Ford har klart å presse nye Focus med bensinmotor under den magiske grensen 100 gram CO2 per kilometer.
Ford har klart å presse nye Focus med bensinmotor under den magiske grensen 100 gram CO2 per kilometer.

Ford Focus: Klarer noe ingen har gjort før den

Dette er rett og slett ny Europa-rekord.

De siste årene har det pågått et skikkelig kappløp mellom verdens bilprodusenter – der målet har vært å få ned Co2-utslippet kraftig.

Årsaken er først og fremst politisk press, der særlig EU har gått i bresjen med stadig tøffere krav til bilbransjen. Dermed har det blitt jobbet intenst med å videreutvikle motorteknologi for å få ned forbruk, og dermed utslipp.


1-liters motor

Nå kan Ford notere seg for en lite milepæl i så måte. De presenterer nemlig nå den første bensindrevne familiebilen på det europeiske markedet med et C02-utslipp på under 100 gram/km.

Tidligere har den prestasjonen vært forbeholdt diesel- og hybridbiler. Men med 1-liters bensinmotor på 100 hestekrefter under panseret, har Ford klart å få til et C02-utslipp på bare 99 gram/km.

Endringene er ganske tydelige i fronten, Focus har nå fått en brattere front med stor, markert grill.
Endringene er ganske tydelige i fronten, Focus har nå fått en brattere front med stor, markert grill.

Derfor bruker bilen din mer drivstoff på vinteren

Bensinmotorene kommer

Denne 1-literen har forresten fått mye skryt, og ble blant annet kåret til årets internasjonale motor i både 2012 og 2013.

Den er også et godt eksempel på at verdens bilprodusenter nå har begynt å legge store ressurser i å utvikle nye, avanserte bensinmotorer – etter at det i mange år handlet mest om diesel på dette området.

Best til småbil – bensin eller diesel?

Kommer i andre halvår

Ford har fått kritikk for at dashbordet på siste generasjon Focus har vært rotete og lite oversiktlig. Nå svarer de på dette med å rydde opp, særlig i midtkonsollen.
Ford har fått kritikk for at dashbordet på siste generasjon Focus har vært rotete og lite oversiktlig. Nå svarer de på dette med å rydde opp, særlig i midtkonsollen.

Ford har akkurat gitt Focus en midtlivsoppdatering, som blant annet innebærer noen justeringer i designet, den har blant annet fått en mer oppreist og markant grill, i tråd med Fords nye designfilosofi.

Innvendig har det skjedd ganske mye. Ford svarer her på kritikken om at Focus-dashbordet har vært i overkant rotete og har ryddet opp i knapper. Materialvalg og finish skal også holde et høyere nivå.

"Nye" Focus er i salg annet halvår 2014.

Rett i teten: Les testen vår av Focus med dieselmotor her

Ikke store endringer i Focus-designet bakfra og fra siden, her skal du ha bra peiling på modellen for å se forskjellene.
Ikke store endringer i Focus-designet bakfra og fra siden, her skal du ha bra peiling på modellen for å se forskjellene.

Slik sparer du drivstoff – og penger