Biler som brukes, de slites. Slik er det bare... Dessverre er det dyrt å reparere bil i Norge. Illustrasjonsbilde.
Biler som brukes, de slites. Slik er det bare... Dessverre er det dyrt å reparere bil i Norge. Illustrasjonsbilde.

Ford Fiesta: – Biler går i stykker – slik er det bare...

Men burde den ikke holde litt lengre?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Vi har en 2010 modell Ford Fiesta og den har i løpet av fire år rullet 67.000 km. Bilen har nå fått anmerkning på slitte bremseskiver, et slitt ledd i forstillingen og et defekt hjullager.

Vi fikk en pris på 7.500,- for bytte av lager og ytre ledd. Min lokale skruer skulle ha 4.700,- for samme jobb. Enkelt valg.

Dro så til forhandleren for å sjekke med dem. Der og da stoppet min tro på den forhandleren. Garantien var gått ut. Imidlertid kunne de tilby at vi satte igjen bilen en dag så de kunne undersøke og snakke med Ford Norge om hjullageret kunne dekkes. Ledd ville de neppe dekke da man jo kan ha skadet slikt selv ved å kjøre i ett hull, noe de måtte få klarhet i, de mente det samme om hjullageret også.

Vi har fra andre service på bilen klaget på lyd fra høyre side, dette trodde ikke forhandler på da de mente et dårlig hjullager ikke ville holde i to år.

Jeg kan ikke annet enn konkludere med at Ford ikke tåler E18 fra Drammen til Oslo, noen andre steder har denne bilen stort sett ikke kjørt og definitivt ikke i hull.

Det hører også med at de ikke hadde time før i slutten av mars, fristen for EU kontroll er utgangen av mars, neppe tilfeldig.

En siste ting: De som utførte EU-kontrollen var så frekke at de mente bremseskivene var dårlige, masse spor i dem, imidlertid kunne de ikke gi mangellapp, men mente disse burde byttes. Helt fjernt spør du meg, enten er det feil, eller så er det ikke.

Bilen har glimrende bremser og stopper som den skal, men jeg ser at skivene har noen merker. Bør de ikke la være å selge unødig jobb til kunder? Jeg vet en del om biler og stoler ikke på verksteder. Tror de spiller på uvitenhet...

(innlegget er noe forkortet)

Benny svarer:

Jeg skjønner at du er litt skuffet over dette. Men en fattig trøst er at du ikke er alene om å oppleve slike ting.

Etter min mening er Ford Fiesta er en av de peneste og tøffeste småbilene man får til en anstendig pris. Penere enn både Toyota Yaris og VW Polo i mine øyne. God å kjøre er den også!

Så til saken: 2010-modellen har tre års nybilgaranti. Fra 2011 fikk Fiesta fem år, i likhet med de fleste andre nybiler.

Ford har derfor sitt på det tørre her (rent juridisk sett) – enten vi liker det eller ei.

Det som også er viktig å være klar over er at bilen må være ferdig reparert FØR garantien utgår. Det holder altså ikke bare å bestille time for jobben innen fristen. Den må være utført.

En del bilfabrikker (det er de og ikke hvert enkelt lands importører som setter "standard" her) er nådeløse på dette og krever mye dokumentasjon i form av servicehefte, arbeidsordrer etc. for å godta reparasjonen som garantijobb.

Det du beskriver er i tillegg slitedeler. Altså deler som er bevegelige og utsatte for belastning og som derfor blir utsatt for slitasje. (Det gjelder både hjullager, bremseskiver, og ledd i forstillingen) i motsetning til for eksempel en elektronikkboks som sitter skrudd fast oppunder dashbordet og ikke har noen bevegelige deler.

Biler går i stykker

En bil består av tusenvis av deler - alle levert av leverandøren med det lavsete anbudet...
En bil består av tusenvis av deler - alle levert av leverandøren med det lavsete anbudet...

Det vi si at det slett ikke er sikkert du hadde fått dekket dette om du hadde hatt en bil med nybilgarantien intakt heller. Etter fire år og nesten 70.000 km er heller ikke dette direkte uvanlig.

Det er fortsatt slik at biler går i stykker, eller blir slitt. Det må vi nok leve med.

Jeg forstår som sagt at du ikke er helt fornøyd med dette. Men ser vi på det i litt perspektiv, så blir bilene stadig bedre, mer driftssikre og solide.

Jeg hadde for en del år siden en gammel Renault Dauphine. I serviceboka på den sto det at topplokket måtte av og at ventilene måtte slipes etter 50.000 kjørte kilometer. I tillegg ble det opplyst om at motoren skulle overhales på 100.000. Mange av disse bilene var opprustet lenge før de kom dit. Tidene har forandret seg!

En komplisert mekanisk greie

Mitt inntrykk er at en del mennesker har litt for høye forventninger til holdbarhet. En bil er en komplisert mekanisk greie som er satt samme av tusenvis av deler – alle levert av leverandøren med det laveste anbudet – for å sette det litt på spissen.

Vi kan altså ikke forvente at biler går herfra og inn i evigheten – uten noen form for slitasje og dermed påkost, selv i 2014.

Det var kanskje ikke akkurat det du ville høre, men det er nå min, lille og personlige betraktning rundt temaet. Så kan man være enig eller uenig i det.

Alt koster i Norge. Det gjelder dessverre ikke bare bilverksteder – men alt som skal produseres her. Enten det er en veistump, døgnprisen på et gamlehjem eller altså reparasjoner av en bil.

Heldigvis så står man fritt til å velge det alternativet man selv synes er best vurdert ut fra hva man faktisk får for pengene når det gjelder bilreparasjoner.

Les mer om Ford Fiesta i vår bruktbilguide her;



Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Dropp stasjonsvogn – spar mye penger

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: