... 


Alternativ bruk:. Brøyteleder Svein Jensen viser oss den store skrapa som også kan brukes til brøyting (Foto: Martin Braathen Røise, an.no/ANB)
... Alternativ bruk:. Brøyteleder Svein Jensen viser oss den store skrapa som også kan brukes til brøyting (Foto: Martin Braathen Røise, an.no/ANB)

Brøyteleder i nord: – Vet ikke helt hva vi skal bruke dagene til

Dette gjør de når snøen helt uteblir.

– Dette er faktisk en sensasjon! Januar har vært rekordtørr i hele Nord-Norge.

Det sier Stein Kristiansen, som er førstekonsulent ved klimatjenesten til Meteorologisk institutt i Oslo til Avisa Nordland.

Målestasjonen som står på Bodø lufthavn, har ikke registrert en eneste millimeter med nedbør så langt i år.

– Og vi ser ingen indikasjoner på at det kommer til å komme noe nedbør heller, forteller Ola Mellom, meteorolog ved Vervarslinga i Nord-Norge.

Problemer

Siden målestasjonen på lufthavna ble opprettet i januar 1954, har det aldri vært registrert så lite nedbør i vintermåneden.

– Gjennomsnittsmålingene for Bodø lufthavn de siste årene, i denne perioden, har vært på 86 millimeter, opplyser førstekonsulent Stein Erik Øynes, som har jobbet med statistikk og loggføring for Vervarslinga i Nord-Norge i en mannsalder.

– Vi slår ikke bare rekorden, vi knuser den! konstaterer han.

Det tørre været byr på en del problemer for Bodø kommune.

– Vi har en del utfordringer i form av at vi ikke helt vet hva vi skal bruke dagene våre til, sier seksjonsleder for vei i kommunen, Arne Jakobsen.

Klimaet

Kommunen er nemlig, som de fleste andre kommuner i januar, innstilt på at det kommer snø.

– Når denne spådommen ikke inntreffer er det vanskelig å omstille en hel organisasjon, som er innstilt på å brøyte veiene i distriktet, forklarer han og forteller at han nettopp har sendt av gårde et team til Løpsmark på nordsiden av byen

For å finne ut av hvorfor januar måned er så tørr, akkurat i år, må vi trekke inn noen klimatiske endringer som er med på å påvirke været.

– Været er en fryktelig vanskelig greie, men jeg skal prøve å forklare, sier klimaforsker Bjørn Hallvard Samset, som jobber ved CICERO Senter for klimaforskning.

Mer åpent hav

– Det er to faktorer som holder på å endre seg: Den nordatlantiske oscallasjonen (NAO) som er en havstrøm, og jetstrømmer som beveger seg 20 kilometer over jordens overflate, oppsummerer han.

– NAO har to faser: varm og kald. Nå er vi siste del av den kalde fasen. Når NAO varmes opp gir det oss tørrere vær.

Som om ikke det skulle være nok, så smelter også polisen i et forrykende tempo. Det gir mer åpent hav, som igjen gir polhavet større potensial for varmelagring.

– Som igjen gir oss tørrere vær i nord, sier klimaforskeren.

Jetstrømmer

I tillegg til varmere havstrømmer og polhav, kommer den andre og siste faktoren inn i bildet.

– Forskning viser at disse jetstrømmene påvirkes av issmeltingen, som dermed gjør at strømmene flytter seg lenger sør. Jo lenger sør jetstrømmen flytter seg, jo tørrere vær i nord, oppsummerer han.

Disse to faktorene har også betydning for NAF veihjelp i Bodø:

– Jobbehverdagen preges av døde batterier, men det er lite bergingsjobber som vi er vant med i januar, sier daglig leder Jan Robert Want som forundrer seg over årets januarvær.

På det siste busstoppet i Løpsmark, på nordsiden av Bodø-by, finner vi brytelaget som Jakobsen sendte ut tidligere.

– I dag sloss vi med isen og ikke snøen. Vi skraper veien for å fjerne is, slik at bussen skal komme lettere fram, sier brøyteleder Svein Jensen, som helst skulle brukt dagen på å brøyte:

– Det har det dessverre blitt lite av i år, avslutter han mens den store skrapa durer i bakgrunnen og brekker opp is som har samlet seg i veikanten ved busstoppet.

Du kan lese mer om bil og trafikk på an.no – her:

Pass opp! Her kommer en brøytebil – og den har ikke kjettinger!