Til høsten er det klart for et nytt elbil alternativ på det norske markedet. Da ruller nemlig en elektrisk Kia Soul inn på vårt marked.
Til høsten er det klart for et nytt elbil alternativ på det norske markedet. Da ruller nemlig en elektrisk Kia Soul inn på vårt marked.

Soul EV: Se hvem som snart kommer med kul elbil

Denne skal gå lenger enn de fleste konkurrentene

2013 ble det store gjennombruddet for elbilene i Norge. Nissan Leaf solgte meget bra gjennom hele året, og ble til slutt Norges tredje mest solgte bilmodell.

Tesla Model S begynte for alvor å komme utover høsten – det samme gjorde nykommeren VW e-up! som markerte seg sterkt.

Dermed ble det rekordsalg av elbiler her til lands.

Elbil nummer to

Men det stopper naturligvis ikke der. Flere nye biler er på vei, blant dem er Kias nye Soul som først kommer med "vanlig" motorisering i mai/juni – til høsten kommer den så i en elektrisk utgave.

Dette er forresten ikke Kias første elbil.

Hjemme i Korea har de solgt Ray EV i noen år allerede. Men Soul blir deres første elektriske framstøt på det internasjonale markedet.

Nye Kia Soul kommer til Norge i månedsskiftet mai/juni - så følger den elektriske utgaven etter til høsten.
Nye Kia Soul kommer til Norge i månedsskiftet mai/juni - så følger den elektriske utgaven etter til høsten.

Dette kaller vi råsterk utstyrsbombe

Over 20 mil

For å ta noe som opptar svært mange elbileiere aller først: Kia oppgir selv at Soul skal ha en rekkevidde på over 20 mil. Det er i så fall bedre enn de fleste konkurrentene i denne klassen – selv om det som vanlig nok er et tall som bør tas med en god klype salt. Her har kjørestil veldig mye å si.

I vinterlandet Norge er også rekkevidden høyst sesongavhengig.

På vinteren må du påregne at rekkevidden fort kan synke til det halve, i praktisk bruk.

Test: Kia Sorento: Rett og slett for dyr

Høyere enn konkurrentene

Første generasjon Soul markerte seg som en svært særegen bil, der designet virkelig har skilt seg ut sammenlignet med konkurrentene.

Særpreget fortsetter også i andre generasjon.

Dette er en kompakt bil, med lengde på 4,14 meter. Det er en god del større enn e-up!, men samtidig en del mindre enn Leaf.

Soul er imidlertid høyere enn de fleste rivalene i denne klassen, det gir god innvendig plass. Særlig er plassen i baksetet rommelig.

Det er særpreg også inne i Soul - ikke akkurat hva vi vil kalle et rolig eller minimalistisk dashbord!
Det er særpreg også inne i Soul - ikke akkurat hva vi vil kalle et rolig eller minimalistisk dashbord!


Hurtiglades på 25 minutter

Batteripakken veier 282 kilo og er plassert lavt i bilen. Elmotoren yter 111 hestekrefter, det gir prestasjoner som toppfart på 145 km/t og 0-100-sprint på 11,4 sekunder.

Sistnevnte er forresten ikke veldig imponerende, her er flere konkurrenter kjappere enn Kiaen. Men så er vel dette tallet neppe veldig viktig for de fleste elbilkjøpere.

I likhet med de aller fleste konkurrentene kan Soul hurtiglades. På 25 minutter lader du batteriet opp til 80 prosent av kapasiteten.

Kia Sportage: Et smart SUV-kjøp


Mellom e-up! og Leaf

Når Soul kommer til sommeren, er startprisen på 229.900 kroner.

Den norske importøren har foreløpig ikke gått ut med noen informasjon rundt prisen på den elektriske utgaven.

Vårt tips er at den vil plasserer seg et sted mellom VW e-up! og Nissan Leaf. e-up! starter i dag på 182.700 kroner. Leaf har på sin side startpris på 219.700 kroner, i praksis koster den fort 250.000 kroner. Det bør nok Soul legge seg noe under hvis den skal være konkurransedyktig.

Denne Kiaen presses under magisk prisgrense


Soul er en høyreist småbil med god innvendig plass. Det er grunn til å vente noen designendringer på den elektriske utgaven, for å skille den fra
Soul er en høyreist småbil med god innvendig plass. Det er grunn til å vente noen designendringer på den elektriske utgaven, for å skille den fra


LES OGSÅ: Denne er et kupp for småbarnsfamiliene