Mitsubishi har verdens første ladbare hybrid SUV i sin Outlander PHEV. Nå er vi i gang med å finne ut hvordan den fungerer under norske vinterforhold.
Mitsubishi har verdens første ladbare hybrid SUV i sin Outlander PHEV. Nå er vi i gang med å finne ut hvordan den fungerer under norske vinterforhold.

Mitsubishi Outlander hybrid: Her er det lett å bli hekta

Vi vintertester verdens første ladbare hybrid-SUV.

En av årets mest spennende bilnyheter har nå begynt å rulle inn på det norske markedet.

Mitsubishi Outlander PHEV er verdens første ladbare hybrid-SUV. Den har bensinmotor, to elmotorer – og en batteripakke som du kan lade opp fra stikkontakten hjemme.

Det betyr at du kan kjøre den som en ren elbil over kortere avstander, det offisielle tallet er maksimalt 52 kilometer. Og når batteriene er tomme, kommer bensinmotoren inn og sørger for nye krefter.

Reist til fjells

Vi i Broom testet den første gang i fjor høst.

Nå er vi i gang med en skikkelig vintertest, for å se hvordan dette fungerer i praksis under vinterforhold.

Broom-redaktør Knut Skogstad har reist til fjells med Outlanderen. Nå skal vi finne ut hvordan det går.

Kanskje det smarteste bilkjøpet i 2014 – les testen her:

Ring ring

– Hei Vegard, vil du ha en liten rapport fra vinterferiefjellet?

– Ja gjerne! Dere kom fram med Outlanderen?

– Ja, så klart! Her er det jo ingen rekkeviddeangst, som en viss annen biltype kan slite med. Til gjengjeld har det gått med en del liter bensin oppover, i tillegg til strømmen som var på batteriene da vi startet. På langtur forsvinner mye av effekten av at batteriene kan lades. Når de er tomme, må jo bensinmotoren trå til uansett.

Våken fotograf: Se her er nye Outlander i Norge!

Helt hekta

– Men det går av seg selv?

– Absolutt. Det skjer helt sømløst og egentlig trenger du ikke å tenke på det i det hele tatt når du kjører.

– Men jeg har fått en ny favoritt. Nemlig skjermvisningen som forteller hvordan systemet jobber. Om bensinmotoren er i gang eller om det er ren eldrift, også hvor mye strøm det er på batteriene og om den går med trekk på to eller fire hjul. Det er lett å bli helt hekta. Kona har minnet meg om å se på veien også et par ganger!


Her holder du oversikten på alt teknologien driver med - og det er ikke rent lite i denne bilen!
Her holder du oversikten på alt teknologien driver med - og det er ikke rent lite i denne bilen!



Denne hybriden er en ekte Kongebil

Forut for sin tid

– He he vet hvordan det er med sånne ting, det blir jo som en kul gadget det der.

– Akkurat! Og det er litt gadget-faktor over hvordan denne bilen virker.

– Dette er en bil som på mange måter er litt forut for sin tid. Mitsubishi har store ambisjoner når det gjelder hybrid- og eldrift. Outlander PHEV viser at det ikke bare er vyer, de tør også å være innovative, mens mange av konkurrentene sitter på gjerdet og venter, sier Knut.

Ikke bremse!

– En annen smart ting: Mitsubishis system for regenerering av bremseenergi fungerer i praksis som en egen girkasse. Du kan velge mellom flere trinn, enten via den lille joystick-girspaken, eller egne hendler på rattet. Dette går det naturligvis kjapt sport i.

– Poenget er å bruke bremsene minst mulig, det er jo bare å kaste bort verdifull energi. Og hvis alle eierne kjører bilen sin slik jeg har gjort så langt, blir det ikke mange bremseklosser å bytte hos Mitsubishi-forhandlerne de første årene!

Denne SUV-en står kundene i kø for å kjøpe


Begrenset bagasjeplass

– Outlander som vinterferiebil ellers, da?

– Det er mye bra med denne bilen. Firehjulstrekk er jo gull verdt når man skal til fjells på dårlige brøytede veier. Det gir ekstra trygghet og visshet om at man sannsynligvis kommer helt til hytteveggen. Outlander er jo en typisk ”familie”-SUV med ganske gode plassforhold.

– PHEV-utgaven kommer bare som femseter, sjuseter-løsningen vi kjenner fra de andre Outlander-modellene har blitt ofret for å få inn hybrid-løsningen. Likevel er ikke bagasjerommet veldig stort, det rommer 463. Det merkes at dette er en ganske smal bil, både i bagasjerommet og i baksetet. I sistnevnte er det god plass til to store barneseter, men å sitte mellom dem er det bare å glemme, der blir plassen for snau.

Bråkebøtte

– Kjøremessig merkes det at bilen har en bunke batterier plassert under gulvet. Det gir en tyngre og mer solid kjørefølelse enn i vanlig Outlander. Styringen er fortsatt litt for vinglete og ullen etter min smak, her er det lite kontakt med underlaget. Støydempingen overrasker imidlertid i positiv retning.

– Outlander har jo vært en skikkelig bråkebøtte i flere generasjoner, men på denne utgaven har Mitsubishi tatt noen grep som absolutt hjelper i så måte. Det er bare når bensinmotoren jobber hardt at støynivået blir slitsomt. Både dekkstøy og vindsus er godt dempet.

Mustang med 4x4: Den kunne forandret bilhistorien

Ser hverdagslig ut

– Så nå er vel resten av hyttegrenda grønne av misunnelse over at du har vinterferiefjellets mest avanserte SUV?

- He he. Nei, det er nok ikke helt sånn. Det er mye avansert teknologi i denne bilen, men den kan nesten virke som om ingeniørene og designerne ikke har snakket sammen.

– Det er nemlig veldig små forskjeller fra vanlig Outlander til denne. Utenpå ser det temmelig anonymt og hverdagslig ut synes jeg. Her er det nok bare kjennerne som skjønner hva som bor i denne bilen, avslutter Knut.

VI kommer tilbake med full rapport fra Outlander på vintertest om ikke lenge.

Denne hybriden kommer du ikke til å se mange av!

Bilen er superavansert - men du skal ha litt greie på bil for å se det utenpå.
Bilen er superavansert - men du skal ha litt greie på bil for å se det utenpå.

LES OGSÅ: De har kåret de dårligste bilene de siste 15 årene