Trafikverket i Sverige mener nå at alle biler med 4x4 utgjør en trussel mot miljøet og kampen for å redusere CO2 utslippet.
Trafikverket i Sverige mener nå at alle biler med 4x4 utgjør en trussel mot miljøet og kampen for å redusere CO2 utslippet.

Firehjulstrekkere blir stemplet som miljøverstinger

Det kan bety ekstra skatt.

I disse miljøtider letes det med lys og lykte etter hva som kan bidra til lavere utslipp. I Sverige har nå Trafikverket, som har ansvaret for langsiktig planlegging av transportsystemer i Sverige, gått ut og sagt at firehjulstrekk er en trussel mot landets klimamål.

Tre av ti av våre nabolandsmenn og -kvinner kjøper seg bil med 4x4 – og disse mener altså Trafikverket gjør det vanskelig å nå målsettingen om å presse CO2-utslippet ned i 130 g/km i 2015.

Resultatet kan bli en ekstra beskatning på disse bilene.

LES OGSÅ: Tre råtøffe bruktbiler med 4x4

Lav CO2-nedgang

Den svenske bilparken kuttet det gjennomsnittlige CO2-utslippet med nesten åtte gram per kilometer fra 2006 til 2012. Men i fjor var nedgangen bare to gram.

Trafikverket mener at forklaringen på den altfor lave nedgangen er at flere kjøper biler med firehjulstrekk – andelen av slike biler økte fra 25 til 30 prosent i 2013.

Målet er at nye biler i Sverige skal slippe ut bare 130 gram CO2 i 2015.

Mitsubishi Outlander PHEV er både en elbil og en tradisjonell familie-SUV, med både lavt forbruk og 4x4. (Foto: Benny Christensen)
Mitsubishi Outlander PHEV er både en elbil og en tradisjonell familie-SUV, med både lavt forbruk og 4x4. (Foto: Benny Christensen)

LES OGSÅ: Disse 4x4-eierne er mest fornøyd

Trengs effektive tiltak

Løsningen, slik Trafikverket ser det, er en økt beskatning på biler med firehjulsdrift.

– Det trengs effektive tiltak for å få trenden tilbake mot mer miljøvennlige biler, sier Håkan Johansson som er talsmann for miljøspørsmål.

I tillegg til ekstra beskatning av biler med firehjulstrekk, foreslås det en lettelse i avgifter på de mest miljøvennlige bilene.

Les test av nye VW Golf med 4x4 her

– Absurd

Forslaget er mildt sagt kontroversielt, og har skapt reaksjoner både fra mannen i gata, biljournalister og det store firmabilselskapet Ynnor. To tredjedeler av nybilene som selges i Sverige er nettopp firmabiler.

– Å si at alle biler med firehjulsdrift er miljøsyndere blir like absurd som at man for noen år siden mente at alle SUVer var utslippsbomber, uttaler direktør i Ynnor, Ronny Svensson, til svenske bilbladet AutoMotorSport.

Topp 10: Norges billigste biler med 4x4

Mer kritikk

Kommentator i det samme bladet, Pär Brandt, er ikke mindre kritisk.

– Finnes det virkelig ingen sjefer i Trafikverket som leser gjennom tekstene som Håkan Johansson sender ut til pressen på en nyhetsfattig mandag morgen, undrer han.

Både Brandt og Svensson viser til at moderne firehjulsdrift ofte har trekk på forhjulene og bare fungerer som 4x4 når det begynner å bli vanskelige kjøreforhold, noe som bidrar til å minske forbruket og utslippet.

Peugeot RXH e en av bilene som både har 4x4 og et CO2-utslipp under 100 gram per kilometer.
Peugeot RXH e en av bilene som både har 4x4 og et CO2-utslipp under 100 gram per kilometer.

Nå er BMWs familiebil billigere med 4x4

Miljøvennlige med 4x4

AutoMotorSport viser også til modeller som Volvo V60 D6 AWD Plugin Hybrid, Peugeot 508 RXH Hybrid, Mitsubishi Outlander PHEV og Citroën DS5 Hybrid som eksempel på biler som alle har 4x4 og leverer CO2-utslipp under 110 gram per kilometer.

Foreløpig er forslaget ikke kommet lenger. Men hva som blir resultatet er det foreløpig for tidlig å si noe om.

HVA SYNES DU OM FORSLAGET – TROR DU DETTE KAN BLI AKTUELT I NORGE? Skriv i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Miljøbileiere lyver mer