Her står den. Verdens vakreste bil i en lekk garasje. Omsorgsbehovet er stort og du kan kjøpe den.  (Foto: eBay)
Her står den. Verdens vakreste bil i en lekk garasje. Omsorgsbehovet er stort og du kan kjøpe den. (Foto: eBay)

Jaguar E-type: Her står verdens vakreste bil

Det har den gjort lenge – men nå søker den ny eier.

Jaguar E-Type er bilen som ga bilinteresserte verden over hakeslepp da den kom i mars 1961.

Den har for lengst blitt en legende og samlerobjekt. Som om det ikke var nok – så er den også kåret til verdens vakreste bil.

Dette i sum bidrar jo til at eiere og entusiaster over hel verden tar svært godt på sine klenodier.

Men det gjelder dessverre ikke alle.

Lagret i lekk garasje

Bilen på disse bildene – som attpåtil er av aller første årsmodell – har stått i denne trange garasjen med lekkasje fra taket i en årrekke.

Nå har eieren tydeligvis innsett at tiden for å selge er inne. Bilen er lagt ut på engelske eBay og står i Liverpool.

Disse breddede hjulhusene er ikke originale på Jaguar E-Type. Bilen har tydeligvis blitt «roddet» opp en gang i løpet av livsløpet.   (Foto: eBay)
Disse breddede hjulhusene er ikke originale på Jaguar E-Type. Bilen har tydeligvis blitt «roddet» opp en gang i løpet av livsløpet. (Foto: eBay)

Se hele annonsen og alle bildene her:

Modifisert

Rasekatten har tydeligvis levd et hardt liv i fotballbyen og er langt ifra hva den en gang var.

Bilen har fått omfattende modifiseringer i løpet av livet, i form av bredere bakskjermer, feil type baklamper, fjerning av støtfanger og ikke minst er det særegne doble eksosanlegget som egentlig skal komme opp midt bak bilen bitt flyttet ut til sidene og ser nå ut til å komme ut gjennom selve bakplata.

Tvilsom motor?

Dessuten står rekkesekseren uten topplokk og flipp-fronten ligger bare delvis over motoren. Ikke bra med tanke på at oppholdsstedet har at lekkasje fra taket. Vann kan bli stående i sylinderne med gravrust som følge.

Twincam rekkesekser uten topplokk. Ikke bra med tanke på at garasjens tak lekker vann.   (Foto: eBay)
Twincam rekkesekser uten topplokk. Ikke bra med tanke på at garasjens tak lekker vann. (Foto: eBay)

Gammel Jaguar til hverdagsbruk – er det smart?

Motoren er for øvrig en vakker rekkesekser på 3,8 liter, med doble kamaksler og et trippel forgasserarrangement vi kjenner fra Jaguar XK150S

Alle modeller var utstyrt med uavhengig hjuloppheng og skivebremser på alle hjul, noe som mildt sagt var uvanlig for biler på den tiden.

Series 1-bilene kan ellers gjenkjennes ved at hovedlyktene er dekket av glass (fram til 1967), signallys og baklykter er montert over støtfangerne og eksosrørene under nummerskiltet bak.

Mugg og jordslag

Bilene med 3.8-liters motor skal også ha skinntrukne bøttestoler, aluminiums instrumentpanel (endret til vinyl og skinn i 1963) og en firetrinns girkasse uten synkronisering i førstegir.


Mugg og jordslag preger interiøret. Vi ville nok også løftet litt på gulvteppene her for å se etter rust før vi hadde kjøpt denne. 
 (Foto: eBay)
Mugg og jordslag preger interiøret. Vi ville nok også løftet litt på gulvteppene her for å se etter rust før vi hadde kjøpt denne. (Foto: eBay)

Interiøret på denne bærer preg av jordslag og mugg. Rattet er ikke originalt og dashbordet er feilaktig trukket i skinn eller vinyl.

Det ser ved første øyekast ut som en gammel Jaguar ...

Mye jobb og mye penger

Kystbyen der i vest er jo ikke akkurat mest kjent for tørt og godt klima. Snare tvert imot. Det gjør det ikke enkelt å være klassisk bil i lekk garasje.

Her må man regne med å bruke en anselig mengde arbeidstimer og minst en like anselig mengde penger for å få tilbake fordums glans. Eller kanskje det blir en historisk racerbil av den?

Men folk lar seg tydeligvis ikke skremme. Her har det blitt skikkelig budkrig allerede med flere titalls bud. Prisen står i skrivende stund til 8800 pund noe som tilsvarer ca. 90 000 norske kroner.

Jaguar XK150 Foxbat: Dette er bilen som egentlig ikke finnes

E-Type, en revolusjon i 1961

E-type revolusjonerte måten å bygge sportsbiler på, og hadde ytelser, kjøreegenskaper og et utseende som lå langt foran sine konkurrenter i 1961.
E-type revolusjonerte måten å bygge sportsbiler på, og hadde ytelser, kjøreegenskaper og et utseende som lå langt foran sine konkurrenter i 1961.

E-type revolusjonerte måten å bygge sportsbiler på. Den hadde ytelser, kjøreegenskaper og et utseende som lå langt foran sine konkurrenter. Dessuten var bilen atskillig billigere -noe som bidro til gode salgstall.

Mer enn 70.000 eksemplarer så dagens lys i løpet av de 14 år modellen ble laget.

Nå gjenstår det å se om denne noe maltrakterte rasekatten gjenoppstår. Alt tyder vel – i følge budgivningen – på nettopp det. Katter har jo som kjent mange liv!


Jaguar S-Type: Se hva som sto bortgjemt på låven