Det ser ikke akkurat veldig sprekt ut   men så feil kan man ta. Dette er en skikkelig verstingbil   faktisk en av de aller råeste personbilene du kunne kjøpe i 1992.
Det ser ikke akkurat veldig sprekt ut men så feil kan man ta. Dette er en skikkelig verstingbil faktisk en av de aller råeste personbilene du kunne kjøpe i 1992.

Mercedes 500 E: Joda - dette er faktisk et råskinn

Sjelden og original ulv i fåreklær – til 99.000 kroner.

Ved første øyekast ser det ut som en gammel og helt vanlig taxi. Ikke noe spesielt med den, tenker nok 99 prosent av befolkningen.

Men det når du gir gass i denne, kommer det ingen røyksky av diesel bak deg - den bare synker ned bak og skyter fart. Så forsvinner den!

Takket være en motor som var noe av det aller råeste du kunne få tak i i en personbil på tidlig 90-tall. Dette var før AMG-tiden - og samarbeidspartner på dette råskinnet av en bil var selveste Porsche!

Med denne begynte Audi å satse på premium-markedet

5,5 sekunder

Bilen var ment som en direkte konkurrent til blant annet BMW M5. Men Mercedes overgikk rekkesekseren i M5-en med sin V8-er på hele 324 hk.

Den fikser 0-100 km/t på brennkjappe 5,5 sekunder - og var virkelig et lokomotiv på motorveien.

Les også: Denne E500en har gått 856.000 kilometer!

Imponerer ikke naboen

Nå kan du altså få en slik bil, som i sin tid var helt astronomisk dyr, til bare 99.000 kroner. Ikke er den gått redselsfullt langt heller. Drøyt 200.000 kilometer er lite, med tanke på at bilen har rullet rundt helt siden 1992.

Men tro ikke at du vil imponere naboene dine. Som nevnt tidligere, de vil tro at du har skaffet deg en gammel og sliten dieseltaxi.

Les også: Historiens første M5-generasjon - møt en BMW-legende!

Sleeper

Men ordentlige Mercedes-kjennere, som ser at bilen har bredere skjermer foran, merker seg den litt spesielle frontfangeren og kikker på 500 E-merkingen på bagasjelokket - de vil lukte lunta.

Det vil de som blir forbi- og/eller frakjørt også gjøre. Dette er en skikkelig "sleeper" - en bil som virkelig overrasker når du gir gass.

Les også: Sigrid har eid sin klassiske Opel Rallye Kadett i 45 år!

Luksus og komfort

Innvendig er det om ikke annet tydelig at dette er noe utenom det vanlige. Flotte skinnseter, V8-emblem i midtkonsollen, prioritert sitteplass til bare fire og et ratt med treverk. Det var luksusmoten på den tiden.

Men i dag vil nok mange humre litt over det digre rattet i en såpss sportslig bil.

Det var ikke mulig å få den levert med manuell gir, heller. Et annet tegn på at dette skulle være en autobahn-cruiser, og ikke først og fremst en råtass gjennom svingene.

Se annonsen her:

Glemt perle

Bilen vi har funnet er altså original. Det er etterhvert få igjen av denne - som kun ble produsert i rundt 10.000 eksemplarer i løpet av en fireårsperiode.

Bilen har helt klart opparbeidet seg en kultstatus blant en gruppe entusiaster - men er langt mindre kjent enn BMW M5. En litt glemt perle.

Les også: E 55 AMG - her får du familieracer på billigsalg