniørene har også spesialtilpasset chassiset for å gi Adam S en mer direkte og skarpere styring.

Glemt Opel kan være et smart bruktkjøp

Stopper godt

Bilen som står utstilt i Genève er nært opp til en kommende produksjonsmodell, og har også fått oppgraderte bremser fra OPC med 16-tommers skiver foran, og 15-tommers skiver bak. De nye 18-tommers felgene er utstyrt med dekk i dimensjonen 225/35.

Bilen som avdukes i Genève er rød med antrasittgrått tak og en spesialdesignet spoiler.

I tillegg har Adam S en rekke tøffe eksteriørdetaljer som karbonutseende på logolisten i grillen og speilhusene.

En ny frontspoiler sørger sammen med sideskjørt og en redesignet støtfanger bak for å understreke det sportslige uttrykket. I tillegg har Adam S fått sotede ruter bak samt LED-kjøre- og baklys.

Opel-Adam-forfra
Opel-Adam-forfra

Er Opel Adam for liten – sjekk denne:

Sportslig også innvendig

Innvendig finner du sportsseter fra Recaro i Morrocana og skinn, som tar igjen designtemaet «Red'n Roll».

Pakken består også av røde skinndetaljer på ratt, girkule, håndbrekk og toppes med røde dekorsømmer. I tillegg kommer selvsagt en rekke muligheter for individuelle valgmuligheter som for resten av bilene i Adam-familien.

På plass bak rattet kan fører og passasjerer nyte godt av et elektronisk styrt klimaanlegg og Opels avanserte IntelliLink infotainmentsystem som lar dem koble opp og utnytte sine smarttelefoner best mulig.

Prisene er ikke klare – men dyreste Adam koster nå 205.000 kroner med 100 hk. Så at dette bør bli en prisgunstig bil er det liten tvil om ...

LES OGSÅ Verditap: Derfor stuper noen biler i pris