Frank Sinatra lånte sitt navn og sin markedsføringshjelp generøst til sin gode venn, Chrysler sjefen Lee Iacocca. Og fikk oppkalt en spesialversjon etter seg som takk. (Foto: Chrysler Corporation)
Frank Sinatra lånte sitt navn og sin markedsføringshjelp generøst til sin gode venn, Chrysler sjefen Lee Iacocca. Og fikk oppkalt en spesialversjon etter seg som takk. (Foto: Chrysler Corporation)

Chrysler Imperial: Her får du råsjelden luksusbil for småpenger

Under 200 ble laget – denne får du for 5.500 kroner!

Ikke alle råsjeldne luksusbiler blir verdt store summer selv etter mer enn 30 år. Og ikke alle biler som legges ut for salg til latterlig lave priser er så dårlige som prisen skulle tilsi.

Nå vel, riktignok har vi ikke sett denne bilen annet enn på annonsebildene, men studerer man dem og leser den omfattende beskrivelsen i annonseteksten er det vanskelig å tro at dette er noe dårlig kjøp. Hvis man da er glad i amerikanske luksusbiler i veldig spesielle utgaver.

Og det er vi jo.

Imperials siste skrik

Bilen det her handler om, er et av de siste spede forsøkene fra Chrysler Corporation på å konkurrere i det prestisje-tunge markedet for ”personal luxury cars” med Ford og GM. Altså todørs coupeer av relativt røslige dimensjoner, fylt opp med all mulig luksus for å gjøre et skikkelig statement i omgivelsene.

Råsjelden, og sjeldent rå-billig. Det er etter alt å dømme denne
  Chrysler Imperial Frank Sinatra Edition´en fra 1981, som en selger i
  Canada forlanger drøyt 5.000 kroner for. Et prosjekt som man ikke ser
  til salgs hver dag. (Foto: Craigslist.com)
Råsjelden, og sjeldent rå-billig. Det er etter alt å dømme denne Chrysler Imperial Frank Sinatra Edition´en fra 1981, som en selger i Canada forlanger drøyt 5.000 kroner for. Et prosjekt som man ikke ser til salgs hver dag. (Foto: Craigslist.com)

Konkurrentene het Cadillac Eldorado, Lincoln Mark VI, Buick Riviera og i litt mer beskjedent format Ford Thunderbird og Oldsmobile Toronado. Chryslers Imperial, som strengt tatt var et eget merke i Chrysler-buketten siden lang tid tilbake, hadde kommet og gått litt, og bilen det her handler om var ny og oppsiktsvekkende i 1981.

Les også: Unike dører - men Lincoln torte ikke produsere dem

Da hadde like nyansatte som legendariske Lee Iacocca begynt å spavende det ytterst kriserammede Chrysler-konsernet, og med skarp og spesiell design relanserte han Imperial til en slik personal luxury car for å få et skikkelig flaggskip ut på gulvet i forretningene.

”Ol´ blue eyes”...

Iacocca var nær og personlig venn med ikke ukjente Frank Sinatra, og sangeren stilte opp med velmente anbefalinger av den nye Imperialen i reklamefilmer og annonser.

Skinnet både på setene og rattet virker helt, dashboardet fritt
  for sprekker, og Sinatra-versjonens unike midtkonsoll er på plass. Man
  kunne frykte mye dårligere tilstand til denne prisen. (Foto: Craigslist.com)
Skinnet både på setene og rattet virker helt, dashboardet fritt for sprekker, og Sinatra-versjonens unike midtkonsoll er på plass. Man kunne frykte mye dårligere tilstand til denne prisen. (Foto: Craigslist.com)

Som takk for hjelpen utviklet Iacoccas organisasjon en ”Frank Sinatra Edition” av bilen – med spesiell blå lakk, visstnok fargetilpasset etter Sinatras blå øyne, en spesiell midtkonsoll og en Mark Cross-designet skinnkoffert med hele 16 kassettbånd med noe henimot Sinatras samlede verker.

Kildene varierer litt, men for 1981 hevdes det at det ble produsert mellom 148 og 170 Sinatra-utgaver, mens det steg til 279 året etter. Da sank totalproduksjonen av Imperial imidlertid dramatisk, og hele Imperial-eventyret var over etter tre årsmodeller.

Les også: Eldorado Bicentennial - ingen lager PR som amerikanerne

Mindre enn 500 på to år

Sinatra-utgavene ble altså bare bygget de to første årene, og i under 500 eksemplarer til sammen. Å finne en i dag er riktignok ikke helt umulig, men man må normalt bla opp en god del mer enn for denne bilen, som nå annonseres til salgs på Craigslist i Vancouver, Canada: Prisen er 1.000 canadiske dollar – prutet og klart, understreker selgeren.

Se annonsen her:

Skarpe kanter, skjulte lykter og klassisk
Skarpe kanter, skjulte lykter og klassisk

Prisen er oppsiktsvekkende, tatt i betraktning at bilen både er en Sinatra-versjon, og at den ser ut til å være kjørbar. Riktignok understreker selgeren at den trenger en restaurering, men når den ser rimelig komplett og noenlunde pen ut både innvendig og utvendig er den trolig allerede i utgangspunktet et sjeldent godt utgangspunkt.

For de aller fleste av disse bilene har for lengst blitt resirkulert til spiker og nye Malibuer og Focuser, etter alle de problemene som eierne opplevde etter til dels kort tid bak rattet på dem.

Få ble bygget – få overlevde

Blant annet var de digitale instrumentene forfulgt av problemer, og mange måtte bytte dem ut både to og flere ganger. Den gangen. Får man behov for å bytte dem ut i dag, er det trolig enda vanskeligere å finne erstatninger – eller noen som kan reparere de gamle.

Sinatra-utgaven har egne blåfarger både utvendig og innvendig
  - visstnok tilpasset fargen på hans egne, så berømte blå øyne. (Foto:
  Craigslist.com)
Sinatra-utgaven har egne blåfarger både utvendig og innvendig - visstnok tilpasset fargen på hans egne, så berømte blå øyne. (Foto: Craigslist.com)

Også motoren hadde sine sider. Imperial skulle være teknisk banebrytende, og fikk dermed også sitt helt egne injection-system for å få nok krefter ut av den beskjedne 318 kubikktommer, eller 5,2 liter, store V8en, samtidig som bensintørsten ble til å leve med. Injectionsystemet var for sikkerhets skyld unikt for Imperial, og dessverre skulle svært mange av de bare litt over 12.000 produserte bilene ende opp på verksted ganske snart med omfattende problemer.

Mange slike biler ble faktisk bygget om til tradisjonell forgasser mens de fremdeles var under fabrikkgaranti, og da hjalp det lite at bilen var både håndbygget og kvalitetssjekket mer enn noen annen amerikansk bil under produksjonen.

Les også: 1983 Thunderbird - revolusjonerende rund i kantene

Selgeren advarer: Sære greier...

På denne bilen er imidlertid injection-sysetmet intakt fremdeles – og det virker! Selgeren legger ikke skjul på at han er overrasket over det selv, og advarer spekulanter åpent om at dette er sære greier, som høyst sannsynlig vil kunne by på trøbbel på sikt – og at det ikke bare er å svinge innom på Biltema for å skaffe erstatningsdeler.

Skal du ha en Sinatra-Imperial, og kan tenke deg å pusle litt
  på den selv for å få den strøken, kan du trolig ikke ønske deg noe mer
  komplett og pent utgangspunkt enn denne. Og ikke billigere heller. (Foto:
  Craigslist.com)
Skal du ha en Sinatra-Imperial, og kan tenke deg å pusle litt på den selv for å få den strøken, kan du trolig ikke ønske deg noe mer komplett og pent utgangspunkt enn denne. Og ikke billigere heller. (Foto: Craigslist.com)

Men igjen: Er du ute etter luksus-amerikaner fra 1980-tallet, har sans for lekkert design og det å eie noe som ikke mange andre har maken til, er du sikkert også klar for å ta de utfordringene som følger med. Spesielt når inngangsbilletten ikke er dyrere.

Så får du bare håpe at injection-systemet ikke knekker sammen før du får kjørt bilen ut av containeren på havna i Norge, i det minste...

Les også: Lekker og avansert - men nye Imperial floppet likevel