Croma er en høyreist stasjonsvogn fra Fiat. Ingen stor suksess som nybil   og det gjenspeiler seg virkelig i bruktbilprisene. Her får du mye bil for pengene!
Croma er en høyreist stasjonsvogn fra Fiat. Ingen stor suksess som nybil og det gjenspeiler seg virkelig i bruktbilprisene. Her får du mye bil for pengene!

Fiat Croma: Kan være et skikkelig kupp i bruktmarkedet

Verditapet har vært høyt - og det går an å prute mer.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg skjønner at Fiat sliter i Norge, men lurer på om det likevel kan være noe å tenke på å kjøpe en brukt Croma stasjonsvogn? En nabo av meg har en slik og er godt fornøyd. Det ser ut som veldig mye bil for pengene når jeg ser på prisene på de som ligger ute til salgs.

Det er for eksempel en 2010-modell som bare har gått 53.000 kilometer og nå koster 138.000. Det er jo nesten en tredjedel av nybilprisen. Hva er din mening om denne bilen? Hilsen A.G.

Benny svarer:

Hei du! Her har vi å gjøre med det som trygt kan kalles et kupp i bruktbilmarkedet - i alle fall i kategorien "mye bil for pengene".

Fiat Croma tok aldri av som nybil, og som bruktbil er nok dette blitt en ganske glemt bil. Det betyr igjen at etterspørselen ikke er den store - og da er det bare en ting som gjelder for å få solgt den: Lav pris!

Verditapet har vært høyt fram til nå, og det er nok også grunn til å tro at det vil fortsette. Dermed kan dette være en smart bil å kjøpe hvis du har tenkt å ha den i mange år. Er du av typen som fort går lei og vil bytte igjen etter et par år, kan nok økonomien i det hele bli langt dårligere. Du kjøper billig - men du må også selge billig den dagen du vil bli kvitt den.

Det hører også med til historien at Croma ikke akkurat tok markedet med storm da den ble lansert. Dette var en typisk snarvei fra Fiats side. De manglet en stor familiebil, og løste problemet med å få låne plattform og teknologi fra Opel. Croma har veldig mye til felles med Opel Signum, ikke akkurat verdens mest kurante bil det heller.

En annen flopp: Denne SUV-en prøver igjen

Neppe førstevalget

Croma er en høyreist stasjonsvogn, mange vil nok også oppfatte den som litt flerbruksbil. Men det skorter på smarte og praktiske løsninger, her kommer den til kort sammenlignet med de beste bilene i klassen. Plassen i kupeen er veldig god, men bagasjerom på 500 liter imponerer ikke sammenlignet med de beste konkurrentene.

Noen stor kjøreopplevelse er den heller ikke, men det er vel neppe veldig viktig for de fleste i kjøpegruppa. Når du er ute etter stor stasjonsvogn, er det andre ting som gjerne veier tyngre.

For å oppsummere litt: Croma er neppe førstevalget for så veldig mange og jeg kan tenke meg mange konkurrenter jeg heller ville anbefalt. Men samtidig: Med det verditapet modellen har hatt, er den nå et skikkelig kupp i bruktmarkedet. Her skal du også huske at mulighetene for å prute bør være svært gode, særlig fra privatpersoner.

Du får veldig mye bil for pengene. Her er det også all grunn til å være kresen. Ikke kjøpe den første og beste - men sjekke markedet grundig og gå for en bra utstyrt bil med god historikk og gjerne bare en eier.

Denne Fiaten er en viktig del av framtiden

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Dropp stasjonsvogn – spar mye penger

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: