På denne skjermen holder BMW nå på å teste ut reklamevisning. Meningen er at det skal dukke opp relevant og nyttig informasjon for sjåflren av bilen.
På denne skjermen holder BMW nå på å teste ut reklamevisning. Meningen er at det skal dukke opp relevant og nyttig informasjon for sjåflren av bilen.

Nå vil bilprodusenten ha reklame her!

Dette kan bli den nye hverdagen.

Bilbransjen lanserer stadig større og bedre skjermer i bilene. BMW er slik sett helt på linje med resten av bransjen.

Men nå har den tyske bilprodusenten innledet et samarbeid med softwareutvikleren SAP – for å utvikle noe som kalles Virtual Marketplace.

Ideen er at bileieren skal kunne få aktuell og relevant reklame opp på skjermen avhengig av hvor bilen befinner seg.

Denne reklamen er for sexy for italiensk TV

Innebygd internett

Med dagens teknologi er det stadig lettere å holde seg oppdatert, også mens en kjører. Mange biler har nå innebygd internettforbindelse – som åpner opp for en del nye muligheter.

Tesla Model S har for eksempel mulighet til å få oppgradert software via internett – slik du gjør det med en iPhone.

Andre muligheter nett-tilgangen åpner for er streaming av film, musikk og annen underholdning.

BMW-reklame fikk bilister til å ringe nødtelefonen

Her testes systemet - på skjermen vises ulike forslag til aktuelle aktiviteter/tilbud i nærheten av bilen.
Her testes systemet - på skjermen vises ulike forslag til aktuelle aktiviteter/tilbud i nærheten av bilen.

Føreren bestemmer

Men denne teknologien gjør det også mulig å få målrettet reklame opp på skjermen til iDrive-systemet.

Hvilken reklame og når den dukker opp avgjøres av blant annet to faktorer: GPS-posisjonen til bilen og hvilke forhåndsinnstillinger sjåføren i bilen har stilt inn.

Ja, du kan altså lage et slags filter, som avgjør hvilke typen reklame du mottar - eller at du ikke skal motta noe. Det er nemlig ikke meningen at du skal plages med en masse unødvendig reklame.

Se Audi forsøke å drite ut BMW og Mercedes-eiere

Testes på 7-serie

– Visjonen vår er at bilen skal kunne hente fram preferansebaserte og aktuelle tilbud som ligger langs kjøreruta. I et steg mot denne ideen har BMW Group Research and Techology innledet et samarbeid med SAP, sier prosjektleder Dr. Jörg Preissinger.

Systemet testes allerede ut på BMW flaggskipet og direktørbilen, BMW 7-serie.

Men det påpekes at prosjektet så langt er i en tidlig fase, og at det ikke er fastlagt noen ambisjoner for når det skal bli tilgjengelig i bilen som leveres ut til kunder.

De mest ekstreme direktørbilene på bruktmarkedet

GM var først ...

BMW er for øvrig ikke de første som sysler med denne typen reklamevisninger på skjermene i bilen. GM har nemlig vært innom lignende tanker allerede.

Men heller ikke her har det skjedd noe konkret med tanke på bilene som leveres ut til kunder, enda ...

HVA TROR DU OM DETTE – BARE KYNISK OG IRRITERENDE, ELLER KAN DET VÆRE NYTTIG?

BMW 7-serie: – Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?