Innbydende bakseter   om enn i en litt uvanlig fargekombinasjon. Her er det mye bil for pengene   men du må passe på et par ting før du kjøper ...
Innbydende bakseter om enn i en litt uvanlig fargekombinasjon. Her er det mye bil for pengene men du må passe på et par ting før du kjøper ...

VW Caravelle: Så billig er det å kjøre på VIP-klasse

Litt ekstra luksus - men du må passe på en ting ...

Når du trenger god plass og ikke minst sitteplasser nok til litt flere personer enn en vanlig bil, er VW Caravelle et populært alternativ.

Men det er jo lov å tenke litt med hjertet når en kjøper en slik bil også. Det finnes biler som skiller seg ut fra resten av "minibuss-flokken".

Vi har funnet en som har fått full VIP-behandling. Og for å kjøre ungene i barnehagen på "business class" trenger du ikke ut med mer enn 149.000 kroner.

Men det er en utfordring som du som ny eier må være oppmerksom på ...

Her finner du masse tester og guider på nye og brukte VW-modeller

Ombygging

Utgangspunktet er altså en 1997-modell Caravelle 2,5 TDI som ifølge annonsen yter 140 hestekrefter. Siden den ble registrert første gang i november 1996 har den rullet 249.000 kilometer.

De første årene levde den livet som en vanlig Caravelle - men i 2007 fikk denne bilen en omfattende ombygging - type VIP.

LES OGSÅ: VW Caravelle T3: 80-tallets kasseracer

Kaffetrakter

Det skjønner du straks du ser interiøret. Tofarget skinninteriør med broderte VW-logoer, LED-belysning i tak, vegger og koppholdere, bord og skap med tredekor, kaffetrakter (!) og DVD-spiller i taket.

Ikke helt som de fleste andre Caraveller, med andre ord.

Her er en luksusbil i en annen klasse - med V12-motor under panseret!

Fargevalg

Om det er pent med beige/brunt interiør og vinrød lakk må hver og en bestemme selv. Vi nøyer oss med å slå fast at det i alle fall er en rimelig uvanlig kombinasjon.

Lakken er relativ fersk - da bilen nylig fikk en omfattende renovering, med ny lakk, frontrute, grill, øyelokk på frontlyktene og nye baklykter.

I september ble det lagt på Tectyl og i forkant av omlakkeringen ble det også lagt på ekstra bodyskydd for å beskytte bedre mot rust på nedre del av bilen.

LES OGSÅ: VW Phaeton: Luksus-floppen får en ny sjanse

Her er en vanlig VW Caravelle - riktignok med V6-motor.
Her er en vanlig VW Caravelle - riktignok med V6-motor.

Mye nytt

For øvrig er det i annonsen omtalt en rekke deler som er skiftet, utbedret eller kontrollert - og kvitteringer for alt sammen skal medfølge.

Bilen er klar for våren, med helt nye 16" sommerdekk som ble kjøpt inn nå i vinter. Det skal også følge med vinterdekk.

Klikk her for å se hele annonsen

Syv seter - men ...

Bak er det altså fem seter - og foran er det to.

To av setene bak kan du velge å snu slik at de er plassert mot de tre bakerste, eller de kan stilles i kjøreretningen.

Litt enkel mattevirksomhet tilsier at vi her snakker om en syvseter. Men så enkelt er det ikke. Ifølge annonsen er nemlig bilen bare godkjent for seks personer.

LES OGSÅ: Tøff utenpå? Vent til du ser den inni!

Sjekk nøye

Vær obs på at det kan være greit å sjekke litt ekstra når det er gjort så store ombygginger på en bil - god historikk er viktig.

Det er naturligvis viktig å forsikre seg om at alt virker som det skal - og at det nye utstyret både er festet som det skal og fungerer. Med så høy kilometerstand kan naturligvis det meste skje, så det er ikke dumt å få tatt en gjennomgang av det tekniske også før eventuelt kjøp.

Denne Caravellen gjør 0-100 km/t på 4,8 sekunder!