Snipp snapp snute... Bugatti Galibier vakte stor oppsikt i konseptutgave, men nå er det altså endelig kroken på døra. Bilen vil aldri komme i produksjon.
Snipp snapp snute... Bugatti Galibier vakte stor oppsikt i konseptutgave, men nå er det altså endelig kroken på døra. Bilen vil aldri komme i produksjon.

Bugatti Galibier: Sjefene har ombestemt seg - denne får vi aldri kjøpe

Verdens raskeste familiebil er skrinlagt.

Supersportsbilen Bugatti Veyron vakte enorm oppsikt da den kom på markedet i 2006.

Volkswagen-eide Bugatti hadde satt seg noen voldsomme mål - og de klarte å nå dem. Verdens raskeste, 16-sylindret motor med ti radiatorer, hydraulikken som løftet spoileren bak var den samme som på et fly, 1001 hestekrefter. Dette var ekstremt fra innerst til ytterst.

Verdens raskeste familiebil

Det neste ingeniørene og designerne hos Bugatti gikk løs på, var ikke mindre spektakulært. Nå skulle de lage verdens raskeste familiebil.

Konseptbilen Galibier ble vist første gang i 2009. Fire dører, plass til fire - og ryktene sa W16-motor under panseret. De første rapportene gikk mot at den skulle i produksjon i 2013, men slik skulle det ikke gå.

Galibier-interiøret var preget av materialvalg fra absolutt øverste hylle. Men noe mer enn en konseptbil ble den altså ikke.
Galibier-interiøret var preget av materialvalg fra absolutt øverste hylle. Men noe mer enn en konseptbil ble den altså ikke.

SE VIDEO: Broom besøker Bugatti – og tester Veyron Super Sport!

- Offisielt død

Det siste vi hørte var at bilen var utsatt til 2015/2016 - men nå vet vi at heller ikke det blir noe av.

Nå sier nemlig Volkswagen-sjefen Martin Winterkorn til engelske Autocar at hele Galibier-prosjektet er skrinlagt:

- Galibier er offisielt død. Vi kommer ikke til å lage den, i stedet kommer en andre generasjon Veyron med mer krefter, avslørte Winterkorn nylig under lanseringen av nye VW Golf R.

LES OGSÅ: Hvor stygg kan en superbil bli?

Strategier

Her har det åpenbart vært en tøff maktkamp internt. Det er nemlig ikke veldig lenge siden kilder internt i Bugatti hevdet at Galibier-prosjektet var på skinner og at det bare var snakk om utsettelser.

VW-konsernet inneholder etter hvert en rekke forskjellige merker. Dermed blir også merkevarestrategier viktig i utvelgelsen av hvem som skal gjøre hva. Og nå var det tydeligsis ikke Bugattis tur til å lage familiebil.

Ny Veyron i stedet

De samme vurderingene har vi sett hos blant andre Bentley og Lamborghini. De er begge VW-eid, samtidig som begge har jobbet med utvikling av svært eksklusive SUV-modeller. Her var det lenge uklart om begge skulle få grønt lys til dette. Men nå er det klart at begge skal inn på SUV-markedet.

Nå skal Bugatti i stedet ha fullt fokus på andre generasjon Veyron, med enda mer krefter enn forgjengeren. Det kan nok bli moro det også!

BMW M5 Hurricane: Verdens raskeste sedan?


To blad Bugatti - Veyron og konseptbilen Galibier.
To blad Bugatti - Veyron og konseptbilen Galibier.

SE VIDEO: Her bulker han superbilen – etter to meter