En halv million er veldig mye penger for en så liten bil   men målt i morofaktor er det ikke sikkert at Audi S1 oppleves som dyr i det hele tatt.
En halv million er veldig mye penger for en så liten bil men målt i morofaktor er det ikke sikkert at Audi S1 oppleves som dyr i det hele tatt.

Audi S1: Bitte liten bil – til en halv million

Audi har stappet 231 hestekrefter under A1-panseret.

Det er få bokstavkombinasjoner som appellerer like sterkt til de bilinteresserte som GTI.

Dette er ensbetydende med liten bil og stor motor. En kombinasjon som har gitt oss utrolig mye moro i flere tiår. Det startet tilbake på 70-tallet, og siden det har GTI-ene generelt blitt større og tyngre for hver generasjon som har gått.

Navn som forplikter

Derfor går Audi egentlig tilbake til røttene når de nå skal lansere grom-versjonen av sin småbil A1. Den har fått det legendariske navnet S1 – og den har også fått ytelser som kan matche det navnet.

På 80-tallet dominerte rallybilen Audi S1 de store mesterskapene. Dette er dermed et navn som virkelig forplikter – og det var lenge uklart om Audi ville bruke det på A1. Men det gjør de altså – og ut fra det vi nå har fått vite om bilen, ser det ikke ut som den vil gjøre skam på navnet.

Denne A1-en gjør 300 km/t – lett!

Audi-designerne er kjent for diskrete og forsiktige løsninger - men på nye S1 har de tydeligvis fått langt mer spillerom. Her er det ingen tvil om at dette er noe helt annet enn standardversjonene.
Audi-designerne er kjent for diskrete og forsiktige løsninger - men på nye S1 har de tydeligvis fått langt mer spillerom. Her er det ingen tvil om at dette er noe helt annet enn standardversjonene.

Audi A2 kan være et kupp i bruktmarkedet

Kjører fra det meste

Den 3,95 meter lange (eller korte) bilen, har nemlig fått en 2-liters bensinmotor på hele 231 hestekrefter under panseret.

Kombinert med quattro firehjulstrekk og sekstrinns, manuell girkasse gir det toppfart på 250 km/t.

Og ikke minst: 0–100 km/t feies unna på 5,8 sekunder (tredørs) og 5,0 sekunder (femdørs Sportback). I realiteten kjører du fra det aller meste annet som ruller på norske veier!

Kjøreegenskaper

S1 er utstyrt med en elektronisk differensial på bakakselen. Dette sørger for både dynamikk og maksimalt grep. Oppsettet på understellet er sportslig og både fjæringen og den elektromekaniske styringen kan stilles inn i flere modus gjennom Audi drive select.

Bakakselen har også fått et nytt oppheng som skiller den fra sine søsken i A1-familien. De store bremseskivene foran (310 mm) omkranses av aluminiumfelger på 17". Større felger og røde bremsecalipere med S1-logo kan om ønskelig også leveres.

Ingen tvil om at dette ikke er standard A1. Audi har gitt bilen styling og detaljer som gjør at den virkelig skiller seg ut fra mengden.
Ingen tvil om at dette ikke er standard A1. Audi har gitt bilen styling og detaljer som gjør at den virkelig skiller seg ut fra mengden.

A3: Det beste med denne er det du ikke ser

Holde deg i skinnet

Designmessig skiller nye Audi S1 og Audi S1 Sportback seg fra Audi A1-familien med blant annet nye frontlykter med ny LED-signatur, en kraftfull frontspoiler med særegne detaljer og bredere sidekanaler.

Bakfra domineres designet av de fire eksoshalene som er integrert i diffusoren i støtfangeren. Baklyktene har naturlig nok også fått ny design, opplyser Audi i en pressemelding.

Voldsomme krefter til tross: Forbruker er ikke avskrekkende, i alle fall så lenge du klarer å holde deg i skinnet. Ved gjennomsnittlig kjøring har de to modellene et forbruk på henholdsvis 0,70 l/mil og 0,71 l/mil. Det tilsvarer et C02-utslipp på 162 gram/km og 166 gram/km.

Audi A1 er en ganske nøktern småbil innvendig. Men det preget kan vi trygt slå fast at er borte i S1-versjonen!
Audi A1 er en ganske nøktern småbil innvendig. Men det preget kan vi trygt slå fast at er borte i S1-versjonen!

LES OGSÅ: Denne Audien blir en prisbombe


Kommer i mai

Som tilvalg kan S1-utgavene også leveres med quattro stylingpakke som blant annet inneholder en kraftig takspoiler og andre særegne elementer. Interiøret preges av detaljer i mørke farger og aluminium. Som et alternativ til sportssetene (standard), kan det også leveres S sportsseter med integrert hodestøtte.

På tilvalgslisten står også en quattro stylingpakke for interiøret, da blir flere av overflatene og detaljene i interiøret lakkert i slående kontrastfarger.

Lansering i Norge skjer i mai måned. Prisene er ikke helt klare, men importøren estimerer startpris på rundt 500.000 kroner. Målt i kilo eller størrelse, betyr det lite bil for pengene. Men målt i morofaktor, bør denne pakken gi svært mye moro for en halv million!


34 år med moro – alt om Golf GTI


Slik ser tredørs-utgaven av Audi S1 ut. Litt mindre anvendelig kanskje - men samtidig er tredørs-karosseri det klassiske for denne biltypen.
Slik ser tredørs-utgaven av Audi S1 ut. Litt mindre anvendelig kanskje - men samtidig er tredørs-karosseri det klassiske for denne biltypen.


Spesiell småbil: Ikke rart denne vakte oppsikt