Prisantydningen på den
Prisantydningen på den "folkelige" VW Scirocco er en 100 lapp under en halv million kroner. Men så har den en ikke akkurat folkelige ytelser heller da ...

VW Scirocco R: Denne ble det bare solgt én av i Norge

Og det var det en ganske god grunn til også.

Det opprinnelige Scirocco-konseptet til VW gikk ut på å ta en folkelig modell og gi den et sporty og lavere karosseri. Lavere vekt, lavere luftmotstand og lavere tyngdepunkt ga det lille ekstra i forhold til ytelser og kjøreegenskaper.

I tråd med at de skulle være folkelige, ble mange av dem også utstyrt med relativt små motorer. Kombinert med at de tar utgangspunkt i en Golf er det med på å holde kostnadene nede.

Men det fantes en versjon som brøyt med både folkelig motor og folkelig pris – nemlig Scirocco R.

Faktisk koster den eneste av disse som ble solgt ny i Norge i 2011 fortsatt en halv million blanke kroner ...

LES OGSÅ: 34 år med moro – alt om Golf GTI

Scirocco-interiør
Scirocco-interiør

Brennkjapp fra 0–100 km/t

R-modellene til VW er det samme som S og RS hos Audi – nemlig de mest sportslige modellene de lager.

For Sciroccoen sin del betyr det at bilen er utstyrt med en 2-liters bensinmotor som yter 265 hk.

Alle disse hestekreftene sendes rett til forhjulene, i motsetning til Golf R som har 4x4.

Med bare to hjul å fordele kreftene på, betyr det at de har sin fulle hyre med å kjempe om veigrep mens du dundrer mot den teoretiske, men brennkjappe, 0–100 km/t-tiden på 5,2 sekunder.

LES OGSÅ: VW Scirocco: Her er sportsbilen mange har glemt

Begge hendene på rattet

Vi presiserer at de 5,2 sekundene er teoretiske, ganske enkelt fordi det nok ikke er alle som vil klare den bragden i en bil med så mye krefter som skal tøyles bare ved hjelp av forhjulene. Optimale førehold er uansett en forutsetning om noe slikt skal være mulig.

Men DSG-autokassa er på plass, så du slipper å gire selv – dermed kan du holde begge henda på rattet i stedet. Det kan være lurt ...

VW Scirocco: Comeback etter 16 års Tornerose-søvn

Eneste ...

Bilen som nå ligger på bruktmarkedet har riktignok rukket å bli over tre år gammel, men har kun symbolske 15.000 kilometer på telleren.

Den selges hos merkeforhandler, og det opplyses i annonsen at nettopp dette var den eneste Scirocco R som ble solgt ny i Norge.

Grunnen til det har du kanskje gjettet? Jo, naturligvis avgifter. Med denne motoriseringen blir det veldig mye avgift og en pris som plutselig er alt annet enn folkelig.

VW Sciwago: Dette er bilen VW aldri bygde

Godt utstyrt

Bilen er rimelig anonym av utseende. Sort lakk gjør at R-stylingen ikke er like framtredende som i andre farger, men bak den mørke fasaden skjuler det seg altså rikelig med pulver.

Godt utstyrt er den også – her finner du blant annet adaptivt understell, Dynaudio-stereoanlegg, DSG-automatgir, navigasjon, blue tooth, xenon og ryggesensorer.

Les vår test av VW Scirocco her:

Verditap

Når det gjelder potensielle fallgruver kan vi egentlig bare komme på én – men den er til gjengjeld ganske dyp: Verditap.

En såpass spesiell modell, som for mange er litt "glemt", er neppe lett å selge.

Det betyr to ting. En: At du som lurer på å kjøpe denne kan prute. To: At du bør belage deg på at den blir i ditt eie lenge hvis du kjøper den.

Men det siste trenger jo ikke å være en negativ ting – når du har 265 hk til rådighet ...

Scirocco-R-bakfra
Scirocco-R-bakfra

VW EA266: Kunne sette blitt en av verdens mest solgte biler