Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er akkurat nå på den store lanseringen av Merceces GLA   i spanske Malaga. Og det er ikke bare de folkelige variantene som prøvekjøres her!
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er akkurat nå på den store lanseringen av Merceces GLA i spanske Malaga. Og det er ikke bare de folkelige variantene som prøvekjøres her!

Prøvekjørt Mercedes GLA: Den nye sjefen i klassen

Akkurat nå er Broom i Spania – og kjører en spennende SUV-nyhet.

Mercedes har vært store på SUV i mange år – og da mener vi også store i dobbel betydning. Det er nemlig de velvoksne eksemplarene av arten Mercedes har gitt oss flest av så langt.

Men nå skjer det ting. Det er bare noen uker til Mercedes offisielt skal lansere sin nye kompakte crossover/SUV i Norge. GLA heter den, og akkurat nå er Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen i Malaga, Spania – hvor biljournalister fra hele Europa får stifte bekjentskap med nykommeren første gang.

En titt på værkartet forteller oss at det skal være fin sommertemperatur der akkurat nå. Utenfor Broom-vinduene er det derimot to grader og sludd. Vi konstaterer at det er noen som har det – og plukker opp telefonen.

Ring ring:

Motorlyd

– Hei Knut! Vil du høre litt motorlyd???

– Eh, ja – gjerne. Noe gromt, eller?

– Vent litt, skal bare gire ned. Hør nå!

vvvvrrrrrroooooOOOOOOMMMMM!

Folkelige versjoner

– He he, du kjører ikke minste dieselutgave, nei?

– Ikke akkurat! Dette AMG-versjonen. 360 hestekrefter, et voldsomt skyv og 0–100 km/t på 4,8 sekunder. De som trodde at kompakt-SUVer stort sett handler om fornuft må tenke om igjen når denne kommer. Dette er rett og slett en sportsbil i høye og tøffe klær – og en herlig kjøremaskin!

– Men jeg har akkurat satt meg inn i den, altså! Startet med de mer folkelige versjonene, nemlig de to som først kommer til Norge. Gårsdagen gikk med til å teste dem, og hvis du vil ha en lynrask konklusjon, må det være at Mercedes har laget en bil som virkelig kommer til å bli brysom for konkurrentene. GLA scorer høyt over hele fjøla og det vil overrasket meg mye om dette blir den nye favoritten til premiumkjøperne i denne klassen, sier Vegard.

Her er en annen kompakt villmanns-SUV

Norske forhold

– Først ut i går var 250 bensin på 211 hestekrefter. Den går naturligvis veldig bra den også, 7,1 sekunder på 0–100 km/ er ikke akkurat noe vi forbinder med denne bilklassen, det er vel forresten ikke bensinmotor heller.

– Da er 220 CDi mer relevant for norske forhold. 170 sterke dieselhester i en såpass kompakt bil som dette gir herlig kraftoverskudd. Den er sterk over helt registeret. Forbikjøringer går som en lek, samtidig som den gjør 0–100 km/ på 8,3 sekunder. Med andre ord en GLA-utgave som gir det lille ekstra og som er underholdende å kjøre!

GLA dukket plutselig opp i Lofoten

Stor nok til familiebil

– Bortsett fra motorer, da?

– GLA er basert på A-klasse, og jeg kjenner igjen mye derfra. Interiøret i A-klasse har jo fått mye skryt og Mercedes har tatt med det meste over. Det betyr moderne og elegant design – og materialkvalitet som ligger seg over de aller fleste konkurrentene i klassen GLA skal inn i. Plassen er absolutt godkjent, og ikke minst viktig for mange er det nok at bagasjerommet duger til at den kan brukes som familiebil.

– Det rommer 421 liter. En smart detalj er at vinklene på bakseteryggene kan justeres. Det gir inntil 60 liter ekstra bagasjerom – og naturligvis ekstra fleksibilitet. Det er verdifullt i denne bilklassen.

Slik ser det ut inne i nye Mercedes GLA: Her kjenner vi igjen mye fra A-klasse som bilen også er basert på.
Slik ser det ut inne i nye Mercedes GLA: Her kjenner vi igjen mye fra A-klasse som bilen også er basert på.

Her kan du lese testen vår av A-klasse

Rotet meg vekk

– I går fikk jeg forresten testet den ganske skikkelig i en offroadløype. Det sto egentlig på programmet også, men jeg fant ikke testløypa som Mercedes hadde i programmet her. Derimot endte jeg på noen andre fjellstier som nok var hakket mer krevende.

GLA kommer med et eget kjøreprogram med offroad-modus. Det gjør den til en overraskende kapabel bil utenfor veien, med elektronikk-hjelp, økt bakkeklaring og blant annet Hill Decent-kontroll. Sistnevnte låser hastigheten, både forover og bakover. Det kan nok absolutt være noe å tenke på for dem som trenger litt ekstra enn bare "vanlig" firehjulstrekk.

– Det var forresten såpass moro at jeg rotet meg bort og vekk – og inn på et privat område. Det viste seg at det var en vingård, så det ble litt slalåmkjøring mellom vinrankene, med hjertet litt i halsen. Hadde ikke så lyst til å bli stoppet der, for å si det sånn!

AMG: Tre bokstaver som står for mye moro!

Sove på flyet

– Og hva skjer nå?

– Nå er det mer testing og jeg gleder jeg til å finne ut mer om hva som bor i denne AMG-utgaven. Det er nok svært få som skal kjøpe den hjemme i Norge, men de få heldiggrisene får virkelig en bil utenom det vanlige.

– Så har jeg tenkt å gjøre et seriøst forsøk på å sove på flyet hjem. I går morges dro jeg hjemmefra halv fire på morgenen for å rekke første fly. Halv fire! Det er jo en tid man heller bør legge seg på – enn å stå opp. Og på tur nedover gledet jeg meg så mye til å kjøre bil at det naturligvis ikke ble noe soving på flyet. Håper det ikke blir riktig så ille på tur hjem!

Vi kommer naturligvis tilbake med full test på GLA når Vegard har fått kjørt seg ferdig og er hjemme igjen.

her er noen andre som har det moro på jobben!

GLA skal klare seg bra utenfor asfaltveiene også - selv om dette naturligvis ikke er ment å være noen hardbarka offroader. Her handler det mer om å komme seg opp den siste bakken til hytta.
GLA skal klare seg bra utenfor asfaltveiene også - selv om dette naturligvis ikke er ment å være noen hardbarka offroader. Her handler det mer om å komme seg opp den siste bakken til hytta.

Tøff konkurrent har fått attraktiv kombinasjon – les mer her: