General Motors (GM) åpner nå for at kundene kan bestille biler via internett. Tesla har på mange måter gått opp stien   og nå begynner altså andre å tenke i samme retning.
General Motors (GM) åpner nå for at kundene kan bestille biler via internett. Tesla har på mange måter gått opp stien og nå begynner altså andre å tenke i samme retning.

Nå kan du kjøpe bilene deres på internett

– Bare et spørsmål om tid før flere hiver seg på.

Det startet med Tesla. De gjorde nemlig ting annerledes også når det kommer til salg. De var nemlig de første som ikke bare gjorde det mulig men også nødvendig, å bestille bilene deres via internett.

Denne måten å gjøre det på ble sett på som såpass kontroversiell, at Tesla måtte prøve den i rettssystemet i USA. I bransjen var det nemlig de som mente at det var urettferdig å kunne selge biler uten å ha forhandlere.

Men Tesla vant, og nå kan det se ut som om bransjen tilpasser seg den nye hverdagen. Først ut i det nyopptråkkede sporet er GM – som blant annet eier Chevrolet og Opel.

Allsidige saker: Denne Hummeren leker ubåt!

Skreddersyr


Chevrolet har nettopp opplyst at de skal trekke seg ut av Europa. Det skjedde bare kort tid etter at de først kunngjorde at de skulle satse her.

Men hjemme i USA kan du altså nå gå inn på nettsiden Shop Click Drive, og bestille din Chevrolet. Den blir siden levert ut hos en av de 4.300 autoriserte Chevrolet-forhandlerne.

På nettsiden velger kunden modell og skreddersyr den ved å spekke opp hvilket utstyr han/hun ønsker. Det er også muligheter for å få forslag til finansieringsløsninger.

I motsetning til Tesla, som foreløpig ikke har noe opplegg for innbyttebiler, har GM laget et system for dette også.

– Vil øke raskt

Høyde behandlet
Høyde behandlet

Tjenesten åpnet første gang i november i fjor – og til nå har 1.800 biler blitt solgt på denne måten. Her hjemme har over 2.000 nordmenn allerede gjort det samme med Model S.

– Ja, dette er nok bare en trend som vil bre om seg i bilbransjen, slik vi ser ellers i markedet. Handling via internett blir bare mer og mer vanlig – og selv noe så dyrt og viktig som bil henger seg på. Selv om det fremdeles er mange som gjerne vil se, ta på og kjøre bilen før de bestemmer seg, tror jeg antall som kjøper via internett vil øke raskt de kommende årene, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Hummer blir nedlagt – her kan du lese nyheten fra den gang

Ikke redd for å kjøpe usett

Han var selv en av de som brukte internett til å bestille Tesla Model S.

– Ja, jeg hadde riktignok både sittet i den og kjørt den da jeg bestilte. Men hundrevis av andre har ikke gjort det – men bestilte likevel. Det samme ser en jo hos andre merker også. BMW i3 for eksempel, en helt splitter ny modell som nesten ingen i Norge hadde hverken sett eller kjørt, ble forhåndsbestilt over en lav sko, mener Brooms redaksjonssjef.

– Ikke personlig oppfølging

Vegard Møller Johnsen mener folks kjøpevaner er i stor endring, og at terskelen for å handle på nett blir stadig lavere.

– Det bare et spørsmål om tid før neste bilprodusent kommer med et lignende tilbud. Men det er jo ikke uten en viss risiko. Du får ikke den personlige oppfølgingen og kanskje ikke svar på alle de spørsmålene du måtte ha om bilen. Jeg håper og tror forhandlerne fortsatt vil ha en viktig rolle i fremtiden også – men at det vil bli annerledes enn i dag er jeg ikke i tvil om, sier han.

HVA SYNES DU OM Å KJØPE BIL PÅ INTERNETT?

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett