En av årets mest spennende bilnyheter nærmer seg lansering. Akkurat nå presenteres bilen for norsk presse   Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er på plass i Spania for å teste bilen der.
En av årets mest spennende bilnyheter nærmer seg lansering. Akkurat nå presenteres bilen for norsk presse Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er på plass i Spania for å teste bilen der.

GLA: Nå tester Broom den nye Mercedes-SUV-en

Den offisielle lanseringen er i full gang.

Nærmere 500 nordmenn har bestilt den – allerede før bilen er i Norge. Vi snakker om GLA, den nye kompakt-SUV-en til Mercedes.

Interessen rundt bilen har vært stor helt siden de første bildene ble vist. Her tar Mercedes utgangspunkt i kompakt-suksessen A-klasse. GLA har blitt litt lengre, høyere og ikke minst fått økt bakkeklaring – og går rett inn i en sterkt voksende bilklasse.


Lanseres i Spania

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er akkurat nå på vei til GLA-lanseringen i spanske Malaga.

Han er naturlig nok spent på nykommeren som etter alt å dømme kommer til å bli en av de mest solgte bilene i sitt segment.

LES OGSÅ: GLA dukket plutselig opp i Lofoten


Risikerer ventelister

– Mercedes har fått tildelt 900 biler for hele 2014. Nå har de altså bestillinger inne på over halvparten, allerede før lansering. Det er ikke ofte det skjer med en ny bilmodell.

– Mye tyder på at det blir for lite – og at de risikerer å få ventelister og leveringstid på denne bilen. Derfor er det nok grunn til å tro at de må jobbe for å få tildelt flere biler, mener Vegard.


Mercedes GLA uten AMG-styling.
Mercedes GLA uten AMG-styling.


Volummodell i mai

Med en lengde på 4,42 meter plasserer GLA seg størrelsesmessig omtrent midt i klassen. GLA 220 CDI 4 MATIC og GLA 250 4 MATIC er de første som kommer til Norge, det starter altså med relativt voksne motorer.

I mai kommer det som trolig blir den norske volummodellen: GLA 200 4 MATIC.

Så langt er det bilen de fleste kundene har bestilt. Den forhjulsdrevne versjonen kommer også i mai.

SE OGSÅ: Noen har det moro på jobben!

Firehjulstrekk fra 455.000 kroner

Rimeligste GLA 200 har 1,6-liters bensinmotor på 156 hestekrefter. Startprisen på denne bilen er 375.000 kroner. GLA 200 CDI med 136 hester starter på 390.000 kroner.

Billigste utgave med 4x4 kommer på 455.000 kroner, da snakker vi 200 CDI med 136 dieselhester. For 486.000 kroner får du samme motor, men da med 170 hestekrefter.

Topputgaven er 250 4 MATIC med 211 hestekrefter, denne starter på 515.000 kroner.

Alle prisene – klikk her for å se hva GLA skal koste

Trangt om plassen

– Her i Malaga skal vi både teste innstegsmodellene – og den sporty AMG-versjonen. Jeg er spent på alle. Konkurransen i denne klassen er beinhard og Mercedes flyter ikke bare på stjerne og gammel storhet. Her gjelder det å minst matche de beste konkurrentene.

– De to argeste rivalene i starten er nok BMW X1 og Audi Q3, men også biler som Range Rover Evoque og Mini Countryman. I tillegg er det en rekke japanske og koreanske konkurrenter i denne klassen. Det er trangt om plassen. Jeg kommer tilbake med førsteinntrykk så snart vi har fått kjørt bilen skikkelig, avslutter Vegard.

Tøff konkurrent: Les testen av Audi Q3 her:

Mercedes GLA uten AMG-pakken.
Mercedes GLA uten AMG-pakken.

Dette er første smakebit på en annen ny, eksklusiv SUV: