
Slik blir framtiden
I alle fall hvis vi skal tro Toyota - nå tester de ut trådløs lading.
Det skjer store ting på hybrid- og elbilutviklingen om dagen. Toyota har vært med på leken siden starten, og nå er starter de testing av trådløs lading, såkalt induksjonslading, av sine plug in-hybrider og elbiler.
Tenk, du kan slippe krøllet med ulike kontakter som ikke passer og lokk som fryser fast - det eneste Toyota ser for seg at du skal trenge, er å parkere bilen på riktig sted. Så ordner magneter resten for deg!
De starter reell testing av sin nyutviklede teknologi i slutten av denne måneden i Aichi i Japan.
Spole i bakken
Systemet kan lade et elektrisk kjøretøy som er parkert over en spole i bakken. Dette gjør ladeprosessen enklere og mer behagelig, siden det ikke er behov for å medbringe ladekabel - og dermed ingen fysisk tilkobling.
Ladesystemet benytter seg av såkalt magnetisk resonans-teknologi. Dette overfører strøm ved å benytte seg av den magnetiske resonansen som oppstår fra endringer i et magnetfelts intensitet.
LES OGSÅ: Toyota Prius: Er dette din neste familiebil?
Forbedret parkeringsassistent
Systemet kan være i stand til å redusere eventuelle effektivitetsfall i kraftoverføringen, som følge av feiltilpasning av bilen eller høydeforskjell mellom sende- og mottagerspole.
Toyota opplyser at ladeteknologien er skapt med tanke på et fremtidig marked. Den er dessuten konstruert for å minimere elektromagnetiske forstyrrelser på annet utstyr i nærheten. Den bakkemonterte spolen er samtidig robust nok til å tåle at en bil kjører over den.
For å unngå at føreren parkerer feil over spolen, er det utviklet en ny og forbedret parkeringsassistent. Systemet har egen visning av hvor ladespolen befinner seg på den aktuelle parkeringsplassen, for å sikre optimal ladeposisjon.
LES OGSÅ: Toyota Prius + Seven: Familiebilen som flytter grenser
Skal teste ladevaner
Verifiseringstestingen, som søker å bekrefte at teknologien virker etter intensjonen, vil skje med tre plug-in hybrider i tre ulike hjem i japanske Aichi. Testingen skal etter planen pågå i ett år, og skal avklare både brukertilfredshet, brukervennlighet og ladeatferd.
Sistnevnte gjelder særlig ladefrekvens - altså hvor mye bilen lades - og bruken av forhåndsinnstilt lading (timerfunksjon). I tillegg er det vesentlig å finne ut hva det betyr for ladingen om plug-in hybriden er parkert skjevt i forhold til spolen i bakken.
Testresultatene vil bli benyttet til å videreutvikle teknologien, med kommersialisering som det endelige målet.
Toyota tror kommersialisering av denne ladeteknologien vil bidra til å løfte frem bruken av elektriske kjøretøy - som går på strøm helt eller delvis.
Nøkkelspesifikasjoner for Toyotas trådløse batterilading: Lademetode: Magnetisk resonans Frekvens: 85 kHz Inngangsspenning: AC 200 V Ladekraft: 2 kW Ladetid: Ca. 90 minutter (Toyota Prius Plug-In Hybrid med 4,4 kWh batteri) Lademetode: Magnetisk resonans Frekvens: 85 kHz Inngangsspenning: AC 200 V Ladekraft: 2 kW Ladetid: Ca. 90 minutter (Toyota Prius Plug-In Hybrid med 4,4 kWh batteri) |
Toyota Prius: Denne campingbilen har du ikke sett maken til:

Dette er de 3 år gamle bilene eierne er mest fornøyde med: