Motor Cobra
Motor Cobra

Motorbytte: Dette kan bety økonomisk ruin

Sørg for å ha alt på stell om du vil ha større motor i bilen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Heisann Benny! Jeg er en ivrig leser på Broom-sidene hver eneste dag, og jeg har sett en trend blant bruktbiler som er litt skummel for de yngre sjåførene som ikke er klare over hva konsekvensene ved å kjøpe bruktbil som har fått byttet motor til en større, og dette ikke er godkjent hos Biltilsynet.

Om jeg har forstått det riktig, så har det seg slik at om man for eksempel kjøper en BMW 320 som har fått bygget om motor til en 325-motor, så får man denne fint gjennom EU kontrollen, men om man skulle da være utfor en ulykke, kanskje pløye ned en fotgjenger, kanskje også miste kontroll over bilen og smelle rett inn i en bil som kommer i motgående kjørefelt, ja da sitter man plutselig med hele regningen selv, fordi man da selv er skyldig ved å kjøre en ikke-godkjent bil.

Det man treffer ved en ulykke kan være absolutt alt mulig, har disse - som oftest er ungdommer - råd til å punge ut for en buss om de treffer en slik? Eller kanskje en Mercedes ML til over millionen, da med påfølgende kostnader for helsepleie til dem som satt i Mercedesen, samt kanskje også til passasjerer i egen bil, og ikke minst for seg selv ...

Her kan kostnadene bli ganske massive om jeg har forstått det rett, ville jo også tro at eieren av bilen uten godkjent motor vil få en bot etter uhellet også.

Det er satt SÅ lite lys på akkurat dette, og det ser ikke ut som mange tar dette på alvor, en liten feilvurdering bak rattet i en slik bil som da fører til en kollisjon kan potensielt ruinere deg økonomisk. Kanskje dere ville vært interessert i å sette litt lys på akkurat dette med noe mer nøyaktig info enn det jeg har? Mvh. Thomas

Benny svarer:

Heisann!

En interessant problemstilling du kommer med her, og noe som sikkert flere enn deg lurer på!

Men jeg må vel også si at jeg tror dette ikke lenger er veldig utbredt. Det var liksom litt enklere før.

Gutta med Ford Escort 1,3-liter satte i 1,6-liter fra Taunus, de med Volvo Amazon heiv ut den gamle slitene B18-motoren på 75 hk og satte inn en B20 Sport – høvlet toppen og satte inn en hvassere kamaksel og smelte på et par doble Weber-forgassere i samme slengen – og fikk plutselig 140 hestekrefter!

Så lenge man holdt seg noenlunde i skinnet og det ikke bråkte for mye, fikk man som regel godkjent det også. Kravene til dokumentasjon var ikke så omfattende den gangen.

På nyere biler er ofte det mer komplisert. Avanserte ledningsnett, elektronikk og mye mindre «Lego-faktor» gjør at en chip / omprogrammering ofte velges nå. Veldig enkelt og dermed billig også – samtidig som man får både mye moment og hk for pengene på turbobiler, enten det er bensin eller diesel.

Dette må du vite om trimming av bil:

Du sier innledningsvis at motorbytte lett passerer EU-kontrollen. Det er egentlig feil. Det skal et motorbytte til langt større motor normalt sett ikke gjøre, selv om unntak muligens finnes.

Som bileier er du pliktig til å opplyse om dette. Også til forsikringsselskapet.

En bil som ikke er godkjent/forskriftsmessig får du heller ikke forsikret. Enkelt og greit.

Biler som er lovlig trimmet eller ombygget til større motor, får i en del tilfeller høyere forsikringspremie eller i helt ekstreme tilfeller ikke forsikring i det hele tatt.

Men for å gå tilbake til sakens egentlige kjerne: Man kjører en bil med større motor som ikke er godkjent og dermed ei heller riktig forsikret. Hvis man får en kaskoskade (for eksempel kjører i grøfta og inn i ett tre) vil det kunne få betydelig følger for forsikringsoppgjøret i form av avkortinger.

Dersom det er en ansvarsskade som oppstår (for eksempel påkjøring av en fotgjenger) og det er utvist grov uaktsomhet i selve hendelsen, så kan selskapet gå til regress for sine utlegg under ansvarsforsikringen. Hva gjelder personskadeerstatninger, så kan dette da dreie seg om svært store beløp. i verste fall økonomisk ruin,

Det er jo slik med forsikring at hver enkelt sak behandles individuelt, da ingen ulykker/saker er helt like, og at det således ikke finnes noen eksakt fasit.

Men moralen burde være klar nok: Sørg for at bilen både er godkjent og at den er korrekt forsikret. Alt annet er galskap – en galskap som kan bli svært kostbar.

Les også: Denne VW Bobla har Porschemotor:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: