Danmark er et bilmessig høyavgifts land, med enda høyere bilpriser enn hos oss, hører vi ofte. Men brukt koster selv ikke de feteste bilene mer enn her   snarere tvert imot, viser vår ørlille stikkprøve. (Foto: dba.dk/montasje)
Danmark er et bilmessig høyavgifts land, med enda høyere bilpriser enn hos oss, hører vi ofte. Men brukt koster selv ikke de feteste bilene mer enn her snarere tvert imot, viser vår ørlille stikkprøve. (Foto: dba.dk/montasje)

Fete bruktbiler - se hva danskene må betale

Joda, det finnes fine biler til salgs i Danmark også!

Norske bilavgifter, og spesielt de høye avgiftene på flotte biler med stor motor, blir ofte benevnt som de verste i verden av litt frustrerte bilentusiaster. Og like ofte kommer motargumentet om at det i hvertfall finnes ett land som vi kan sammenligne oss med, der det er enda dyrere å kjøpe skikkelig fet bil: Danmark.

Det har stemt tidligere, og gjør det muligens fremdeles hvis bilene er helt nye. Men hva med bruktbiler av nyere dato? Vi har kikket på danske bruktbiler av det fete slaget – og mye tyder på at danskene faktisk ikke slår oss likevel.

Les også: Nybil ofte dyrere i Danmark enn i Norge - men ikke alltid

Annonsesøk i ukjent farvann

Vi skal innrømme at vi ikke har vært inne på tanken om å sjekke bruktbilpriser i Danmark tidligere, og måtte google litt for å finne frem til www.dba.dk, som tydeligvis er danskenes svar på Finn.no og Autodb.no.

Her er noen eksempler på biler som danskene kan flotte seg med – hvis de vil. Dyre? Javisst. Men se hvordan de kommer ut i sammenligning med det norske prisnivået:

2007 Mercedes GL 420 CDI, dkr 649.900,-

Faksimile: dba.dk.
Faksimile: dba.dk.

Stor, tung, og med en 4-liters dieselmotor burde dette være en bil som er nesten ”umulig” å eie i avgiftslandet Danmark. Og igjen – det er godt mulig den var det da den var ny. Men etter kun 62.000 kilometer er den fremdeles ganske ”ny” – og prisen tilsvarer rundt 737.000 norske kroner.

Se annonsen her:

Den danske bilen har selvsagt 7 seter, slik Vårherre og Mercedes-Benz har skapt den. Markedet for disse bilene i Norge forstyrres av at de fleste er varebiler, men en og annen har etter hvert fått seter – uten at de er påfallende billige likevel.

GL på norske skilter er gjerne varebiler, eller har tidligere vært det. Dermed finnes det en del biler i Norge å sammenligne med, men selv med den store 420-motoren koster ikke de danske bilene mer enn våre. (Foto: dba.dk)
GL på norske skilter er gjerne varebiler, eller har tidligere vært det. Dermed finnes det en del biler i Norge å sammenligne med, men selv med den store 420-motoren koster ikke de danske bilene mer enn våre. (Foto: dba.dk)

For den mer beskjedne 320-modellen, som finnes i langt større antall både i Danmark og her, er prisforskjellene mindre. Men den 420en vi finner i Norge med mest sammenlignbar kilometerstand og utstyrsnivå koster 899.000 norske.

Da snakker vi riktignok om en ett år nyere bil med Brabus-styling, men også dansken har da tross alt hengt på et sett 20-tommere. Og vi tipper det er mulig å prute noen kroner også der når man handler en bil i denne prisklassen.

Les også: Nye GL - en luksus-SUV de fleste bare kan drømme om

2010 Cadillac CTS 3,6 AWD, dkr 399.900,-

Faksimile: dba.dk
Faksimile: dba.dk

Dette er en typisk bil som vi nesten ikke trodde fantes i Danmark i det hele tatt. Nyprisen våger vi ikke å tippe hva var da den var ny for fire år siden, men nå er den ikke avskrekkende. En hundrelapp under 400.000 danske tilsvarer rundt 455.000 norske kroner, og biler uten firehjulstrekk koster enda 30-40.000 kroner mindre i Danmark.

Se annonsen her:

Bilen har gått svært pyntelige 63.000 kilometer, har den store 3,6-litersmotoren med 311 hester, det ”riktige” utstyrsnivået Sport Luxury, og har dessuten firehjulstrekk. Og med mørkblå metallic og beige skinninteriør er det en bil som nok ville blitt ønsket velkommen inn i mange norske garasjer, også.

Drøyt 60.000 kilometer merkes ikke på interiøret i Cadillacen, som har den store motoren, firehjulsdrift,
Drøyt 60.000 kilometer merkes ikke på interiøret i Cadillacen, som har den store motoren, firehjulsdrift,

Den eneste sammenlignbare bilen vi kan huske i Norge har ligget ute lenge til en god bit over 800.000 kroner – riktignok var det en stasjonsvogn, men vi våger påstanden likevel at om man har lyst på temmelig ny Cadillac i E-klassestørrelse så har man det faktisk lettere om man er dansk enn norsk.

Nå spiller selvsagt dansk kjøpekraft og lønnsnivå en stor rolle, og det skal vi ikke ta stilling til her og nå – men skremmebildet av at Danmark er ”det eneste landet hvor bilene er dyrere enn i Norge” ser i hvertfall ikke ut til å stemme for akkurat denne bilen.

Les også: Moderne, amerikansk bruksbil? Ja, alternativene finnes

2008 Audi TT 3,2 Quattro Roadster, dkr. 359.900,-

Faksimile: dba.dk
Faksimile: dba.dk

Så langt en stor og tung SUV, og en motorsterk luksus-sedan. Hva da med en hyper-jålete liten roadster med stor motor, firehjulstrekk og kaskader av rødt skinn og fancy utstyr? Slike biler som vi er blitt opplært til å tro at danskene ikke har i det hele tatt – men denne kan altså kjøpes for ca. 408.000 norske der nede i sør.

Se annonsen her:

Nå skal det, som for GL-SUVen, sies at biler med mindre motor er adskillig vanligere, og for dem er forskjellene i pris marginale mellom det norske og det danske markedet. Men igjen er den danske bilen heller en del billigere enn den norske som vi har funnet å sammenligne med. Bortimot 40.000 kroner billigere, faktisk.

Barsk, påkostet, obsternasig og med stor motor - akkurat en slik bil vi er blitt opplært til å tro at er så dyr at den i praksis ikke eksisterer i Danmark. Men noen gjør det - og forskjellen i pris fra mer vanlige varianter er heller lavere der enn hjemme hos oss. (Foto: dba.dk)
Barsk, påkostet, obsternasig og med stor motor - akkurat en slik bil vi er blitt opplært til å tro at er så dyr at den i praksis ikke eksisterer i Danmark. Men noen gjør det - og forskjellen i pris fra mer vanlige varianter er heller lavere der enn hjemme hos oss. (Foto: dba.dk)

Da har vi riktignok funnet en ett år nyere bil i Norge som har gått bare 25.000 kilometer, men flere 3,2-litere var ikke å oppdrive på nettet i Norge akkurat nå. Og selv om den norske bilen har gått kortere, så virker den danske til gjengjeld å ha litt mer utstyr – først og fremst peker den seg ut med helskinn der den norske har delskinn, en viktig detalj i en bil som dette.

Eksemplene kan altså tyde på at om prisene på litt fete bruktbiler av nyere dato er forholdsvis like i Danmark og Norge, så er de marginale modellene med ekstra stor motor, vekt eller andre egenskaper som straffes hardt av det norske avgiftssystemet faktisk heller billigere i Danmark enn i Norge.

Altså kan det faktisk være ganske ”dejligt” å være bilentusiast selv i Danmark – i hvertfall sammenlignet med Norge. Det er vel ikke akkurat det vi har blitt opplært til å tro...

Les også: Brukt TT kan være billig. Men er det lurt å ta sjansen?