Broom redaktør Knut Skogstad er akkurat nå i Madrid, på lanseringen av nye Nissan Qashqai. Og som vi ser på antrekket: Det er ikke akkurat sommer i Spanias hovedstad akkurat nå!
Broom redaktør Knut Skogstad er akkurat nå i Madrid, på lanseringen av nye Nissan Qashqai. Og som vi ser på antrekket: Det er ikke akkurat sommer i Spanias hovedstad akkurat nå!

2014 Nissan Qashqai: Nå tester vi en av årets store bilnyheter

Broom er i Spania og kjører splitter nye Nissan Qashqai. Les førsteinntrykket:

Qashqai har vært en eneste stor opptur for Nissan.

De gamblet ganske mye da denne bilen erstattet både Golf-klassebilen Almera og familiebilen Primera: Ut med to velkjente biler – inn med en bil som på mange måter startet sin egen bilklasse.

Høyreist, mulighet for 4x4 – og med tøffere design enn de fleste bilene i mellomklassen.

Grytidlig av gårde

Nå er det klart for andre generasjon. Før jul var vi i London, der fikk vi se og sitte inni – men ikke kjøre. Nå går den store Europa-lanseringen av stabelen i og rundt Madrid, og der er Broom-redaktør Knut Skogstad en av dem som er invitert.

Knut har vært på tur siden det som må ha vært grytidlig i morges. Nå håper vi han er klar for å avgi en kjapp rapport på hvordan det har vært så langt. Vi ringer til Spania:

Ring ring:

Styggrask: Les testen av Nissan Juke her

Før brøytebilene

– Hei. Vegard! Nå har jeg akkurat kommet til hotellet etter en lang, men effektiv dag. Det føles nesten som jeg har døgnet snart, men riktig så ille er det jo ikke.

– Tidlig oppe?

– Ja, jeg vil vel si at halv fem er ganske tidlig... Jeg var av gårde før brøytebilene i dag, og det var litt småekkelt å kjøre opp til Gardermoen. Venstrefila var mildt sagt dårlig brøytet, og det gikk sakte. Så sakte at det var på håret at jeg fikk bli med flyet.

LES OGSÅ: Derfor er Qashqai et veldig smart bilkjøp

– Du er for sent ute!

– Fortell!

– Jo jeg løp fra parkeringshuset og til innsjekkautomaten. Der fikk jeg beskjed om at innsjekk til flyet mitt var stengt. Så da løp jeg videre til manuell innsjekk og fikk klar beskjed: "Beklager, men du er for sent ute": Jeg holdt opp den lille kofferten min og forsikret om at jeg bare hadde håndbagasje. Kunne de være så snill og sjekke? Det gjorde de, og da fikk jeg klar beskjed: Ta fasttrack gjennom sikkerhetskontrollen, løp – så rekker du det kanskje. Og løp gjorde jeg!

– Du verden, det burde vi jo hatt bilde av!

– Vel, det var ikke akkurat det jeg tenkte mest på, litt over klokka seks på Gardermoen. Jeg var sistemann på gaten og kom meg om bord, da var det helt greit å synke ned i setet!

Gode skritt oppover

– Og resten av turen gikk bra?

– Ja, absolutt! I dag har vi kjørt en skikkelig rundtur på landsbygda rundt Madrid. Motorvei, landeveier – og svingete småveier. Veldig bra utgangspunkt for å bli nærmere kjent med bilen, og bare for å si det med en gang: Qashqai gjør gode skritt oppover i andre generasjon. Det har blitt en mer gjennomført og mer påkostet bil, samtidig som den fortsatt er kompakt og lettkjørt, som forgjengeren.

– Hva er de største forskjellene – første generasjon Qashqai var jo tross alt en stor suksess?

– Ja, med to millioner solgte eksemplarer ble den en større suksess enn Nissan selv hadde våget å håpe på. Derfor er det nok heller ikke overraskende at de velger å kjøre ganske safe med oppfølgeren. Den har blitt litt større, vokst litt i kupeen og i bagasjerommet, det rommer nå 430 liter.

SUV med minst feil og problemer - her er de 10 beste

Moderne og stilig

– Designet har blitt mer moderne, skarpe linjer som ser ganske sporty ut. De har også løftet materialkvaliteten i interiøret flere hakk. Vi snakker ikke premiumfølelse, men det er moderne og ganske stilig – samtidig som de viderefører det litt robuste preget fra forgjengeren.

– Nissan har også jobbet med komfort og støydemping. På fin, spansk asfalt har den blitt mye mer stillegående. Understellet gir også et mer påkostet inntrykk. Det er fokus på komfort, uten at den på noen måte føles dvask. Lettbent og kjapp er vel en noenlunde presis beskrivelse. Og så må vi ta med at Nissan ruller ut en god bunke nytt sikkerhetsutstyr her, på det området er Qashqai nå helt på høyde med de beste konkurrentene.

Liten bensinmotor

– Hva med motorer?

– Jo, i dag har jeg konsentrert meg mest om den nye 1,2-liters bensinmotoren som den norske importøren regner med mange vil velge. 1,2-liters motor i en såpass stor bil som dette ville jo vært full krise for noen år siden, men her fungerer det imponerende bra.

– De 115 hestekreftene jobber for harde livet, og gir helt tilstrekkelige ytelser, selv om det naturligvis ikke er noe stort overskudd. Rimeligste Qashqai i starten har denne motoren og utstyrsnivå Visa, da starter prisen på 247.900 kroner. Det vil jeg absolutt si at er mye bil for pengene.

– Og hva skjer nå?

– Jo, nå er det snart tid for pressekonferanse og sannsynligvis også litt nyheter fra den norske importøren. Jeg håper vi kan komme tilbake til det i morgen. Og så har jeg en mistanke om at det blir tidlig kveld på meg, gitt!

Toppmodell med sju seter og 4x4 – les testen her:

Nissan har gitt nye Qashqai et skarpere og mer sporty design enn forgjengeren. Bilen har blitt litt lenger og bredere - samtidig som den har blitt lavere.
Nissan har gitt nye Qashqai et skarpere og mer sporty design enn forgjengeren. Bilen har blitt litt lenger og bredere - samtidig som den har blitt lavere.

LES OGSÅ: Bli med på jakt etter den beste brukt-SUVen