Trådløs lading gjør at du spiller å tenke på ledninger, dårlig kontakt og fastfrosne ladelokk. Her kan det komme en liten revolusjon etter hvert som teknologien kommer på plass.
Trådløs lading gjør at du spiller å tenke på ledninger, dårlig kontakt og fastfrosne ladelokk. Her kan det komme en liten revolusjon etter hvert som teknologien kommer på plass.

Slik blir framtiden

I alle fall hvis vi skal tro Toyota - nå tester de ut trådløs lading.

Det skjer store ting på hybrid- og elbilutviklingen om dagen. Toyota har vært med på leken siden starten, og nå er starter de testing av trådløs lading, såkalt induksjonslading, av sine plug in-hybrider og elbiler.

Tenk, du kan slippe krøllet med ulike kontakter som ikke passer og lokk som fryser fast - det eneste Toyota ser for seg at du skal trenge, er å parkere bilen på riktig sted. Så ordner magneter resten for deg!

De starter reell testing av sin nyutviklede teknologi i slutten av denne måneden i Aichi i Japan.

Spole i bakken

Systemet kan lade et elektrisk kjøretøy som er parkert over en spole i bakken. Dette gjør ladeprosessen enklere og mer behagelig, siden det ikke er behov for å medbringe ladekabel - og dermed ingen fysisk tilkobling.

Ladesystemet benytter seg av såkalt magnetisk resonans-teknologi. Dette overfører strøm ved å benytte seg av den magnetiske resonansen som oppstår fra endringer i et magnetfelts intensitet.

LES OGSÅ: Toyota Prius: Er dette din neste familiebil?

Forbedret parkeringsassistent

Systemet kan være i stand til å redusere eventuelle effektivitetsfall i kraftoverføringen, som følge av feiltilpasning av bilen eller høydeforskjell mellom sende- og mottagerspole.

Toyota opplyser at ladeteknologien er skapt med tanke på et fremtidig marked. Den er dessuten konstruert for å minimere elektromagnetiske forstyrrelser på annet utstyr i nærheten. Den bakkemonterte spolen er samtidig robust nok til å tåle at en bil kjører over den.

For å unngå at føreren parkerer feil over spolen, er det utviklet en ny og forbedret parkeringsassistent. Systemet har egen visning av hvor ladespolen befinner seg på den aktuelle parkeringsplassen, for å sikre optimal ladeposisjon.

LES OGSÅ: Toyota Prius + Seven: Familiebilen som flytter grenser

Skal teste ladevaner

Verifiseringstestingen, som søker å bekrefte at teknologien virker etter intensjonen, vil skje med tre plug-in hybrider i tre ulike hjem i japanske Aichi. Testingen skal etter planen pågå i ett år, og skal avklare både brukertilfredshet, brukervennlighet og ladeatferd.

Sistnevnte gjelder særlig ladefrekvens - altså hvor mye bilen lades - og bruken av forhåndsinnstilt lading (timerfunksjon). I tillegg er det vesentlig å finne ut hva det betyr for ladingen om plug-in hybriden er parkert skjevt i forhold til spolen i bakken.

Testresultatene vil bli benyttet til å videreutvikle teknologien, med kommersialisering som det endelige målet.

Toyota tror kommersialisering av denne ladeteknologien vil bidra til å løfte frem bruken av elektriske kjøretøy - som går på strøm helt eller delvis.

Nøkkelspesifikasjoner for Toyotas trådløse batterilading: Lademetode: Magnetisk resonans Frekvens: 85 kHz Inngangsspenning: AC 200 V Ladekraft: 2 kW Ladetid: Ca. 90 minutter (Toyota Prius Plug-In Hybrid med 4,4 kWh batteri)

Lademetode: Magnetisk resonans

Frekvens: 85 kHz

Inngangsspenning: AC 200 V

Ladekraft: 2 kW

Ladetid: Ca. 90 minutter (Toyota Prius Plug-In Hybrid med 4,4 kWh batteri)

Toyota Prius: Denne campingbilen har du ikke sett maken til:

Hybrid Toyota
Hybrid Toyota

Dette er de 3 år gamle bilene eierne er mest fornøyde med: