Toyota Land Cruiser: Ville du trodd denne koster 990.000 kroner?

Den er 52 år gammel og en av Norges dyreste. Les mer her:

Gammel, men helt som ny   nei,  bedre enn ny!  (Foto: Automarin)
Gammel, men helt som ny nei, bedre enn ny! (Foto: Automarin)

Greit nok at det er en klassiker – ja, så smått en liten legende med 40-seriens karakteristiske og litt «Jeep-artige» utseende:

Men nesten en million kroner for en gammel og heller primitiv Toyota Land Cruiser? Som attpåtil ikke har fast tak og kun to seter – det kan virke drøyt.

Men det er alltid – i alle fall nesten alltid – en grunn til at ting er som de er.

Helt unik

Klassiske linjer - alt det nye til tross. (Foto: Automarin)
Klassiske linjer - alt det nye til tross. (Foto: Automarin)

Bilen som selges i Oslo er ikke akkurat et vrak som nettopp er dratt opp av myra. Snarere tvert imot. Den både er og ser helt unik ut.

Ta deg tid til å se gjennom bildene i linken til annonsen på bilen under – så skjønner du plutselig veldig mye mer ...

Bilen var garantert ikke så fin – eller så god for den saks skyld – den dagen den rullet ut fra fabrikkportene en vakker dag i 1962.

Også innvendig er den gamle Toyotaen betydelig oppgradert  (Foto: Automarin)
Også innvendig er den gamle Toyotaen betydelig oppgradert (Foto: Automarin)

Se hele annonsen og alle bildene her:

Vi må innrømme at dette pirrer nysgjerrigheten såpass at vi tar en telefon til Bengtson Automarin for å få høre mer om bilen.

Ring, ring ...

-Hallo, Jan Erik her!

– Hei du, det fra Broom. Ser du har en gammel flott Toyota Land Cruiser til salgs?

– Ja- stemmer det, svarer en hyggelig stemme i andre enden.

– Kan du fortelle litt om hva som er gjort med denne?

– He, he. har du god tid? Hvis ikke er det lettere å fortelle hva som IKKE er gjort ...

– Når det gjelder biler så har jeg god tid, men jeg legger meg om 6–7 timer så du kan jo ta en slags kortversjon kanskje ...

Bygget i California

– Da må vi gjøre det! For å starte med begynnelsen: Bilen er bygget hos legendariske icon 4x4 i California. De aller fleste som driver seriøst med offroad og 4x4 biler som hobby har hørt om dem og vet hva de står for.

– Det første man gjorde var på plukke ned en gammel og småsliten bil helt inn til beinet. Det vil si ramma. Det er jo der man begynner og denne er restaurert etter alle kunstens regler.

– Så bygger man det opp derfra. Her er det Dynatrac aksler, Brembo skivebremser, luftsperrer og femtrinns automatgir. Alt er splitter nytt.

- Motoren er en moderne Vortec V8 på rundt 320 hk. Så klart helt kartongfersk den også, forklarer han videre.

V8-motor på 320 hk (Foto: Automarin)
V8-motor på 320 hk (Foto: Automarin)
Dynatrac aksler foran og bak.  (Foto: Automarin)
Dynatrac aksler foran og bak. (Foto: Automarin)

Klikk på bildene for høyere oppløsning

Lada Niva: Denne er også rå i terrenget

Hot rod

– Såpass ja. Ikke noen originalbil akkurat?

– Nei da. Denne kan vel nesten kalles en moderne hot-rod. Gammelt ramme og et gammelt koselig "skrog", men alt annet er nytt og moderne for bedre komfort, bedre prestasjoner og for bedre framkommelighet.

- Men ikke bare er det brukt det beste av deler. Her har man også funnet fram til deler som passer sammen. Det å bygge en seriøs bil handler ikke bare om å kjøpe dyre deler å montere sammen. Man må passe på at de "spiller sammen" også. Det gjør de her i en perfekt harmoni.

– Hvor lang byggetid er det på en slik doning?

– Her er det lagt ned noe slik som 2500 arbeidstimer. Ikke av folk som står å klør seg i ræva mens klokka går, men av helproffe byggere som har gjort dette mange ganger tidligere.

Dette må du vite om nyere brukt Landcruiser:

Skjult A/C anlegg

– Som en liten fiffig detalj og et eksempel kan jeg jo fortelle at den har skjult airconditionanlegg.

– Så her er alt nytt?

– Jepp–absolutt alt. Dette er et vanvittig stykke håndarbeid. Alle skruer er forresten skiftet til rustfrie. Eller forresten nå tuller jeg – på støtfangerne er originalbolter. Nye altså ...

– Bilen er forresten pulverlakkert i matt finish. Ganske stilig synes jeg!

Nei – prisen er riktig.

Her er det nå automatgir, aircondition og luftsperrer. Det var det ikke i 1962.  (Foto: Automarin)
Her er det nå automatgir, aircondition og luftsperrer. Det var det ikke i 1962. (Foto: Automarin)

– Men du. Prisen, nesten én million. Ganske stivt. Har du fått noen henvendelser?

– Ja da. Jeg innrømmer at noen tror at prisen er feil – og at den er 99.000 kroner. De vet nok ikke hva dette egentlig er og det er helt greit det ...

– Men når det er sagt så har vi fått flere seriøse henvendelser fra folk som skjønner hva dette egentlig er også.

– Den er jo spesiell, men solgt - det kommer den til å bli, avslutter den hyggelig selgeren.

Verdensklasse.

Så har du lyst på en 52 år gammel billegende, som faktisk er helt som ny – eller faktisk enda bedre. Ja da har du sjansen til å skaffe deg det som trolig er Norges kuleste Toyota nå.

Vi tviler på om du noen gang har sett en finere. Vi tviler også på om du noen gang kommer til å gjøre det. Bilen som selges i Oslo holder verdensklasse!

Vi har også kjørt gammel Landcruiser, les mer om det her: