Fisker Karma fikk veldig mye skryt for designet da den kom   og skiller seg virkelig ut i trafikken. Her kan vi også trygt fastslå at vi har å gjøre med en bilmodell som er et sjeldent syn.
Fisker Karma fikk veldig mye skryt for designet da den kom og skiller seg virkelig ut i trafikken. Her kan vi også trygt fastslå at vi har å gjøre med en bilmodell som er et sjeldent syn.

Nye eiere på plass etter gigantbud

Kjøper konkursbo etter amerikansk mageplask.

Amerikanske Fisker rullet ut sine første biler i 2011. Super-hybriden Karma vakte enorm oppmerksomhet, både på grunn av design, teknologi og prestasjoner.

Det faktum at bilen var en ladbar hybrid – og ikke en elbil med begrenset rekkevidde – ble også ansett som en stor fordel.

Fisker hadde store vyer, og timingen hans var også god. I USA var det høyt fokus på renere biler og utvikling av ny teknologi.

Private investorer som hadde tro på prosjektet skjøt inn milliardbeløp. Den amerikanske staten bidro også kraftig: Fisker fikk et lån med ramme på nesten tre milliarder kroner fra Department of Energy.

Men de gode tidene varte ikke lenge. Etter mye om og men begjærte bilprodusenten seg konkurs i november i fjor. Men Fisker kan leve videre likevel ...

Se video: Denne mannen bør du ikke kjøpe bruktbil av!

Seksdoblet

Nå har nemlig det kinesiske selskapet Wanxiang kommet på banen og kjøpt opp konkursboet, melder Automotive News.

Wanxiang er Kinas største bildelprodusent.

Og at dette var noe Wanxiang virkelig ønsket seg, viser budet deres. 149,2 millioner dollar, i overkant av 900 millioner kroner, betaler de for restene av det amerikanske miljøbileventyret. Det er seks ganger så mye som Fisker sa de trengte da de leverte konkursbegjæringen.

Budet skal formelt godkjennes 18. februar.

LES OGSÅ: Slått konkurs – så ble sjefen arrestert


Fra krise til krise

Det ble en svært trang fødsel for Fisker. En ting var at bilen i utgangspunktet ble nesten to år forsinket. Karma fikk også noen stygge riper i lakken da modellen måtte tilbakekalles, blant annet på grunn av mulige batteriproblemer.

Da produksjonen endelig startet hos finske Valmet, var det allerede mørke skyer på himmelen.

Og det rullet ikke ut mer enn i underkant av 2.500 biler før det hele stoppet opp sommeren 2012.

Siden har Fisker gått fra krise til krise. En rekke forsøk på å hente inn ny kapital og få produksjonen i gang igjen har strandet. Imens har pengene rullet ut – og til slutt hadde ikke Fisker andre muligheter enn å si opp 75 prosent av arbeidsstokken i fjor. De fikk sparken på dagen.


Noen får Karma-eksemplarer har også funnet veien til Norge, her tester Broom bilen som ble sett på som en liten sensasjon da den kom.
Noen får Karma-eksemplarer har også funnet veien til Norge, her tester Broom bilen som ble sett på som en liten sensasjon da den kom.

Tesla Model S: Nei – den er ikke perfekt!

Skattebetalerne

Det blir spennende å se om de nye eierne kan puste nytt liv i den tøffe bilen.

Tilbake sitter imidlertid den danske gründeren av merket, Henrik Fisker, private investorer og den amerikanske stat, og dermed landets skattebetalere, som taperne.

De siste beregningene viser nemlig at amerikanske skattebetalere kommer til å tape rundt 800 millioner kroner på Fisker-satsingen...

Det er ikke bare det utvendige som er lekkert - også innvendig er det høy luksusfaktor.
Det er ikke bare det utvendige som er lekkert - også innvendig er det høy luksusfaktor.

Her var det slutt i 2012 – etter mange tunge år

Til salgs i Norge

Noen få eksemplarer av Fisker Karma fant også veien til Norge, det siste av dem ble registrert som sent som i fjor.

I skrivende stund ligger det en bil til salgs ute på finn.no. 2012-modellen har rullet 15.000 kilometer. Den har vært eid av forhandleren som selger den siden den var ny, prisforlangende er 1.150.000 kroner.

På plass i Norge: Noen eksemplarer har kommet hit også - og vi i Broom har naturligvis testet Karma.
På plass i Norge: Noen eksemplarer har kommet hit også - og vi i Broom har naturligvis testet Karma.

Broom har testet den – klikk her for å lese mer om Fisker Karma