Qashqai: Dette kan være et av de smarteste nybilkjøpene i 2014
Nye Qashqai ligger an til å bli en verditap-vinner
Når Nissan straks ruller ut sin helt nye Qashqai på det norske markedet, kommer konkurransen i klassen for kompakte SUVer (eller crossovere, om du vil) til å bli enda tøffere.
Samtidig tar nye Qashqai over etter bilmodell som solgte nesten naturstridig godt også mot slutten. Det vanlige for en bilmodeller er at salget dabber ganske kraftig av når nyhetens interesse er over.
Men Qashqai holdt koken på en imponerende måte, og solgte godt helt til siste slutt.
45 til 50 prosent
Så ble det dette også regnet som en av de tryggeste nybilene du kan kjøpe ut fra et økonomisk perspektiv. Kompakt-SUVer er svært attraktive i bruktmarkedet – og Qashqai er en av de bilene som holdt seg aller best i verdi.
Biladministrasjonsselskapet LeasePlan har karakterisert den som en av de fire nye bilmodellene som holder seg best, med et forventet verditap innenfor kategorien "45 til 50 prosent" – da etter fem år og kjørelengde på 100.000 kilometer.
Bli med på jakt etter den beste brukt-SUVen
Europa-lanseringen
Svært mye tyder på at dette vil fortsette med den nye modellen.
Nissan har nemlig noen nye trumfkort på hånden.
Bilen har fått en ny og svært avgiftsgunstig 1,2-liters bensinmotor. I tillegg har nye Qashqai blitt en klart mer attraktiv bil enn forgjengeren. Designet er mer moderne og sporty, kjøreegenskapene mer komfortable, og interiøret har blitt vesentlig oppgradert, med høyere kvalitetsfølelse.
Broom har akkurat vært i Madrid, på Europalanseringen av bilen. Der fikk vi blant annet se Nissans egne kalkyler av verditapet på den nye modellen, som de estimerer skal bli enda lavere enn på forgjengeren.
LES MER: Disse bilene taper seg minst
Godt over gjennomsnittet
Disse tallene samsvarer med beregninger som biladministrasjonsselskapet Autolease har gjort for avisen VG.
Ifølge Autoleases beregninger vil nye Qashqai ha en markedsverdi på mellom 66 og 68 prosent etter tre år, eller 45.000 kilometer.
Dette er godt over gjennomsnittet.
De anbefaler 115-hesters bensin eller 110-hesters diesel, med tohjulstrekk. Eller med firehjulstrekk: 130-hesters diesel.
Litt større
Selv anså Nissan av VW Tiguan var eneste reelle rival da Qashqai ble lansert tilbake i 2007. Siden har det ene merket etter det andre meldt seg på i denne klassen. Konkurransen er tøff og kjøperne har veldig mye å velge mellom
Nye Qashqai er mer en evolusjon enn en revolusjon. Det har handlet om å videreføre egenskapene fra den første utgaven, men løfte bilen på de aller fleste områder.
Den er også blitt litt større, men tilhører fortsett helt klart klassen for de mer kompakte SUV-ene. I praksis er dette en bil som skal utfordre i Golf-klassen, det er ikke en konkurrent til biler som Honda CR-V og Toyota RAV4.
Styggrask: Les testen av Nissan Juke her
Anbefaler manuelt gir
Nye Qashqai starter på 247.900 kroner, da med 1,2-liters bensinmotor og utstyrsnivå Visia. Denne motoren ga et godt inntrykk under testkjøringen. Plusser du på 20.000 kroner får du denne motoren og utstyrsnivå Acenta – det er en god totalpakke.
Rimeligste utgave med 4x4 koster 317.900 kroner.
Nissan kan – i alle fall fra starten av – ikke tilby den attraktive kombinasjonen av diesel, 4x4 og automat. Automat får du kun i kombinasjon med 1,6-liters dieselmotor og forhjulstrekk. Nissans XTronic-girkasse er at den halvautomatiske typen. Den gjør for så vidt en grei jobb, men sammenlignet med de beste automatkassene på markedet oppleves den både som litt hakkete og masete. Vi vil derfor anbefale å kjøpe bilen med manuell girkasse hvis man ikke MÅ ha automat.
Eksplosiv salgsvekst på denne kompakt-SUVen
LES OGSÅ: Derfor er Qashqai et veldig smart bilkjøp