Bent Müller (t.v) og inspektør Øyvind Grotterød i Statens vegvesen ved et vogntog som kjørte med punktert dekk. (Foto: Statens vegvesen)
Bent Müller (t.v) og inspektør Øyvind Grotterød i Statens vegvesen ved et vogntog som kjørte med punktert dekk. (Foto: Statens vegvesen)

Se Vegvesenets skrekkbilder

Øst-Europeiske vogntog utmerker seg

37 000 vogntog er kontrollert i Norge, 7759 i region sør. Tallet er tredoblet sammenlignet med forrige vintersesong, heter det i en pressemelding fra Statens vegvesen. Vintersesongen begynner 1. oktober.

Statistikken viser at Øst-Europeiske sjåfører fortsatt sliter på det norske føret, men Klaus Ottersen, leder for kjøretøyenheten i Statens vegvesen Vestfold ser en positiv utvikling etter kontrollene. Det skriver tb.no

– De har skjerpet seg veldig. Mange er blitt stoppet og kontrollert flere ganger samme dag. Firmaene deres må betale for kjettinger og nye dekk, jeg tror de er lei. Ryktene om kontrollene i Norge må ha spredd seg, sier Ottersen

Les også: Kontrollerer ikke mange nok

Mangler kunnskap

Et heller ynkelig forsøk på å lage en kjetting, med bare en lenke. Dette holder ikke!  (Foto: Statens vegvesen)
Et heller ynkelig forsøk på å lage en kjetting, med bare en lenke. Dette holder ikke! (Foto: Statens vegvesen)

Vogntog måtte reddes opp:

Problemet til utenlandske sjåfører er ifølge Ottersen ofte at dekkene er harde og tilpasset langkjøring på asfalt i Europa. De har også manglet kunnskap om kjettingbruk.

– Vi har sett tilfeller av sjåfører som har montert kjettingene med piggene inn mot dekkene, sier han.

Veidirektør i Vegvesenet, Terje Moe Gustavsen opplever også en god effekt av hyppige kontroller.

Færre mangler kjetting

– Vi har en viktig jobb å gjøre for å sikre framkommelighet og trafikksikkerheten, og jeg er fornøyd med den økte innsatsen vår denne vinteren. Antall kjøretøy som mangler kjettinger har for eksempel gått ned de siste årene, sier Gustavsen.

På landsbasis denne vinteren, har Vegvesenet kontrollert dekk og kjettinger på 21.000 motorvogner og 16.000 tilhengere.

Flere gebyrer og kjøreforbud

Her er det ikke mye dekkmønster igjen. Dekket er fullstendig blankslitt og utslitt og burde aldri vært på veien.  (Foto: Statens vegvesen)
Her er det ikke mye dekkmønster igjen. Dekket er fullstendig blankslitt og utslitt og burde aldri vært på veien. (Foto: Statens vegvesen)

Vogntog hadde 11 sommerdekk:

Det har blitt delt ut nærmere 2.000 gebyrer og 1.400 kjøreforbud. 24 grove tilfeller er også blitt politianmeldt.

– Dessverre ser vi en del kjøretøy som ikke har utstyret i orden, de har slitte dekk og mangler kjettinger, sier veidirektøren, og poengterer at Vegvesenet må finne flere tiltak for å fjerne farlige kjøretøy fra veien.

Denne sesongen er det nye krav om vinterdekk på motorvogner over 3 500 kg. Kravet om mønsterdybde er også økt fra tre til fem millimeter i vintersesongen.

Flere bil og motornyheter fra tb.no finner du her:

Les også: BMW tester nye sportsbiler i Norge