Mercedes SL må kunne sies å være en skikkelig sommerbil   og akkurat denne er noe litt utenom det vanlige ...
Mercedes SL må kunne sies å være en skikkelig sommerbil og akkurat denne er noe litt utenom det vanlige ...

Mercedes SL 500 AMG: Nå får du sommerbil til vinterpris

Men her er det vel noe som ikke stemmer?

Det er ikke mye som minner om sommer utenfor vinduene nå, heldigvis vil mange si. Endelig snø og skikkelig vinter. Men det finnes de som forbanner kulda opp og ned – og bare drømmer om sol og sommer.

Og hva er vel bedre til å nyte varme solskinnsdager enn en tøff cabriolet?

Hvis du er smart, kjøper du sommerbilen midt på vinteren. Da er prisene lavere. Og vi har funnet en skikkelig hårete Mercedes på finn.no – som ikke er helt det den begir seg ut for å være ...

Mercedes 500 SEC AMG: Solgt for fire ganger prisantydningen

Ikke sååå ny

Bilinteresserte vil naturligvis se med en gang at det er snakk om en Mercedes SL av relativt ny årgang. Ikke den siste generasjonen riktignok – men lykter og frontfanger indikerer at det er snakk om en 2009-modell eller nyere.

Men fullt så enkelt er det ikke. Det er nemlig en 2002-modell skjult under det moderne utseendet.

Ombyggingen er ikke bare en modernisering heller, bilen har full AMG-utrustning og ser rett og slett helrå ut.

Slik ser 2002-modellen ut med den originale fronten.
Slik ser 2002-modellen ut med den originale fronten.
Og dette er en 2009-modell SL 63 AMG med den nye fronten.
Og dette er en 2009-modell SL 63 AMG med den nye fronten.

Les vår test av helt nye SL her

V8er

Når du ruller nedover stripa er det ingen som kommer til å se at dette egentlig er en litt aldrende helt.

Og lyden er også godt ivaretatt – ikke bare er det snakk om en 5-liters V8-er på 306 hk, den er også tilgodesett med et rustfritt eksosanlegg som bidrar ekstra til å finstemme akustikken.

Så får du heller la være å snakke om at 2009-modellen av SL 63 AMG byr på fjollete 525 hk!

LES OGSÅ: Mercedes 190 E: 21 år gammel – men egentlig helt ny

Lurer naboen

Akkurat denne bilen er importert, men hvis du kjøpte en SL 500 ny i Norge i 2002 var prisen drøyt 1,4 millioner.

Bilen vi har funnet på bruktmarkedet, som har rullet 96.000 kilometer, er priset til i underkant av 500.000 kroner.

Når vi først snakker om priser: Denne bilen ser jo akkurat ut som en SL 63 AMG 2009-modell eller nyere.

Og disse kostet over 2,5 millioner kroner nye. Mange vil med andre ord tro at du har vunnet i Lotto når du kommer brummende!

Slik er interiøret i 2009 SL 63 AMG.
Slik er interiøret i 2009 SL 63 AMG.

LES OGSÅ: AMG – disse bokstavene står for mye moro

Aldri vinterkjørt

Bilen omtales ellers som helt strøken, uten riper eller rust – og den har aldri vært skadet.

Det foreligger servicehistorikk, tilstandsrapport og bilen skal være helt uten feil eller mangler.

I annonsen står det kun nevnt sommerdekk – og bilen skal angivelig aldri ha vært i bruk på vinterstid.

Nei – det var ikke plass til to SLer på et lite sted ...

Store prisforskjeller

Prisbildet på 2001-2003-modellene varierer mye. I skrivende stund ligger 23 biler ute – der den dyreste, en original 2002-modell SL 500 Biturbo er nettopp solgt, med en prisantydning på 749.000 kroner.

Den billigste, en 2002-modell SL 500, koster under halvparten.

For øvrig er fire av modellene bygget om til å se ut som bilen vi omtaler her – altså 2009-modell eller nyere.

LES OGSÅ: Dette må du sjekke på en bruktbil som er gått langt