Reservehjulet er på plass på bakluka, det gir Taigun litt mer offroadfaktor.
Reservehjulet er på plass på bakluka, det gir Taigun litt mer offroadfaktor.

VW Taigun: Liten tøffing på vei

Se de nye bildene av VWs kompakte crossover.

Volkswagen har allerede to SUV-er i modellutvalget sitt, med henholdsvis Tiguan og Touareg.

Men de skal ikke gi seg der, tvert imot. To nye biler er på vei. En ny storebror – og ikke minst en ny minstemann som vi akkurat nå har fått nye bilder av.

Offroadfaktor

Bilen heter (i alle fall foreløpig) Taigun. Volkswagen viste den første gang på bilutstillingen i São Paulo, Brasil høsten 2012.

I sommer ble det klart at den ikke bare er en konseptbil, men at den skal i produksjon. Derfor er det også grunn til å vente at den versjonen som nå vises på bilutstillingen i indiske Delhi er veldig nær produksjonsklar utgave.

Designet har nå blitt et par hakk tøffere, VW har blant annet flyttet reservehjulet til bakluka, for å gi mer offroadfaktor.

Her kan du lese om den nye stor-SUVen fra VW


Taigun-interiøret er enkelt og funksjonelt - ingen tvil om at dette skal være en rimelig bil.
Taigun-interiøret er enkelt og funksjonelt - ingen tvil om at dette skal være en rimelig bil.


Audi Q2: Dette er aldri gjort før

Liten bensinmotor

For å si litt om hvilke størrelse vi snakker om her: Taigun er kortere enn en VW Polo – 3,87 meter – og veier bare 985 kilo. Bagasjerommet skal svelge unna 280 liter, vi snakker altså ikke noen plassmester her.

I tråd med trenden finner vi også en svært så gjerrig motor under panseret. Riktignok ingen hybrid eller elmotor – men en god, gammeldags bensinmotor.

Ok, gammeldags er å ta hardt i. Den tresylindrede, 1-liters TSI-en er den samme som sitter i den lille bybilen VW Up.


Dacia Duster: Vi har testet Norges billigste SUV

Ikke 4x4

Den skal klare 0–100 km/t på 9,2 sekunder. Viktigere enn sprinten til 100 km/t er nok forbruket. Og takket være den lave vekten og en effektiv motor skal du kunne bruke denne bilen på 0,47 l/mil ved blandet kjøring. CO2-utslippet er 110 g/km.

Men vi understreker at det er snakk om forhjulstrekk – så langt er 4x4-systemet 4 Motion ikke aktuelt. Det vil i tilfelle påvirke både vekt og forbruk.

Kommer i 2016

Det er høyere bakkeklaring som skal bidra til bedre offroad-egenskaper.

Dette blir naturligvis en svært aktuell bil sett med norske øyne. Ikke bare fordi den passer inn i et segment som er stadig økende, men også fordi den med lav vekt og VWs gjerrige bensinmotor passer perfekt inn i dagens avgiftssystem.

Det er ventet at Taigun skal være på markedet i 2016.

Ford EcoSport: Ny billig-SUV på vei

VW viser en litt endret versjon av sin kommende crossover Taigun akkurat nå - det betyr nok også at designet begynner å nærme seg helt ferdig.
VW viser en litt endret versjon av sin kommende crossover Taigun akkurat nå - det betyr nok også at designet begynner å nærme seg helt ferdig.

LES OGSÅ: Ny tøffing i SUV-klassen