Mot slutten av 2014 er det endelig klart for en helt ny Passat. Dette er Alltrack utgaven av dagens modell, en utgave som temmelig sikkert blir videreført også på neste Passat generasjon.
Mot slutten av 2014 er det endelig klart for en helt ny Passat. Dette er Alltrack utgaven av dagens modell, en utgave som temmelig sikkert blir videreført også på neste Passat generasjon.

2015 Passat: Bestselgeren blir større – og får mer luksus

Og nå kommer også en helt ny snobbe-utgave.

Mot slutten av 2014 er det klart for en stor bilnyhet. Da kommer nemlig Volkswagen Passat i helt ny utgave.

VW har ligget lavt underveis i utviklingen av denne bilen. Det har ikke kommet mange spionbilder fra testingen – og VW har heller ikke lekker ut noen smakebiter på den.

Men når det nå nærmer seg lansering (sannsynligvis på bilutstillingen i Paris i høst), begynner det å komme litt mer informasjon rundt selve bilen.

Åtte år gammel

Ny Passat er forresten på høy tid. Dagens modell har nemlig i praksis vært med oss helt siden 2006.

Den fikk riktignok en større facelift i 2010, en facelift som VW selv fremstilte som om det skulle være en helt ny modell.

Men i realiteten er store deler av dagens Passat samme bil som ble lansert for åtte år siden. Og det er lenge for en bilmodell.

Test av Alltrack – dette er smart tenkt!

Tjener mer

Mye av årsaken til at VW har latt den gå så lenge, er at de ville basere neste generasjon på konsernets nye og svært fleksible MQB-plattform. Dette gjør det mye rimeligere å produsere, både i form av utviklingskostnader og antall timer det tar å skru sammen bilen.

VW ligger langt fremme i forhold til å ta ut stordriftsfordeler.

Det gir dem et fortrinn i forhold til de fleste konkurrentene – samtidig som det blir mulig å ta ut større marginer på hver bil.

Spennende teknologi: Her kan du lese mer om MQB

Shooting Brake

På nye Passat er det først og fremst to ting som gjelder: Den skal bli større – og den skal bli mer eksklusiv og påkostet.

De mer folkelige bilmerkene er under sterkt press fra premiummerkene også i denne klassen. Svaret på det er i de fleste tilfellene å ta opp kampen på premiummerkenes premisser.

Det vil si mer luksus, mer utstyr – og design som skal skille seg fra mengden.

VW skal også rulle ut minst en ny Passat-modell denne gangen, nemlig CC Shooting Brake. Det er i praksis en stasjonsvogn, men der designet er viktigere enn flest mulig liter bagasjerom.

Stjeler kunder: Klikk her for å lese testen av A4 Allroad

Stor trykkskjerm

Akkurat det skal "vanlig" Passat stasjonsvogn ta seg av. Det snakkes om bagasjerom opp mot 670 liter i neste generasjon.

På denne modellen er det ikke grunn til å vente de store designsprellene.

Men det ligger an til skarpere og mer sporty linjer enn på dagens Passat.

Interiørdesignet blir sannsynligvis hakket mer minimalistisk enn i dag. En stor trykkskjerm vil dominere midtkonsollen, herfra styres en rekke av bilen funksjoner. Eksklusive materialer og høy finish blir viktig både for å løfte Passat opp mot premiummerkene, og holde unna for de tradisjonelle konkurrentene.

Status-stasjonsvogner i duell: A6 Avant vs. 520 D Touring

Trykkskjermen på dagens VW Golf har fått mye skryt. Det er ventet at Passat får samme løsning, men sannsynligvis større skjerm og med enda flere funksjoner.
Trykkskjermen på dagens VW Golf har fått mye skryt. Det er ventet at Passat får samme løsning, men sannsynligvis større skjerm og med enda flere funksjoner.

Klikk her for å lese testen vår av Passat Alltrack