MGB: Sportsbilklassiker solgt for småpenger

Kom ut i dagslys – etter 12 år på låven.

Endelig. Etter å ha stått lagret på en låve siden 2002 er sportsbilklassikeren endelig ute i friluft. (Foto: eBay)
Endelig. Etter å ha stått lagret på en låve siden 2002 er sportsbilklassikeren endelig ute i friluft. (Foto: eBay)

Man kan si mye om engelske biler. Kvaliteten har ikke alltid vært det mest fremtredende – for å si det mildt.

Men en ting skjønner engelskmennene seg på. Nemlig vakre og klassiske sportsbiler, tuftet på lange og ærverdige tradisjoner.

Et eksempel på nettopp dette er MG, eller Morris Garages – som forkortelsen står for. Det var i utgangspunktet en Morris-forhandler i Oxford som begynte å produsere versjoner av nettopp Morris-bilene, med et eget og mer sporty design. Da ofte i form av en åpen toseter, men med standardkomponenter under det nye ytret.

Guide: Dette må du vite før du kjøper cabriolet

Kjent for lekre sportsbiler

Siden ballet det på seg og MG ble etter hvert en habil produsent av små, lekre sportsbiler. Elsker at eierne sine - og med en aura av både sportsbil og gode, gamle dager.

Prisene har lenge vært på vei opp, men det er også muligheter for å skaffe seg rimelige eksemplarer. Vel og merke hvis man har MYE pågangsmot.

Ett eksempel er bilen på disse bildene. En 1967-modell MGB Roadster – kanskje den mest klassiske av dem alle.

Rust er MGBs verste fiende og heller ikke dette eksemplaret har sluppet helt unna.  (Foto: eBay)
Rust er MGBs verste fiende og heller ikke dette eksemplaret har sluppet helt unna. (Foto: eBay)

Den er akkurat solgt på den amerikanske auksjonssiden eBay . Tross 25 bud, endte prisen på 595 dollar, eller rundt 3700 kroner.

Se annonsen og bildene her:

Stort behov for omsorg

Nå skal det riktignok ikke stikkes under en stol at bilen her et stort omsorgsbehov etter å ha vært lagret på en låve siden 2002, men allikevel ...

Selger påstår at bilen var i god stand da den ble parkert, men 12 år på en ikke altfor god låve setter sine spor. Rust som nok må beskrives som MGB-ens verste fiende finnes, men heldigvis ikke i veldig store mengder.

Det er ikke til å komme i fra at interiøret også krever litt jobb. Rattet er mildt sagt interessant i sin nåværende form.   (Foto: eBay)
Det er ikke til å komme i fra at interiøret også krever litt jobb. Rattet er mildt sagt interessant i sin nåværende form. (Foto: eBay)

Kalesjen til taket er ødelagt, motoren går ikke, interiøret har også fått hard medfart.

Jensen-Healey: Engelsk sportsbil med norske aner

Ikke bare elendighet

På plussiden kan vi notere den klassiske grønne fargen som ofte kjennetegner britiske sportsvogner fra perioden, minst like klassiske eikehjul og ikke minst at til disse bilene får man kjøpt alt. Da mener vi absolutt alt – og det meste til hyggelige priser. Så alt er ikke bare elendighet.

Motoren er en 1,8-liter og like klassisk som resten av bilen med sine to SU-forgassere. Effekten er rett under 100 hestekrefter, hvilket var ganske mye i en såpass liten og lett bil i 1967. Girkassen i denne er en firetrinns manuell med usynkronisert førstegir.

Belgisk kvinne kvalt av cabriolet-taket

Lednings-virvar

Klassisk motor som på typisk engelsk vis er utstyrt med to SU-forgassere. Ledningsfloken derimot skal ikke være slik.  (Foto: eBay)
Klassisk motor som på typisk engelsk vis er utstyrt med to SU-forgassere. Ledningsfloken derimot skal ikke være slik. (Foto: eBay)

Ut fra bildene tatt i motorrommet ser det ut som en eller annen hobbyelektriker har utfoldet seg skikkelig. Hva skjærereiret av ledningsfloken skal forestille aner vi ikke, men det kan se ut som noen har forsøkt å bygge om tenningsanlegget til elektronisk. Vedkommende burde definitivt tatt et brevkurs i kabeltrekking først.

Heldigvis har bilene et veldig enkelt og ukomplisert ledningsnett, så å få dette til å fungere igjen bør ikke være noen stor sak.

Og så håper vi den nye eieren får fjernet de stygge gummiklossene som har blitt montert på støtfangeren. Ref. det øverste bildet.

Sikkert et resultat av amerikanske krav til kollisjonssikkerhet. MGB fikk da også på 70-tallet ny kunstfiberfront og høyere fjæring, nettopp for å imøtekomme av disse kravene og mistet mye av sjarmen da.

Men en ekte klassisk MGB ser ut som på bildet under. Det er liksom slik de skal være og det er de bilene som er mest etterspurt.

Sunbeam Tiger: Dette er egentlig en sjelden sportsbil

Slått av Mazda

Om vi ikke tar helt feil så ble MGB produsert i noe over en halv million eksemplarer og bare Mazda MX-5 har slått MGB i antall roadstere. Selv om veldig mange av MG-ene for lengste er over på de evige jaktmarker, er det ikke noen veldig sjelden bil vi snakker om.

Men til gjengjeld er det en veldig koselig bil. Tenk å putre stille og rolig bortover en grusvei med løvetann i grøftekanten en varm sommerdag, med piknikkurv i bagasjerommet og sin kjære i passasjersetet i en slik klassisk MG. Livet kan brukes på verre måter ...

MG ZT: Her snakker vi virkelig sjelden bruktbil

Prisstigning

Det finnes langt råere sportsbiler, men ikke så mange som er mere klassiske enn en grønn MG med eierhjul. Illustrasjonsbilde.
Det finnes langt råere sportsbiler, men ikke så mange som er mere klassiske enn en grønn MG med eierhjul. Illustrasjonsbilde.

For ikke lenge siden fikk du en helt grei MGB til 70.000–80.000 kroner, men de siste årene har prisene steget her, som på så mye annet. Fine biler koster nå ofte rundt 150. 000 kroner.

For å få dette eksemplaret tilbake til fordums prakt, må det nok investeres både mange tusenlapper og mye tid. Men da får man til gjengjeld en ekte klassiker av en roadster!

Du kan få en fin engelsk, sjarmerende familie-cabriolet til 30 000 kroner