BMW 2-serie: Dette har BMW aldri gjort før
Går helt nye veier – på flere områder.
BMW gjør som de andre tyske bilmerkene: Fyller stadig flere nisjer. De siste årene har vi fått en rekke nye modeller – og blant nyhetene er helt nye 2-serie.
Den kommer som sportslig coupe – men også som praktisk flerbruksbil. Dette er et segment BMW aldri har vært i tidligere.
Litt ekstra høyde gir mer plass – og effektive motorer sørger for lavt forbruk.
Den kompakte bilen skal etter planen også prises gunstig – og gjøre BMW mer attraktiv for enda flere nye kunder.
LES OGSÅ: Flerbruksbil til minipris
Praktisk og kompakt
Active Tourer er kun 4,3 meter lang, 1,8 meter bred og 1,5 meter høy – og skal ifølge BMW være liten utvendig, og romslig innvendig.
De kompakte målene er tenkt å være en bonus for mange som er bosatt i byer og trenger en smidig og praktisk bil.
Og selv om BMW sier den ser sportslig ut fra alle vinkler, er nok ikke nødvendigvis alle helt enige i det. Dette er en flerbruksbil – hvor praktiske hensyn er vektlagt vesentlig høyere enn sportslige kjøreegenskaper.
Hva velger du? Kul coupe eller smart flerbruksbil?
Forhjulstrekk
Men med BMW-logoen på panseret blir det nok uansett blant de aller mest kjøreglade modellene i klassen.
Og dette med kjøreegenskaper bringer oss over en på en annen ting som gjør Active Tourer noe helt utenom det vanlige. Her velger nemlig BMW å gå for forhjulstrekk – for aller første gang!
Det er nok ikke alle BMW-entusiastene som er fornøyd med det – mens mange av de som ikke har kjørt BMW kanskje betrakter nettopp dette som en god nyhet.
Etter hvert kan den for øvrig også bestilles med firehjulsdrift.
LES OGSÅ: Test: BMW 328i: Bedre enn seks!
Justerbare bakseter
Bagasjerommet kan ta 468 liter med baksetene oppe, eller 1.510 liter om setene legges ned. Baksetene er dessuten justerbare i lengden, slik at plassen er fleksibel.
Dessuten er det et oppbevaringsrom under gulvet i baksetet.
Tre motorer
På motorsiden er det tre alternativer fra lansering – en diesel og to bensin. 225i blir innstegsmodellen fra start – en tresylindret 1,5-liters motor på 136 hk/220 nm. Den gjør 0–100 km/t på 9,3 sekunder med manuell giring – og har et forbruk på 0,49 l/mil.
228i er en firesylindret 2-liter – som gir 231 hk/350 nm. Denne blir som standard koblet mot automatgir – og den koster unna 0–100 km/t på 6,8 sekunder. Det er flerbruksbilen sin det! Forbruket er oppgitt til 0,6 l/mil.
Vil du ha diesel er det i første omgang 218d som gjelder. Også det er en 2-liter/4 sylindret motor – med 150 hk/330 nm. Den kan bestilles med både seks trinns manuell eller åtte trinns automatgirkasse. 0–100 km/t tar 8,9 sekunder – mens forbruket er bare 0,41 l/mil.
Men denne modellen har BMW foreløpig ingen konkurrent til ...
Styrer selv
På utstyrssiden blir det alt det nyeste BMW har å by på – og som bybil er kanskje Traffic Jam Assistance mest interessant. Det er et system som rett og slett gass, bremser OG styrer for deg, når trafikken er tett og du kjører langsomt.
Den kan også bestilles med head up-display – noe BMW mener de er først i klassen med.
LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin