Innvendig er den ganske lik en alminnelig VW Golf, men instrumentet til høyre er unikt for e Golf.
Innvendig er den ganske lik en alminnelig VW Golf, men instrumentet til høyre er unikt for e Golf.

VW e-Golf: Denne skal bli Norges mest solgte

e-Golf kommer til å snu opp-ned på elbilmarkedet. Prisen er gunstig:

Ingen kjøper flere elbiler enn hos nordmenn – og flere skal det bli.

Nå er det nemlig klart for en helt ny modell som kan komme til å snu opp-ned på markedet.

Vi snakker om det som etter alt å dømme kommer til å bli Norges mest solgte elbil de neste årene – nemlig Volkswagen e-Golf.

Gunstige priser

Volkswagen har akkurat åpnet for bestilling her hjemme og har samtidig publisert prisene på nykommeren. Og de er gunstige!

Tidligere har det blitt spekulert i at den elektriske Golfen ville bli en god del dyrere enn hovedkonkurrenten Nissan Leaf – fram til nå Norges suverent mest solgte elbil.

Vi har testet Tesla Model S i 2000 kilometer – les mer her:


Skal få det tøft

Det stemmer for så vidt sammenlignet med aller billigste Leaf. Vista-utgaven starter nemlig på 219.000 kroner. Men de langt fleste kundene velger fra utstyrsgrad Accenta og oppover, da er startprisen 242.500 kroner.

e-Golf starter så vidt over dette, på 244.200 kroner, eksklusive frakt og leveringsomkostninger. Det betyr at Leaf skal få det tøft i årene framover!


Den nye e-Golfen kan du «tanke» hjemme,  om du vil.
Den nye e-Golfen kan du «tanke» hjemme, om du vil.


Derfor er den folkets nye luksusfavoritt:

10,4 sekunder

Nissans elbilsuksess begynner nemlig å trekke litt på årene og skal nok slite med å matche Golf på ting som kjøreegenskaper, komfort og kvalitetsfølelse.

Golf har også et svært sterkt grep på norske nybilkjøpere. Dette har vært Norges mest solgte bil i flere år på rad, og med introduksjonen av den elektriske utgaven i tillegg, er det ingen grunn til å vente noen endring på akkurat det. Tvert imot. I fjor solgte VW her hjemme drøyt 7000 eksemplarer av Golf. I inneværende år er målsettingen 10.000 biler.

Avhengig av kjørerute, kjørestil og bilens last er rekkevidden på Volkswagen e-Golf på mellom 130 og 190 kilometer. Den elektriske motoren yter 85 kW/115 HK og har et dreiemoment på 270 Nm 0–100 gjøres unna på 10,4 sekunder og gjennomsnittsforbruket er beregnet til 12,7 kWh/100 km.

Les mer: De skal selge 10.000 Golf i år

Mye utstyr

– Vi introduserer med dette vår andre helelektriske bil, som er en del av Volkswagen sin offensive satsing på e-mobilitet. Volkswagen e-Golf blir en viktig modell for å nå vår ambisiøse målsetting om å bli ledende på ladbare biler, sier direktør i Volkswagen Ulf Tore Hekneby, i en pressemelding.

Nye e-Golf får samme nivå av sikkerhetsinnovasjoner som i vanlig Golf, som City-nødbrems, adaptiv cruise control, Pre-crash kollisjonsbeskyttelse og multikollisjonsbrems.

Av annet standardutstyr kan nevnes ”Discover Pro” radio- og navigasjonssystem, oppvarmet frontrute, automatisk klimakontroll, skinnratt og spesielle aluminiumsfelger som er laget for å gi minst mulig luftmotstand.

VW tilbyr vanlig femårs nybilgaranti på bilen, i tillegg 8 års garanti (eller 160 000 kilometer) på batteriet.

Derfor er lillebror e-Up! et veldig smart bilkjøp

På veien er det kun små endringer som skiller denne fra en VW Golf som går på bensin eller diesel.
På veien er det kun små endringer som skiller denne fra en VW Golf som går på bensin eller diesel.

Her er tre smarte nybilkjøp