Hun startet på gulvet og har jobbet hardt for å komme dit hun er i dag. Men nå kan vi vel trygt si at det er  innbringende for GM sjef Mary Barra   hun ligger an til å tjene 88 millioner kroner i år. (Foto: Scanpix)
Hun startet på gulvet og har jobbet hardt for å komme dit hun er i dag. Men nå kan vi vel trygt si at det er innbringende for GM sjef Mary Barra hun ligger an til å tjene 88 millioner kroner i år. (Foto: Scanpix)

Ny i jobben – skal tjene 88 millioner i år

Mary Barra er første kvinnelige toppsjef i bilbransjen.

Nyheten om at Mary Barra (51) skulle bli ny toppsjef i bilgiganten General Motors vakte stor oppsikt da den kom i fjor.

Denne bransjen er tradisjonelt svært mannsdominert. Og selv om man har bygd biler noen år nå, har det faktisk aldri tidligere vært en kvinnelig toppsjef i noen av verdens større bilkonserner.

Startet på gulvet

Men styret i General Motors satser altså på Mary, som i seg selv er en ekte, amerikansk solskinnshistorie. Som datter av en bilfabrikk-arbeider (hos GM-merket Pontiac), var det naturlig at unge Mary selv startet karrieren på fabrikkgulvet hos Pontiac. Der var det få 18-åringer – og enda færre kvinner.

Men Mary Barra ble fort lagt merke til og vendepunktet kom da hun ble opptatt i et program for arbeidere som ledelsen mente hadde særlig potensial.

GM sendte henne til Stanford School of Business. Derfra ble hun hentet til jobben som assistent og rådgiver for den mektige GM-sjefen Jack Smith – en jobb som ga henne et unikt innblikk i hvordan et stort bilkonsern ble drevet.

Bygge om varebil? Her er det penger å spare

Hva skulle hun tjene?

Nå har hun altså tatt over fra Dan Akerson, mannen som har tatt GM gjennom en skikkelig hestekur etter at finanskrisen rammet konsernet med stor kraft.

Men hjemme i USA dukket det raskt opp spekulasjoner rundt hva Mary Barra skulle tjene – og at lønnen hennes skulle være betydelig lavere enn det Akerson hadde fått. Derfra til å trekke paralleller til at hun er kvinne i en mannsdominert bransje tok ikke lang tid.

LES OGSÅ: Blir det rett og slett slutt på V8-erne?

Gikk ut med tallene

Nå har GM gått til det skritt å offentliggjøre hele lønnsavtalen hennes. Som de selv sier i en uttalelse "for å korrigere misforståelser skapt av sammenligninger som bare inneholdt en del av Barras samlede kompensasjon".

Og her kan det synes som de effektivt tar livet av alle påstander om kjønnsdiskriminering.

I sitt første år i sjefsjobben, ligger nemlig Barra an til å tjene 14,4 millioner dollar. Eller rundt 88 millioner kroner. Da forutsatt at konsernet når målene hun og styret har blitt enige om.

La ned bilmerker

Som toppleder i et amerikansk selskap, er en stor del av lønnen hennes resultatorientert. Grunnlønnen hennes er på "beskjedne" 1,6 millioner dollar, eller rundt ti millioner kroner.

Forgjengeren Akerson hadde på sin side en lønn på rundt 55 millioner tilbake i 2012. GM har foreløpig ikke gått ut med hva han tjente i 2013, men det var sannsynligvis en god del mer, etter hvert som GM fikk opp farten etter kriseårene.

De siste årene har GM effektivisert driften, organisasjonen er slanket – og flere ulønnsomme merker har blitt lagt ned. Blant de som er borte er Saab – som i mange år drev med underskudd. Det så også lenge mørkt ut for Opel, men de ble reddet i siste liten.

– De tok livet av Saab – med fullt overlegg


Mary Barra begynte i GM da hun var 18 år gammel - nå har hun klatret helt til topps i selskapet.  (Foto: Scanpix)
Mary Barra begynte i GM da hun var 18 år gammel - nå har hun klatret helt til topps i selskapet. (Foto: Scanpix)

Derfor mener vi dette GM-produktet er en perfekt Norges-bil