Fisker Karma fikk veldig mye skryt for designet da den kom   og skiller seg virkelig ut i trafikken. Her kan vi også trygt fastslå at vi har å gjøre med en bilmodell som er et sjeldent syn.
Fisker Karma fikk veldig mye skryt for designet da den kom og skiller seg virkelig ut i trafikken. Her kan vi også trygt fastslå at vi har å gjøre med en bilmodell som er et sjeldent syn.

Fisker: Kostet skattebetalerne over 800 millioner kroner

Usikkert om det noen gang blir produsert flere eksemplarer.

Amerikanske Fisker rullet ut sine første biler i 2011.

Super-hybriden Karma vakte enorm oppmerksomhet, både på grunn av design, teknologi og prestasjoner.

Det faktum at bilen var en ladbar hybrid – og ikke en elbil med begrenset rekkevidde – ble også ansett som en stor fordel.

Milliardbeløp

Bak satsingen sto den danske designeren Henrik Fisker. Med fortid hos både BMW og Aston Martin, hadde han høy standing i bilbransjen.

Fisker hadde store vyer, og timingen hans var også god. I USA var det høyt fokus på renere biler og utvikling av ny teknologi.

Private investorer som hadde tro på prosjektet skjøt inn milliardbeløp. Den amerikanske staten bidro også kraftig: Fisker fikk et lån med ramme på nesten tre milliarder kroner fra Department of Energy.

Men de gode tidene varte dessverre ikke lenge.

LES OGSÅ: Slått konkurs – så ble sjefen arrestert


Fra krise til krise

En ting var at bilen i utgangspunktet ble nesten to år forsinket. Karma fikk også noen stygge riper i lakken da modellen måtte tilbakekalles, blant annet på grunn av mulige batteriproblemer.

Da produksjonen endelig startet hos finske Valmet, var det allerede mørke skyer på himmelen.

Og det rullet ikke ut mer enn i underkant av 2.500 biler før det hele stoppet opp sommeren 2012.

Siden har Fisker gått fra krise til krise. En rekke forsøk på å hente inn ny kapital og få produksjonen i gang igjen har strandet. Imens har pengene rullet ut – og til slutt hadde ikke Fisker andre muligheter enn å si opp 75 prosent av arbeidsstokken i fjor. De fikk sparken på dagen.


Noen får Karma-eksemplarer har også funnet veien til Norge, her tester Broom bilen som ble sett på som en liten sensasjon da den kom.
Noen får Karma-eksemplarer har også funnet veien til Norge, her tester Broom bilen som ble sett på som en liten sensasjon da den kom.


Se video: Denne mannen bør du ikke kjøpe bruktbil av!


Motsatt av Tesla

På høstparten i fjor var det klart at en konkurs ikke var til å unngå.

Håpet var lenge at noen skulle komme inn og ta over selskapet for å drive det videre.

Men slik skulle det ikke gå.

Mens Tesla er den store sensasjonen i bilverdenen og nylig ble verdsatt til svimlende 120 milliarder kroner, gikk det altså helt andre veien med et selskap mange opprinnelig trodde hadde minst like gode forutsetninger for å lykkes.

Tesla Model S: Nei – den er ikke perfekt!

Skattebetalerne

Hva som nå skal skje med konkursboet er helt uklart. I kulissene skjer det en tautrekking mellom flere parter, det er tydelig at teknologien til Fisker fortsatt har en verdi, om enn langt lavere enn det som har blitt investert av midler i selskapet.

Det som imidlertid er klart, er at mange har tapt store penger i dette prosjektet.

Det gjelder private investorer – og det gjelder også den amerikanske staten.

De siste beregningene viser nemlig at amerikanske skattebetalere kommer til å tape rundt 800 millioner kroner på Fisker-satsingen.

Det er ikke bare det utvendige som er lekkert - også innvendig er det høy luksusfaktor.
Det er ikke bare det utvendige som er lekkert - også innvendig er det høy luksusfaktor.

Hodepine

Med andre ord har de sponset hver eneste produserte bil med et saftig beløp. Dette blir også brukt politisk av den republikanske opposisjonen, som mener dette viser hvor feilslått president Obamas støtte til mer miljøvennlige biler har vært. Også i det demokratiske partiet blir hele Fisker-historien sett på som en liten hodepine.

I politiske høringer har Fisker-ledelsen blitt presset hardt på hvordan det kunne gå så ille som det gjorde.

Slik sett kommer nok dette til å bli stående som et eksempel på hvor komplisert – og kostbart – det er å produsere en helt ny, avansert bilmodell fra scratch.

Her var det slutt i 2012 – etter mange tunge år

Til salgs i Norge

Noen få eksemplarer av Fisker Karma fant også veien til Norge, det siste av dem ble registrert som sent som i fjor.

I skrivende stund ligger det en bil til salgs ute på finn.no. 2012-modellen har rullet 15.000 kilometer. Den har vært eid av forhandleren som selger den siden den var ny, prisforlangende er 1.150.000 kroner.

Her er luksusbilen som nesten ikke bruker drivstoff

På plass i Norge: Noen eksemplarer har kommet hit også - og vi i Broom har naturligvis testet Karma.
På plass i Norge: Noen eksemplarer har kommet hit også - og vi i Broom har naturligvis testet Karma.

Broom har testet den – klikk her for å lese mer om Fisker Karma